Gjest Gjest1 Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Det lurer jeg på. Vi har veldig behov for barnevakt en kveld / natt i sommer, da vi skal i bryllup til noen i nær slekt. Her vi bor har vi ikke noen aktuelle til barnevakt, da alle eventuelle er i samme bryllupet. Barna mine heller ikke muligbå plassere med noen andre enn noen de kjenner veldig godt, da eldstemann er veldig sjenert. De elsker denne damen som jobber 100 fast på avdelingen deres, og hun og mannen er venner av svigermor. Lurer på å spør henne, men er slik lov, eller etisk korrekt?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Min venninne jobber i barnehage og foreldrene krangler omtrent hver helg om hvem som skal ha henne Anonym poster: 1be3a97d7ef73e930c324b42fd25ebbd 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 I min barnehage gikk det fra å være lov til plutselig å ikke være lov, fordi de var redd for at kunne blitt konflikt mellom assistenten, barnehagen og familien om assistenten for eksempel skulle komme over noe det kunne blitt en barnevernsak ut av. Dette var så strengt at jeg ikke fikk sitte mer barnevakt for en av ungene i barnehagen vis familie jeg kjente lenge før jeg begynte å jobbe i denne barnehagen. Jeg kjente de såpass godt at jeg ikke tok betalt for å passe på ungen. Men de gjorde ett unntak fra regelen da jeg hadde lovet(før denne regelen kom) en annen familie i barnehagen å passe på deres barn mens de hadde en familiefeiring, fordi de ikke hadde noen andre muligheter til barnevakt. Vil tro det varierer fra barnehage til barnehage, men ser ikke noe galt i å spørre! Anonym poster: 732e37c0f0d0e0715447ef545ac3d849
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Hva om barnehageassistenten er tanten/onkelen til barnet? Har de ikke lov til å tilbringe tid med barnet på fritiden? Anonym poster: 77d52a55e98385fa641d61e886def3d1
Gjest Thessie! Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Jeg er lærling i barnehage og har passet noen søsken flere ganger. Første gangen var det krise for foreldrene, og så har det blitt et par ganger etter det også.
ZebraTiger Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Jeg er barnevakt støtt og stadig for barna i barnehagen jeg jobber i. Men alt går igjennom sjefen, hun vil ha kontroll over at foreldrene ikke utnytter assistentene og at vi ikke er barnevakt til 4 på nattan når det er jobb dagen etter :3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Der jeg jobber er ikke dette greit. Det finnes etiske regler man skriver under på når man jobber i en barnehage i oslo kommune ihvertfall. Men det kan jo variere fra barnehage til barnehage. Det er en annen sak når det er familie selvsagt. Det er litt det samme som det å motta gaver fra foreldrene. Man skal se på det med skjønn. Anonym poster: cc5fa5e9ce3b7387c0b6fee1a0d7c612
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 Vist dere ikke kan passe på barna deres så burde dere ikke fått barn
Miss Debbie Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 Vist dere ikke kan passe på barna deres så burde dere ikke fått barn det er snakk om barnevakt, ikke at de ikke kan ta vare på ungene! 2
Camsim Skrevet 22. mai 2013 #11 Skrevet 22. mai 2013 Vist dere ikke kan passe på barna deres så burde dere ikke fått barn Wtf??? Rabla for deg eller? Alle har jo barnevakt en gang i blandt! 1
Tibbie Skrevet 22. mai 2013 #12 Skrevet 22. mai 2013 Vist dere ikke kan passe på barna deres så burde dere ikke fått barn 6
Raven Emerald Skrevet 22. mai 2013 #13 Skrevet 22. mai 2013 Vist dere ikke kan passe på barna deres så burde dere ikke fått barn Helt enig. Derfor er det bra at TS og mannen (antar jeg) vurderer å spørre barnehage-assistenten, som barna kjenner og er glade i, om hun kan være barnevakt. Det viser at de er sitt ansvar bevisst. Litt av det å passe på barna sine, er nemlig å sørge for å overlate dem til en trygg og kjent person de gangene man trenger barnevakt. Så vet du dét. 10
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #14 Skrevet 22. mai 2013 Vist dere ikke kan passe på barna deres så burde dere ikke fått barn Hvis man ikke kan skrive korrekt bør man ikke svare skriftlig. Anonym poster: f1267ebe9f3e7b9b16c1d0a3086ad4b8 10
Gjest lisha Skrevet 23. mai 2013 #15 Skrevet 23. mai 2013 Jeg spurte ene barnehageassistenten om hun kunne være banrevakt når jeg gifter meg til sommeren. men hun var ikke helt lysten på det, hun følte at da måtte hun si ja til andre også, så hun ville helst ikke.. Og det er helt greit siden hun er av de som kjenner barnet best utenom vi som skal i bryllupet mitt, så tenkte jeg å spørre henne først. Skader ikke å spørre, verste du får er et nei! Da må man bare finne noen andre! men vet ene venninna mi som jobber i barnehage fast passer et søskenpar som går i barnehageavdelingen hennes, så kommer nok litt an på hva den enkelte ansatte føler 3
fiktiv Skrevet 23. mai 2013 #16 Skrevet 23. mai 2013 TS her. Fikk ikke logga inn i går. Morsom Gjest her i tråden som synes vi ikke burde hatt barn.. Egentlig har vi ikke mange i det hele tatt som kunne passet ungene våre, som eldstemann er trygg på. Jeg kommer til å spør hun assistenten, etter responsen jeg får her men har forståelse for om hun sier nei- av forskjellige grunner, kanskje etiske grunner.. 3
Muscae Skrevet 23. mai 2013 #17 Skrevet 23. mai 2013 Vær veldig klar ovenfor den du spør at det er helt greit å si nei! Jeg jobber i barnehage, studerer ved siden av, og passer ikke en gang mine egne nevøer på kveldstid i helgene... Jeg er nokså ung, tilsynelatende uten familie, med masse fritid, og ingen å ta hensyn til, så det forundrer meg ikke om enkelte foreldre kan finne på å spørre meg om å være barnevakt. Da ville jeg følt at det var vanskelig å si nei, men faktum er at jeg slett ikke hadde likt det. Jeg vet veldig godt at folk er forskjellige, jeg hater å ha planer for en helg, men ønsker helst å slappe av og bestemme selv hva jeg vil gjøre når helgen kommer. Om jeg skulle brukt en lørdagskveld på å passe et barnehagebarn, mot ganske dårlig betaling, så hadde jeg ikke likt det. Men jeg hadde hatt vanskelig for å si nei dersom du la fram en situasjon der det var fullstendig krise, og jeg var ditt eneste håp... Hadde selvsagt tatt med ditt barn hjem fra barnehagen (og det har jeg også gjort), dersom du var helt i beit for folk som kunne hente, eller lignende, men en lørdagskveld, det sitter langt inne hos meg... Samtidig som jeg ikke greier å si nei... 1
ViljaH Skrevet 23. mai 2013 #18 Skrevet 23. mai 2013 Vær veldig klar ovenfor den du spør at det er helt greit å si nei! Jeg jobber i barnehage, studerer ved siden av, og passer ikke en gang mine egne nevøer på kveldstid i helgene... Jeg er nokså ung, tilsynelatende uten familie, med masse fritid, og ingen å ta hensyn til, så det forundrer meg ikke om enkelte foreldre kan finne på å spørre meg om å være barnevakt. Da ville jeg følt at det var vanskelig å si nei, men faktum er at jeg slett ikke hadde likt det. Jeg vet veldig godt at folk er forskjellige, jeg hater å ha planer for en helg, men ønsker helst å slappe av og bestemme selv hva jeg vil gjøre når helgen kommer. Om jeg skulle brukt en lørdagskveld på å passe et barnehagebarn, mot ganske dårlig betaling, så hadde jeg ikke likt det. Men jeg hadde hatt vanskelig for å si nei dersom du la fram en situasjon der det var fullstendig krise, og jeg var ditt eneste håp... Hadde selvsagt tatt med ditt barn hjem fra barnehagen (og det har jeg også gjort), dersom du var helt i beit for folk som kunne hente, eller lignende, men en lørdagskveld, det sitter langt inne hos meg... Samtidig som jeg ikke greier å si nei... Du må øve deg på å si nei, alvorlig talt! Hvis du ikke har lyst, så sier du nei, takk for tilbudet, men jeg er opptatt/vil ha helgene fri/passer så mye barn i jobben at på fritiden må jeg være med voksne/det er fritiden min. Så trenger du ikke si noe mer.Du er ikke problemløser for hele verden, eneste gangen jeg synes du bør stille opp, er hvis foreldrene er i bilkræsj og ikke kommer seg til bhg o.l. 1
Muscae Skrevet 24. mai 2013 #19 Skrevet 24. mai 2013 Du må øve deg på å si nei, alvorlig talt! Hvis du ikke har lyst, så sier du nei, takk for tilbudet, men jeg er opptatt/vil ha helgene fri/passer så mye barn i jobben at på fritiden må jeg være med voksne/det er fritiden min. Så trenger du ikke si noe mer.Du er ikke problemløser for hele verden, eneste gangen jeg synes du bør stille opp, er hvis foreldrene er i bilkræsj og ikke kommer seg til bhg o.l. Joda, selvfølgelig. Poenget mitt var at ts må huske å legge det frem som et spørsmål det går an å si nei til. Ikke fortelle at hun er den eneste de kan spørre, og gi assistenten dårlig samvittighet for å si nei. 1
Gjest fiktiv Skrevet 30. mai 2013 #20 Skrevet 30. mai 2013 Ts her. Hun sa ja, og at det ikke skulle være noen etiske problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå