Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen er nå 7mnd og får mat (annet enn amming) tre ganger om dagen. Vi har gitt han det ganske gradvis og ikke latt ham bestemme mengden. Han sluker alt han blir servert, så for at magen skal få tid til å venne seg til nye ting har vi styrt mengden og heller ammet en del mellom måltidene.

Når begynte dere med fulle porsjoner, og hva ER fulle porsjoner for en på 7mnd? Hvis han får spise seg mett selv, risikerer man at de gjør som med melken og spiser for mye og ender opp med magevondt og gulping?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring så slutter de stort sett når de er mett.

Gjest Eurodice
Skrevet

Småen er nå 7mnd og får mat (annet enn amming) tre ganger om dagen. Vi har gitt han det ganske gradvis og ikke latt ham bestemme mengden. Han sluker alt han blir servert, så for at magen skal få tid til å venne seg til nye ting har vi styrt mengden og heller ammet en del mellom måltidene.

Når begynte dere med fulle porsjoner, og hva ER fulle porsjoner for en på 7mnd? Hvis han får spise seg mett selv, risikerer man at de gjør som med melken og spiser for mye og ender opp med magevondt og gulping?

Det står vel om veiledende porsjoner både på grøtpakker og glass. Det er lenge siden jeg hadde småbarn, men det gjorde det i hvert fall den gangen.

Skrevet

Etter min erfaring så slutter de stort sett når de er mett.

Ja, det er jo det mest logiske :-P Men når går man fra smaksprøver til full porsjon? Holder det å smake nye ting et par dager?

AnonymBruker
Skrevet

På min helsestasjon ble vi forklart (på barseltreff ved 4 måneder der vi bl.a. snakket om mat) at man ikke skal innføre et nytt måltid før man er oppe i full porsjon (altså at babyen har spist seg mett) på ett måltid. Babyen min på 8 mnd spiser nå fire fulle måltider pr dag og har gjort det siden han var 7 måneder gammel. Han gulpet utrolig mye før, men nå som han spiser mye fast føde gulpes det nesten ingenting lengre. Han overspiser ikke på fast føde, er han mett bare slutter han å spise.

Anonym poster: 127256be761153133221f86150bfe8dd

Skrevet

Ok, takk for svar! Da har vi kanskje jukset litt vi da... :-/ Han får fortsatt bare smake litt grøt til frokost, for magen hans er ikke så glad i kornprodukter... Midt på dagen får han frukt til han er mett eller sånn ca samme mengde hver dag hvertfall (han kunne sikkert spist litt mer for det syns han er kjempegodt! :-P ). Middag får han på ettermiddagen og da får han stadig mer og mer. Kommer litt an på hva han får men noen ganger mister han interessen/er mett? akkurat i det det er tomt, mens andre ganger kunne han sikkert spist litt til...

Så da er det på tide å la ham få regulere frukt- og middagsmåltidet og så fortsetter vi å styre frokosten litt enda?

Skrevet

Jeg tror gutten vår fikk spise det han ville fra omtrent 6mnd? Begynte med fast føde ved 4mnd pga at han fikk mest MME, litt amming. Han har ihvertfall regulert alt selv når jeg var sikker på at han tålte maten.

Skrevet

På min helsestasjon ble vi forklart (på barseltreff ved 4 måneder der vi bl.a. snakket om mat) at man ikke skal innføre et nytt måltid før man er oppe i full porsjon (altså at babyen har spist seg mett) på ett måltid. Babyen min på 8 mnd spiser nå fire fulle måltider pr dag og har gjort det siden han var 7 måneder gammel. Han gulpet utrolig mye før, men nå som han spiser mye fast føde gulpes det nesten ingenting lengre. Han overspiser ikke på fast føde, er han mett bare slutter han å spise.

Anonym poster: 127256be761153133221f86150bfe8dd

Skrevet (endret)

Hva er de 4måltidene ? Min på 7mnd spist 1porsjon grøt om morgen og1porsjon grøt til kvelds. Spiser 1/2-3/4 middsgsglass. ....hva kan jeg introdusere som måltid 4...?

Endret av barnesangen
Skrevet

Hva er de 4måltidene ? Min på 7mnd spist 1porsjon grøt om morgen og1porsjon grøt til kvelds. Spiser 1/2-3/4 middsgsglass. ....hva kan jeg introdusere som måltid 4...?

Jeg lurte på det samme her tidligere i dag. For i dag ble rytmen sånn at han fikk grøt til frokost og så frukt litt tidligere enn vanlig. Han ble sulten igjen før duppen, men lenge før middag. Så da fikk han frukt en gang til... Men han får jo mme til kvelds, så da har han kanskje fire måltider? Grøt, frukt, middag, mme. Men hva gir dere til frokost hvis dere gir grøt til kvelds f.eks. Vil ikke gi så mye grøt/mange grøtmåltider. Ikke fordi jeg har noe i mot grøt, men fordi han ikke er veldig begeistret og jeg syns det holder med ett grøtmåltid om dagen. Men frukt mange ganger om dagen er kanskje teit det?

Sukk, det var så mye lettere da pupp var bra nok til alt :-P Men det er ikke interressant nok på dagtid lenger...

Skrevet

Ser forresten at du gir grøt to ganger og middag. Hva med å prøve frukt eller fruktmos? Småen her elsker det!

AnonymBruker
Skrevet

Naturlig måltid nr 4 er da lunch med brød. Jeg har lært at frukt ikke regnes som fullt måltid men mellommåltid. Ved 7 mnd gav jeg brød som var bløtlagt litt i mm/mme.

Hos oss:

-Mme + skive/grøt til frokost

- Skive til lunch, evnt egg, grønnsaker, kjøtt osv.

- mme + frukt til mellommåltid

- grønnsaker og kjøtt til middag

- Grøt til kvelds

- Mme før senga

Har gitt disse måltidene fra rundt 7 mnd det er helst mengden til hvert måltid som har økt. Ammer mann behøver man kanskje ikke så mange måltider med fast føde ved 7 mnd. Ammer man ikke skal de ha max 6 dl mme (medregnet væsken i grøten) så da må man gi mer fast føde. Introduksjon av brød gir flere variasjoner og det anbefales etter hvert at tre måltider til dagen består av grovt korn i form av grøt eller brød.

Når man gir fulle porsjoner? Så snart barnet ikke er mett av bare mm til lumch feks. Det må man prøve seg frem med.

Anonym poster: 736f6cde518ad781c80db3b79eeae9f9

Skrevet

Naturlig måltid nr 4 er da lunch med brød.

Anonym poster: 736f6cde518ad781c80db3b79eeae9f9

Huff, ja. Vi har prøvd å starte med brød, men han rister seg av det. Enten det er m skorpe, uten skorpe, store eller små biter, bløtlagt eller ikke, med eller uten pålegg...

Skrevet

Hvorfor gir dere ikke måltider med grønnsaker + kjøtt/fisk/linser osv mer enn en gang om dagen? Det er jo så næringsrikt :-)

Jeg sier ikke dette for å kritisere noen, men fordi jeg lurer.

Skrevet

Hvorfor gir dere ikke måltider med grønnsaker + kjøtt/fisk/linser osv mer enn en gang om dagen? Det er jo så næringsrikt :-)

Jeg sier ikke dette for å kritisere noen, men fordi jeg lurer.

For min del ikke av noen spesiell grunn. Spiser bare middag en gang om dagen selv, så det har vel bare blitt sånn. Men han spiser ikke kjøtt enda da, magen er ikke helt klar virker det som. Fisk går bra :-) Men jo, har tenkt på det disse siste dagene at vi sikkert kunne gitt grønnsaker en gang til om dagen i stedetfor frukt to ganger.

Skrevet

Ser forresten at du gir grøt to ganger og middag. Hva med å prøve frukt eller fruktmos? Småen her elsker det!

Skrevet

Har prøvd å innføre frukt i forskjellige smak og konsistens i snart 2mnd. Ingenting vil prøves. Mini er ikke intr. Har gitt gulrotmos og potetmos hjemmelaget,men opplever at det ikke metter lenge nok. Får mme i løpet av natten ved behov.

Har også prøvd brødskiver til mini uten tenner, med resultat som brekninger, utspytting og lukket munn uansett hvilken tilstand ( med og uten skorpe, bløtt eller hardt).....

Skrevet

her tenkte vi egentlig ikke så mye over hva vi gjorde tror jeg, bare ga han mat når han var sulten. ;) Han har spist 4 måltider fra ganske tidlig, fordi jeg tenker at mange små er bedre enn få store. Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg har bare fulgt magefølelsen når det kommer til mat.

I starten moset vi alt mulig rart, men prøvde ulike konsistenser ganske fort. Vi ga mye frukt i starten, men introduserte fisk, kjøtt, poteter og pasta ganske tidlig, fordi jeg føler frukt er mer mellommåltid.

Skrevet

Forresten, noen er bare ikke klare for mat så tidlig. Jeg har venninner som har fullammet i 7-8-9mnd før ungene har begynt å interessere seg for mat. Tror bare det er lurt å tilby dem ulike ting uten å presse på, så spiser de når de vil. :)

Om man er bekymret for jerninntaket kan man gi tilskudd eller lage aprikosmos.

Skrevet

Jeg fikk en brosjyre på helsestasjonen som tipser om å amme etter måltidene, så da tenker jeg som så at han spiser litt mat, så spiser han seg mett på morsmelk. Da styrer han mengden han trenger for å bli mett selv, men jeg styrer hvor mye av den maten som ikke er morsmelk.

Foreløpig ser det ut til å fungere fint ihvertfall.

Her er poden litt over 5 mnd, og han får små porsjoner grøt 1-2 ganger om dagen, fruktmos som mellommåltid 1-2 ganger om dagen + grønnsaksmos (stort sett gulrot og/eller potet en så lenge). Da altså med amming etter hver porsjon.

Har også vært litt usikker på når jeg skal gjøre hva, og hvor store porsjoner og hvor fort øke, men prøver meg bare frem jeg kjenner jeg. Guttungen kaster seg som regel over det som blir servert en så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...