Meaty Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Vi bor i Drammen, sønnen vår på 2 går i kommunal bhg. Han har hatt en del problemer med å finne seg til rette, men trives nå veldig godt. De ansatte er veldig flinke til å ta seg av ham, han trenger litt spesiell oppfølging pga blant annet astma og fortetning i lungen, og prematuritet som gjør at han blir fort sliten av bråk osv. Han er også veldig liten for alderen, og henger litt etter med språk. Han har hatt 6 sykehusinnleggelser på 7 måneder pga astma, og har åpen innleggelse på sykehuset pga dette. Sykehuset ligger rett ved barnehagen, noe som er en viktig faktor for oss. Vi har nå endelig spart opp nok EK til å kjøpe egen bolig, men prisene er vesentlig lavere i enkelte nabokommuner. Vi kan kjøpe enebolig i landlige omgivelser i stedet for en liten leilighet i Drammen. Dette er et skikkelig dilemma, fordi vi ønsker virkelig at sønnen vår skal få fortsette i den barnehagen han går i nå. Spørsmålet mitt er; er det i det hele tatt mulig å få fortsette i samme barnehage? Hva hvis legen er enig i at dette er det beste for barnet, har det noe å si? Denne barnehagen er ikke av de mest "etterspurte", da sønnen min begynte hadde de flere ledige plasser, mens andre bhg hadde lange ventelister.
Wonders Skrevet 23. mai 2013 #2 Skrevet 23. mai 2013 nope, teknisk sett, sikkert neon som klarer det, men...
hjärterdam Skrevet 23. mai 2013 #3 Skrevet 23. mai 2013 Da vi flyttet fra en kommune til en annen da vår sønn var 1 år og akkurat hadde hatt innkjøring i en bhg fikk vi beskjed om at om ikke en av oss var ansatt i kommunen vi flyttet fra fikk vi ikke beholde plassen. Dette er nok en ganske vanlig regel, men jeg ville hørt med kommunen allikevel for å høre hvilke muligheter dere har mtp barnets sykdom.
Muscae Skrevet 23. mai 2013 #4 Skrevet 23. mai 2013 Siden deres barn har spesielle behov med tanke på at han er prematur og bruker medisiner, så kan det hende. Skal dere fortsette å jobbe i den kommunen dere flytter fra? Er dere en viktig bidragsyter til den kommunen? Barnehagene finansieres over kommunens budsjett, og dersom dere betaler skatt til den nye kommunen, så skal barnehageplassen til barnet deres egentlig finansieres over den nye kommunens budsjett. Men siden dere kan argumentere med spesielle behov, og spesielt dersom dere har stillinger som vanskelig kan erstattes i den gamle kommunen, så kanskje dere får beholde plassen. Det skader uansett ikke å høre. På et eller annet tidspunkt, og jo før dess bedre, ville jeg flyttet ham over til en barnehage som tilhører skolekretsen, slik at han får danne gode relasjoner til de barna han skal begynne på skole med.
Guybrush Skrevet 23. mai 2013 #5 Skrevet 23. mai 2013 I utgangspunktet betaler en kommune 10-12 000 for hver eneste barnehageplass og de er svært lite lystne på å benytte penger på andre enn sine egne innbyggere. Delvis fordi det vil gi dårligere tilbud til de andre (de får tross alt ingen skatteinntekt fra dere lengre), og delvis fordi de ikke har lov. Men som nevnt over, hvis det er spesielle omstendigheter som tilsier at det ikke finnes et tilsvarende bra tilbud i den nye kommunen kan det sikkert vurderes på individuell basis. Men da må den nye kommunen kjøpe ut plassen hos Drammen kommune.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #6 Skrevet 23. mai 2013 Vi har netopp fått plass i en annen kommune enn vi bor i, fordi jeg jobber i kommunen. De gjorde et unntak for oss da kommunen ville ha meg i jobb (fremfor et år ulønnet permisjon) og de hadde en ledig plass. Øvre-Eiker har iallefall barnehage med avdeling for barn med spesielle behov. Anonym poster: d48f5106bb985e726c1cda127051dd9b
Meaty Skrevet 24. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2013 Tusen takk for svar, alle sammen. Kjempefint med innspill. Vi jobber ikke i Drammen noen av oss, så vi får ikke brukt det argumentet. Det med å bli kjent med fremtidige klassekamerater er absolutt et godt poeng. Det mest ønskelige er om han kunne gått i nåværende bhg til han blir større, sterkere og den medisinske situasjonen stabiliserer seg. Barn generelt er jo mer utsatt den første tiden, forhåpentligvis blir ting bedre om en stund.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 JEnta mi gikk i barnehage i en annen kommune i starten, før hun fikk plass her. Jeg jobbet ikke i den kommunen. Men det var en privat barnehage, så vet ikke om det har noe å si. KAnskje private barnehager og studentbarnehager har egne regler? Anonym poster: 27a6520a5162d2130ba84ff2555db15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå