Ellakaa Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Hei! Jeg er en jente født i 1999, altså skal jeg konfirmeres til neste år. Da har jeg fått tilbud om bunad av mamma og pappa, noe jeg selvsagt takker ja til. Men jeg vet ikke hvilken bunad jeg skal gå for. Jeg har lest flere steder at man skal velge bunad utifra der moren kommer fra, noe som da vil si at jeg skal ha vestfoldsbunaden ettersom hele slektstreet på mamma sin side er derifra. Jeg synes den er fin, jeg, men telemarksbunaden er mye finere etter min mening. Jeg synes det er såå fint med beltestakk. Mamma har den også. Men jeg har INGEN relasjoner i Telemark i det hele tatt, og jeg er egentlig ganske opptatt av at man skal ha en tilknytning til der bunaden er fra. Å velge bunad fra pappa sin side av familien er uaktuelt ettersom romsdalsbunaden ikke er spesielt pen å se på etter min mening. Uansett synes jeg at vestfoldsbunaden er den fineste etter telemarksbunaden. Så derfor lurer jeg på om noen av dere har noen tips og meninger om hvilken bunad jeg skal gå for? Jeg vil være helt sikker på avgjørelsen, en bunad koster jo mange tusen kroner. Takk for svar!
Moffedille Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Hvis du er opptatt av å følge skikker og tradisjoner, og velge fra der du har tilknytting, så velger du vestfold bunaden. Jeg er selv opptatt av å faktisk ha en tilhørighet med der bunaden min er fra, for meg blir det mye riktigere enn å bare velge en fordi den er fin. Da kan man like gjerne kjøpe seg en festdrakt synes jeg Det finnes jo forskjellige Vestfold bunader du kan velge i
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Syns man skal velge en bunad man har tilknytning til. Men at man må velge en der ens mor er fra er det ikke spesielle regler på, ikke som jeg har hørt hvertfall. Det er vel like vanlig å velge en fra hjemstedet sitt. Så det kan jo være et alternativ, om du liker den da såklart. Anonym poster: 27d16d6bcbe725e00ff391739471fc0d
HvittHus Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Du kan også velge bunad fra der du er født eller oppvokst. Jeg synes du bør la være å velge telemarkbunad, siden du ikke har noen tilknyttning til området. Vestfoldbunaden er en veldig flott bunad, så velger du den, har du et flott stasplagg. 3
Ellakaa Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2013 (endret) Du kan også velge bunad fra der du er født eller oppvokst. Jeg synes du bør la være å velge telemarkbunad, siden du ikke har noen tilknyttning til området. Vestfoldbunaden er en veldig flott bunad, så velger du den, har du et flott stasplagg. Takk for svar! Endret 22. mai 2013 av Ellakaa
Cata Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Av de to du har nevnt så ville jeg valgt Vestfoldbunaden. Den var kjempefin. Men er enig med zellica i at du også kan/bør velge bunaden fra stedet du er oppvokst. (Det ville nok jeg gjort, hvis jeg ikke direkte mislikte den.) Telemarksbunad er nydelig, men jeg tror likevel du i det lange løp blir mer fornøyd med en bunad som du har tilknytning til. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Tenk så teit det hadde vært om alle valgte telemarksbunaden fordi den er så fiiin.. Gå for vestfoldsbunaden du. Anonym poster: b3262bd340aae3e436586889d40c99ea
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Vestfoldbunad. Anonym poster: fd547242d58d0b9b6d066e696373e5d3
Gjest Skrevet 23. mai 2013 #9 Skrevet 23. mai 2013 Jeg synes også at telemarksbunaden er kjempefin, men jeg ville heller gått for en bunad som kommer fra et sted du har tilknytning til. Så om jeg var deg, ville jeg da gått for vestfoldsbunad.
Gjest Tigress Skrevet 23. mai 2013 #10 Skrevet 23. mai 2013 (endret) Men kor er DU frå, då? Eg tenkjer det er logisk å velje bunad frå der ein sjølv er frå?? Dessutan vil du kan hende likevel arve Telemarksbunaden etter mor di? ;-) Endret 23. mai 2013 av Tigress
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå