Gjest Lillesiren Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Jeg tenker å kjøpe nytt gulv i den nye leiligheten min( ) og lurer på jeg bør gå for? Leiligheten er i fjerde etasje, så vil tro gulvet ikke blir helt iskaldt med laminat? I tillegg sies det jo at laminat er mer slitesterkt. Samtidig synes jeg parketten jeg har plukket meg ut er så fin! (Hvitoljet eik) Og såvidt jeg har oppfattet virker det som om parkett på gulv er et ekstra pluss når man skal selge igjen? Noen meninger? Erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Vi har pergo laminat, skikkelig fornøyd! Synes ikke det er noe kaldt heller, og vi bor i hus. Anonym poster: 4e634c89af4c07a76429a11b9dff7754 2
Bjørn88 Skrevet 23. mai 2013 #3 Skrevet 23. mai 2013 Har du små barn eller hund? Velg laminat Har du ingen av delene? Velg parkett Parkett er i mine øyne et mye finere gulv, er ikke så kaldt og hardt som laminat heller Og prismessig så er det ikke stor forskjell på "kvalitets"laminat og "kvalitets"parkett 1
Gjest Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 Det kommer vel litt an på hvordan du "bruker" gulvet. En laminat vil alltid tåle mer enn en parkett, både når det kommer til riper, skader og vasking. Det kommer også an på hvor flink du er til å behandle gulvet ditt. Om du ønsker et hvitoljet gulv, så må dette oljes jevnlig, og bruke riktige produkter ved vask, ellers vil gulvet bli tørt og trekke til seg alt av møkk og skitt. Når det er sagt, så vil aldri en laminat gi samme følelse som et tregulv, uansett hvor god laminatet har blitt med årene. Mener nå jeg... Et parkettgulv vil gi en helt annen følelse enn et laminatgulv, og jeg liker tanken på at det man går på er "ekte" vare. Det vil også, som du sier, være et ekstra pluss med parkett når du en gang skal selge.
Gjest Lillesiren Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Takk for innspill folkens! Hm...Tror jeg lander på parkett. Jeg har jo hverken hund eller barn, og jeg elsket parketten jeg har funnet! Blir gulvet helt herpet med årene får jeg heller invistere i et laminat da;)
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Takk for innspill folkens! Hm...Tror jeg lander på parkett. Jeg har jo hverken hund eller barn, og jeg elsket parketten jeg har funnet! Blir gulvet helt herpet med årene får jeg heller invistere i et laminat da;) Er parketten 14 mm? Da kan den slipes 2-3 ganger Så du skal være flink om du klarer å ødelegge det så mye!
Gjest Lillesiren Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Er parketten 14 mm? Da kan den slipes 2-3 ganger Så du skal være flink om du klarer å ødelegge det så mye! Ja, jeg tror den var det:) Hehe, ja det tenker jeg også
Bjørn88 Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Er parketten 14 mm? Da kan den slipes 2-3 ganger Så du skal være flink om du klarer å ødelegge det så mye! Om parketten er 14mm eller 40mm har null og niks betydning for sliping, det er tykkelsen på toppsjiktet som avgjør hvor mye det kan slipes, en billig 14mm parkett har tynnere toppsjikt enn en dyrere 14mm parkett
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Om parketten er 14mm eller 40mm har null og niks betydning for sliping, det er tykkelsen på toppsjiktet som avgjør hvor mye det kan slipes, en billig 14mm parkett har tynnere toppsjikt enn en dyrere 14mm parkett Det har du helt rett i! Jeg gikk bare ut i fra at parketten hadde slitesjikt på ca 4 mm, da dette er "normalen" i hodet mitt 2
Ushine Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 åå jeg var egentlig litt nervøs når jeg gikk inn på denne tråden, vi har akkurat kjøpt pergo laminat ( lys grå eik 3-stav) og det er så utrolig flott! skal smelle det på til helgen. Men nå har jeg utrolig dårlig erfaring med Parkett! følte jeg ikke kunne vaske engang uten at det ble flekker jeg? Men hver sin smak sikkert, vi valgte bevisst Laminat. Skal legge det i hus 2
Bjørn88 Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 åå jeg var egentlig litt nervøs når jeg gikk inn på denne tråden, vi har akkurat kjøpt pergo laminat ( lys grå eik 3-stav) og det er så utrolig flott! skal smelle det på til helgen. Men nå har jeg utrolig dårlig erfaring med Parkett! følte jeg ikke kunne vaske engang uten at det ble flekker jeg? Men hver sin smak sikkert, vi valgte bevisst Laminat. Skal legge det i hus Om parketten din ble flekkete ved vask så bruker du alt for mye vann, burde være nok å bruke støvsuger/tørrmopp, og en fuktig klut ved eventuelle flekker. Dessuten så tåler ikke laminat nevneverdig med vann heller, såfremt den ikke er vannbestandig da 2
Ushine Skrevet 31. mai 2013 #12 Skrevet 31. mai 2013 Om parketten din ble flekkete ved vask så bruker du alt for mye vann, burde være nok å bruke støvsuger/tørrmopp, og en fuktig klut ved eventuelle flekker. Dessuten så tåler ikke laminat nevneverdig med vann heller, såfremt den ikke er vannbestandig da Hehe ja jeg vasket gulvet HELT Feil! Heldigvis så lærte jeg fint av det! Men det er fortsatt en negativ opplevelse. Skal nok være mer forsiktig med laminaten! Dette var ubehandlet parkett også da, om jeg ikke husker feil..
lulle Skrevet 31. mai 2013 #13 Skrevet 31. mai 2013 Parkett øker standarden på en bolig ved et evt.salg :-)
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #14 Skrevet 5. januar 2015 Parkett øker standarden på en bolig ved et evt.salg :-) Jeg tror nok det kommer litt an på boligtypen. Dersom det er en typisk familiebolig vil nok laminat være å foretrekke og gjøre boligen mer attraktiv. Anonymous poster hash: ec542...6e3 1
lulle Skrevet 5. januar 2015 #15 Skrevet 5. januar 2015 Jeg tror nok det kommer litt an på boligtypen. Dersom det er en typisk familiebolig vil nok laminat være å foretrekke og gjøre boligen mer attraktiv. Anonymous poster hash: ec542...6e3 Det er jeg ganske uenig i. Laminat er kaldt, hardt og ikke minst glattere enn parkett gulv. Ikke minst billig. Har noen få venner som har lagt laminat, og det har vært pga hunder.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2015 #16 Skrevet 6. januar 2015 Det er jeg ganske uenig i. Laminat er kaldt, hardt og ikke minst glattere enn parkett gulv. Ikke minst billig. Har noen få venner som har lagt laminat, og det har vært pga hunder. Den laminaten man får i dag er noe helt annet enn den man fikk for bare noen år siden. Men man må legge litt penger i den. Det finnes fortsatt dårlig laminat om man bare kommer lavt nok i pris. Har nytt hus med laminat i alle rom(bortsett fra våtrom). Den er ikke glattere enn parkett, den vi har er heller litt mindre glatt, ikke syns jeg den er hard, og siden vi har vannbåren varme er den ikke kald heller. Mine foreldre har nettopp lagt ny parkett hos seg, og de er omtrent ikke mulig å se/kjenne forskjell på den og vår laminat. Vi har også fått mye skryt av gulvet vårt. Og når vi var rundt og kikket på gulv fikk vi varmt anbefalt laminat uansett hvor vi var. Anonymous poster hash: 764de...b89 1
lulle Skrevet 6. januar 2015 #17 Skrevet 6. januar 2015 Den laminaten man får i dag er noe helt annet enn den man fikk for bare noen år siden. Men man må legge litt penger i den. Det finnes fortsatt dårlig laminat om man bare kommer lavt nok i pris. Har nytt hus med laminat i alle rom(bortsett fra våtrom). Den er ikke glattere enn parkett, den vi har er heller litt mindre glatt, ikke syns jeg den er hard, og siden vi har vannbåren varme er den ikke kald heller. Mine foreldre har nettopp lagt ny parkett hos seg, og de er omtrent ikke mulig å se/kjenne forskjell på den og vår laminat.Vi har også fått mye skryt av gulvet vårt.Og når vi var rundt og kikket på gulv fikk vi varmt anbefalt laminat uansett hvor vi var. Anonymous poster hash: 764de...b89 Hvis du har vannbåren varme under gulvet faller argumentet hvorvidt laminaten er kald eller ikke bort. Det er slett ikke alle hus som har gulvvarme og laminaten i seg selv er jo kald. Jeg skal ikke uttale meg om nyere type laminat, men jeg har aldri hørt noen har anbefalt laminat over parkett. (Laminat slik jeg ser det er en slitesterk etterligning av parkett, på samme måte som å sette opp baderomsplater som ser ut som fliser -grøss) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå