AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Jeg og bestevenninna mi deler en fin og koslig hybel som vi skal bo i neste år også. Vi har begge kjærester som kommer innom titt og ofte på enten besøk eller overnatting. Hybelvertene våre er veldig hyggelig å prate med, men vi har hatt noen rare opplevelser med kvinnen i huset Vi bor i kjelleren, og har "felles" gang med vertene. De har sperret av sin kjeller med en lydtett dør som er låst innenfra hos de, og de bruker gangen vår utrolig sjeldent. Når gangen blir brukt er det som regel kvinnen i huset som bruker den. Det var et innbrudd i nabolaget for fire-fem år siden, så hver gang jeg og samboer kommer hjem fra skolen, springer kvinnen i huset ned og låser døren. Skjønner at hun er redd for at det skal komme mennesker inn i huset hennes, men de hadde ikke komt lengre enn til hybelen vår, og synes det er litt morsomt måten hun styrter ned og låser døren på når klokken er 3 på ettermiddagen. Jeg skulle på jobb her en dag, og hadde latt vinduene på soverommet mitt stå litt på gløtt for å lufte ut. Da jeg hadde komt hjem fra jobb la jeg merke til at det så ut som om noen hadde krabbet opp i sengen min (som står ved vinduene), og vinduene var igjen. Da hadde hun faktisk løpt ned og inn på rommet mitt, krabbet opp i sengen min og stengt igjen vinduene mine! Og for litt siden sa hun til samboeren min at hun syntes kjærestene våre hadde vært for mye på besøk/overnatting, og at vi måtte kutte ned på kjærestetiden! i hvertfall på denne hybelen. Flere som har/har hatt opplevd hybelvertene sine som litt snåle? Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 De bryter loven. 1. De har ikke lov til å gå inn til dere uten forvarsel når dere ikke er hjemme. 2. Dere kan ha så mye besøk dere vil. Faktisk kunne kjærestene deres ha flyttet inn uten at de kunne sagt noe på det. Anonym poster: 95137c2ba7bd6c60aba455cbfe746002 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 At hun ikke har lov til å gå inn til oss uten forsvarsel er jeg fullt klar over! At hun bare valset inn på soverommet mitt på den måten, var veldig frekt og uhøflig av henne. Jeg synes bare der er så hysterisk hvor paranoid et menneske kan bli Det var akkurat det hun klaget på! Hun likte ikke at de overnattet her så mye, for da virket det som de bodde med oss…? Hun er tydligvis, har vi fått vite i ettertid, veldig kristen. Hun har en datter på 10-11 år, og vil vel ikke at vi skal "påvirke" henne på en måte hun syns er negativ? mtp alkohol og gutter. Jeg vet ikke helt jeg Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0
Patronus Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Haha, eksen's hybelvert pleide å låse opp døra til eksen's hybel for den andre hybelbeboeren, fordi han konstant mistenkte han for å snike rundt på hans hybel og stjele ting! Hun ringte også moren til eksen min, for hun var bekymret over all kjæreste-besøket og overnattingen gikk ut over skolearbeidet hans! Ikke hadde hun noe som helst innsyn til hybelen og det var lydtett, så hun fulgte nok godt med i vinduet om hvem som kom på besøk.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 1. At hun er redd for innbrudd og låser døra er jo i grunn ikke noe problem 2. At hun tar seg inn i hybelen uten deres samtykke er et problem 3. At hun legger føringer for besøkene deres kan bli et problem Jeg foreslår at du ignorerer punkt 1 og 3. Om hun låser døra, so what? Om hun kommenterer besøk, kan du bare si at kontraktsmessig har hun ikke noe hun skulle sagt. Punkt 2 bør du derimot ta tak i. Konfronter henne neste gang du ser henne.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 At hun ikke har lov til å gå inn til oss uten forsvarsel er jeg fullt klar over! At hun bare valset inn på soverommet mitt på den måten, var veldig frekt og uhøflig av henne. Jeg synes bare der er så hysterisk hvor paranoid et menneske kan bli Det var akkurat det hun klaget på! Hun likte ikke at de overnattet her så mye, for da virket det som de bodde med oss…? Hun er tydligvis, har vi fått vite i ettertid, veldig kristen. Hun har en datter på 10-11 år, og vil vel ikke at vi skal "påvirke" henne på en måte hun syns er negativ? mtp alkohol og gutter. Jeg vet ikke helt jeg Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0 Hennes religion og oppfatning av hva som er rett og galt er IKKE en gyldig grunn til å "nekte" dere besøk, og det tror jeg dama er fult klar over. Hun har, som andre nevner, heller ikke lov til å klage om kjærstene deres flytter inn. Jeg synes faktisk du skal ta dette litt seriøst. Jeg er enig med deg i at det er litt komisk og merkelig, men det er bedre å informere henne om husleieloven på en rolig måte nå enn å måtte krangle med henne senere. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 Vet ikke om dere vil hjelpe meg med et siste spørsmål? Nå har hun lagt igjen lapper til oss, der hun har skrevet at hvis vi vil bo her et år til (noe vi vil, ettersom det er en veldig fin hybel til billig pris, og det er ikke lett å få tak i noe annet her vi bor), så får vi ikke ha flere overnattingsgjester mer. Vet dere om der er noen jeg kan snakke med om dette? Jeg og samboer skal ta en prat med den mannlige hybelverten og høre hva han synes. Jeg mener dettte er helt idiotisk og blir veldig provosert over hvordan hun oppfører seg. Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0
Governorswife Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 Flere har feil over her dessverre. Ja, hun har ikke lov til å ta seg inn hos dere uten skriftlig forvarsel, men hun kan dessverre legge noen føringer for boforholdene. Dvs når man leier privat kan man selv velge om man kun ønsker å leie ut til en person eller flere. Opprettholder ikke leietager de ønskede boforholdene kan hun si dere opp med tre mnd varsel. Vi ville kun ha en person hos oss for å ha mindre støy, når de ble to der nede uten lov kunne vi si opp kontrakten. Ved privat leie bestemmer leietager selv innenfor lovverket, med gjensidig 3 mnd oppsigelse. 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Flere har feil over her dessverre. Ja, hun har ikke lov til å ta seg inn hos dere uten skriftlig forvarsel, men hun kan dessverre legge noen føringer for boforholdene. Dvs når man leier privat kan man selv velge om man kun ønsker å leie ut til en person eller flere. Opprettholder ikke leietager de ønskede boforholdene kan hun si dere opp med tre mnd varsel. Vi ville kun ha en person hos oss for å ha mindre støy, når de ble to der nede uten lov kunne vi si opp kontrakten. Ved privat leie bestemmer leietager selv innenfor lovverket, med gjensidig 3 mnd oppsigelse. Men man kan ikke gi dårligere betingelser enn lovverket. Og det er ikke tillatt å nekte besøk i hybelen, herrefred! Anonym poster: 2f8edf2b0df602cbcda91daaf1a432e9 4
Governorswife Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Besøk og flytte inn er to forskjellige ting, men hun virker jo ikke helt god, jeg ville funnet noe annet...
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 I kontrakten står det at vi ikke får lov til å ha overnatting i lengre perioder enn en helg. Vi vet ikke om grunnen til dette er kostnader, strøm, bråk e.l. Jeg og samboer betaler strøm, og her er alltid stille uansett om vi har besøk/overnatting eller ikke, så hva vi gjør på hybelen går ikke utover utleierne på noen som helst måte. Plutselig dukker det opp en lapp fra kvinnen i huset som sier at hvis vi skal leie for neste år også, så har vi ikke lov til å ha noen overnattingsgjester..? Siden det er liten plass på hybelen til å henge opp klær, setter vi som oftest stativet i gangen. Hun har flere ganger vært ned om og flyttet stativet inn på kjøkkenet. En gang i vinter sa hun til oss at vi måtte henge opp klærne på stativet som var ute i hagen. Og det er jo en greit om våren og sommeren, men ikke vinteren? Det har skjedd flere situasjoner som er til å rive seg i håret av. Vi klarer ikke å føle oss som hjemme slik som hun driver på. Synes det er ekkelt at hun faktisk passer på når vi har besøk og ikke. En gang kom hun ned og stoppet opp kjæresten til samboer. Hun gikk rett opp i ansiktet hans og spurte "bor du her?!!". Han ble så satt ut at han turte ikke å komme tilbake på lang tid. Vi skal snakke med mannen i huset i morgen, forhåpentligvis, og få vite hans syn på saken. For alt vi vet, så kan det hende det bare er hun som har noe i mot overnattingen. Han er veldig rolig og snill, men gir fort etter når kona ber om det…. Ser jeg har glemt å takke for hjelp, så tusen takk til alle som har svart! Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #13 Skrevet 4. juni 2013 Hvorfor i alle dager ønsker dere å bo der, tenker jeg. 3
Bluegreen Skrevet 4. juni 2013 #14 Skrevet 4. juni 2013 Plutselig dukker det opp en lapp fra kvinnen i huset som sier at hvis vi skal leie for neste år også, så har vi ikke lov til å ha noen overnattingsgjester..? Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0 Jeg tror det der (som i utgangspunktet sto i kontrakten) er en "framleie"-klausul, men er usikker på om den er tillatt etter lovverket. Uansett kan den ikke benyttes til å diktere/forby vanlig besøk også herunder overnatting som ikke bærer preg av at kjæresten din delvis har flyttet inn.
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #15 Skrevet 4. juni 2013 Jeg styrer alltid unna å leie privat, folk som leier ut kan sjelden husleieloven og så oppstår det situasjoner som dette. Hun skal ikke inn i deres leilighet for å lukke vinduer, PUNKTUM. Hun skal ikke trakassere gjestene deres. Hun skal ikke overvåke dere. Hun skal ikke oppføre seg som om dere bor på nåde - DERE BETALER LEIE som normale leietagere og har alle rettigheter sånn sett. Flytt. Den dama får du ikke gjort noe med uansett. 1
Adhara Skrevet 4. juni 2013 #16 Skrevet 4. juni 2013 Sånne boforhold hadde jeg ikke giddet. Er synd at det er vanskelig å få hybel der dere bor :S Dere må jo nesten tenke godt etter om det er verdt det, på ene eller andre måten.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #17 Skrevet 4. juni 2013 Vi har snakket med flere som skal flytte herfra, men hyblene deres er allerede blitt lovet vekk til andre studenter som kommer langveis fra. Sett vekk i fra den gærne dama, så trivs vi. Fin pris, koselig hybel, ligger nært sentrum og skole. Jeg mener å ha lest på andre forum at hvis en utleier lager en regel angående overnatting, som for eksempel at vi ikke har lov til å ha overnatting mer enn en helg, så er den ugyldig fordi den ikke følger etter husleieloven? Dette er faktisk min tredje hybel på tre år. Den første hybelverten var en kjeltring som lot oss bo i en hybel med giftig mugg, og brøt alle husleielover. Den andre var ikke så oppdatert på lovene, hun heller. Synes det er utrolig hvordan voksne mennesker kan utnytte unge studenter på den måten. Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0 1
umettelig Skrevet 4. juni 2013 #18 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Vi har snakket med flere som skal flytte herfra, men hyblene deres er allerede blitt lovet vekk til andre studenter som kommer langveis fra. Sett vekk i fra den gærne dama, så trivs vi. Fin pris, koselig hybel, ligger nært sentrum og skole. Jeg mener å ha lest på andre forum at hvis en utleier lager en regel angående overnatting, som for eksempel at vi ikke har lov til å ha overnatting mer enn en helg, så er den ugyldig fordi den ikke følger etter husleieloven? Dette er faktisk min tredje hybel på tre år. Den første hybelverten var en kjeltring som lot oss bo i en hybel med giftig mugg, og brøt alle husleielover. Den andre var ikke så oppdatert på lovene, hun heller. Synes det er utrolig hvordan voksne mennesker kan utnytte unge studenter på den måten. Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0 Vet du hva, å måtte ta buss til og fra der du bor (om du må bo lengre unna enn nå) må da være mindre stressende enn å bo sånn? Du blir jo ikke behandlet som en voksen engang, langt mindre en leietager. Nei, let litt mer og flytt. Endret 4. juni 2013 av umettelig
sofie777 Skrevet 4. juni 2013 #19 Skrevet 4. juni 2013 Her er det Husleieloven sier om det å ta andre personer inn i husstanden. Kanskje ikke helt relevant, men resten av loven står også der, så du kan jo lese litt 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 #20 Skrevet 4. juni 2013 Vet du hva, å måtte ta buss til og fra der du bor må da være mindre stressende enn å bo sånn? Du blir jo ikke behandlet som en voksen engang, langt mindre en leietager. Jeg vil gjerne jobbe ved sidene av studiene til høsten, og da må jeg bo her. Jeg prøvde å pendle året før, da hadde jeg ikke lappen, og det gikk veldig utover nattesøvn, karakterer og helse. For ikke å snakke om hvor dyrt det var. Vi skal snakke med mannen i huset i morgen, og forhåpentligvis er det bare hun som synes hun kan kontrollere oss. Vi merket på han da vi flyttet inn at han ble veldig påvirket av det hun mente når hun var i samme rom. Hvis vi får han på tomannshånd og lager en avtale med han, så kan ikke hun si noe på det, for det er hans navn som står i kontrakten! Anonym poster: e56e1d7464685aa2dc94e20cbe343db0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå