Atilla Skrevet 6. juni 2002 #1 Skrevet 6. juni 2002 Vi får forhåpentligvis hjelp fra folk til å servere. Noen skal servere under middagen og er invitert til kaffen. Noen må vi ha under kaffen, og barkeeper til festen etterpå. Noen må stille til nattmaten. Nå lurer jeg på om dere lager lister til disse hvor dere forteller hva de skal gjøre? I tillegg - hvem rydder opp og hjelper til dagen etter? Catering byrået stiller med kokk. Hilsen Atilla - som sitter med tuuuuusen spørsmål!
Kame Skrevet 6. juni 2002 #2 Skrevet 6. juni 2002 Jeg håper at kokken vår tar seg av denne delen. Han har iallefall jobbet på store steder før, og vet vel hvordan og i hvilken rekkefølge ting skal skje. Nå skal vi ha koldtbord, og det stiller ikke så store krav til servitørene, de må bare rydde bort tomme fat og fylle på mer! Drikkevarene lar vi stå på et stort bord, sånn at gjestene selv henter seg etterfyll - i tillegg starter vi festen med 1 flaske rød+hvit+vann+mineralvann på bordene. Lettest mulig, med andre ord! (Så da gir jeg blaffen i at noen eldre blir snurt over å se alkohol på bordene, og at det ikke blir så fisefint som om det hadde kommet servitører for å spørre og sjenke med (u)jevne mellomrom.) Det jeg ville tipset mine servitører om, var å sørge for at det ALLTID er noe drikke på bordene - enten det er alkohol, vann eller mineralvann. Det er dødskjipt å sitte uten når man kommer til talene og skålene.
Lady79 Skrevet 6. juni 2002 #3 Skrevet 6. juni 2002 heisann... jeg tror at det lureste du gjør er å skaffe deg en hovmester!! En som gjerne har servert før, og som du kan stole på!!Kokken har nokk med maten og kan f.eks ikke alltid følge med på hva som skjer inne i lokalene!! Vi har det samme som deg, skal ha catering som stiller med kokker, men skal skaffe servitører selv!! Viktig at kokk, hovmester og toast master samarbeider!! Vi skal ha en kyndig servitør som hovmester og han er oxo en god venn av oss begge!!Han skal jobbe hele kvelden, men når mat-servering er over skal han ha oversikt over hva som skjer med bar og evt nattmat!! Vennlig hilsen meg....
Augustbrud02 Skrevet 6. juni 2002 #4 Skrevet 6. juni 2002 Vi gir en av servitørene hovedansvaret. Hun har arbeidet i kantine i en god del år og har litt peiling. Så kan hun delegere ansvar videre. Tror det skal gå bra. For sikkerhets skyld kan man jo sette opp en liten huskeliste for å lette arbeidet til servitørene da.
orakel Skrevet 6. juni 2002 #5 Skrevet 6. juni 2002 Gi en av servitørene - som du vet kan sine saker hovedansvaret!!! Sett opp en detaljert kjøreplan, gjerne med ca klokkeslett så vet de hva som skal gjøres og når. Selv om de som serverer har litt erfaring fra før så er de ikke tankelesere, det kan godt hende at du forventer ting av dem - eller vil ha ting gjort på en spesiell måte, dette må du informere dem om. Har du en skikkelig kjøreplan burde ting gå knirkefritt og du slipper å tenke på det OG utover kvelden.12
Anki1971 Skrevet 6. juni 2002 #6 Skrevet 6. juni 2002 En av servitørene våre får ansvaret for hva som skal gjøres, og det kommer garantert til å gå bra. Jeg gidder ikke å sitte og bestemme hva hver av de skal gjøre og ikke gjøre. Det finner de nok fint ut selv Dagen etterpå får vi nok hjelp av familien til å rydde ut av lokalet. 12
Montezuma Skrevet 6. juni 2002 #7 Skrevet 6. juni 2002 Kokken og hovmesteren instruerer servitørene. Vi og foreldre drar tilbake på søndag for å hente gaver og greier.12
orakel Skrevet 6. juni 2002 #8 Skrevet 6. juni 2002 Bare et tips til alle dere som skal ha festen i et eget lokale hvor det ikke er folk hele tiden. Ikke plasser gaver og alkoholholdig drikke i lokalet før dere vet at det er folk der f eks servitører, kokker etc. Har hørt om noen tilfeller hvor folk har kjørt drikkevarene til lokalet dagen før, også har dette blitt stjålet i løpet av natten. Jeg ville heller ikke latt gavene stått ubevoktet natten over i et slik lokale. Det er dessverre de som følger med på bryllupsannonser i avisene, som ikke bruker denne informasjonen til noe godt. Vi skal f eks ikke annonsere bryllupet i avisen på forhånd, men bare sette inn en annonse etter at bryllupet har funnet sted, nettopp for å unngå ubehagelige overraskelser. Forlovere og foreldre skal ta seg av presangene når festen er ferdig og få disse trygt plassert. Det er jo tross alt litt verdier det er snakk om her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå