AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #1 Skrevet 22. mai 2013 Hvordan ser det ut med følgende styrkeøvelser når målet er å bli strammere/fittere og redusere fettprosent? Jeg jogger/trener litt cardio ved siden av, men har nå valgt å fokusere mer på styrketreningen da jeg har skjønt at det er mer effektivt. Har dessuten fått et behov for det, og synes det er ekstremt deilig. (Vil ikke ha noe kommentarer om mat, da jeg har ganske god styr på kostholdet). Forsøker å trene hele kroppen med styrketrening et par ganger i uka. Øvelsene jeg da gjør er: - Knebøy med litt ekstra vekt (stang) - Utfall uten ekstra vekt - Sånn halveis markløft, vet ikke helt hva det heter. - Bisepscurl med stang - Planke - Ligge på rygg på kasse og løfter håndmanualer opp - Noe som kalles Arnold press (?) - Magemuskel med "maskin" - Nedtrekk foran - Triseps med maskin - Evt benpress maskin og chestpress maskin hvis jeg ikke får gjort det "manuelt". Med pauser tar dette i underkant av en time. Trenger kanskje noen fler mageøvelser? Anonym poster: b9709c0784e04f3fafee8763f3626c3a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #2 Skrevet 22. mai 2013 Én øvelse pr muskelgruppe skal nok holde. Enda mer mage, hvorfor? Du trener allerede to mageøvelser + baseøvelser som også involverer magemuskler. Du får ikke større muskler i magen av å trene den ekstra masse. Hvorfor gjør du utfall uten vekter? Benpress når du allerede gjør knebøy, utfall og markløft blir litt overkill. Det er ingen vits i å gjøre det så komplisert, og å overdrive vil gjøre mer vondt enn godt. Hold deg til baseøvelser som går på flere muskler om gangen. Isolasjonsøvelser som bicepscurl er i utgangspunktet ikke nødvendig. Anonym poster: 69c9234cb3544f80e4dc17532ccbe55e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #3 Skrevet 22. mai 2013 Én øvelse pr muskelgruppe skal nok holde. Enda mer mage, hvorfor? Du trener allerede to mageøvelser + baseøvelser som også involverer magemuskler. Du får ikke større muskler i magen av å trene den ekstra masse. Hvorfor gjør du utfall uten vekter? Benpress når du allerede gjør knebøy, utfall og markløft blir litt overkill. Det er ingen vits i å gjøre det så komplisert, og å overdrive vil gjøre mer vondt enn godt. Hold deg til baseøvelser som går på flere muskler om gangen. Isolasjonsøvelser som bicepscurl er i utgangspunktet ikke nødvendig. Anonym poster: 69c9234cb3544f80e4dc17532ccbe55e Nei, jeg føler jeg har nok mageøvelser, bare lurte på om det måtte mer til. Pleier å ta benpress de gangene jeg av en eller annen grunn ikke får tilgang på de nødvendige tingene for å ta knebøy og sånn med vekt. Skal begynne å ta markløft med vekt etterhvert. Ikke bisepscurl? Føler jeg må trene overkroppen og armene også. Men er baseøvelsene jeg har her ok da? Anonym poster: b9709c0784e04f3fafee8763f3626c3a
Gjest Herr Heftig Skrevet 22. mai 2013 #4 Skrevet 22. mai 2013 Armehvninger er faktisk en kjempefin øvelse og så kan du ta hang/chin/pull ups som kan gjøres med et apparat som trekker fra på vekta di hvis du ikke klarer med full kroppsvekt.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Nei, jeg føler jeg har nok mageøvelser, bare lurte på om det måtte mer til. Pleier å ta benpress de gangene jeg av en eller annen grunn ikke får tilgang på de nødvendige tingene for å ta knebøy og sånn med vekt. Skal begynne å ta markløft med vekt etterhvert. Ikke bisepscurl? Føler jeg må trene overkroppen og armene også. Men er baseøvelsene jeg har her ok da? Anonym poster: b9709c0784e04f3fafee8763f3626c3a Overkropp og armer får kjørt seg i de fleste baseøvelser uansett. Jeg hadde satset på knebøy, markløft, stående roing og en brystøvelse (benkpress, militærpress eller push ups f.eks.). Og evt planken. Mer enn dette trenger man ikke. Men bruk vekter. Så tunge du føler du klarer, uten at det går ut over teknikken eller evnen til å gjennomføre alle repetisjonene. Å ta knebøy kun med stangen er bare greit dersom du faktisk er så dårlig trent at du på de siste repetisjonene begynner å slite med å fullføre. Anonym poster: 69c9234cb3544f80e4dc17532ccbe55e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Overkropp og armer får kjørt seg i de fleste baseøvelser uansett. Jeg hadde satset på knebøy, markløft, stående roing og en brystøvelse (benkpress, militærpress eller push ups f.eks.). Og evt planken. Mer enn dette trenger man ikke. Men bruk vekter. Så tunge du føler du klarer, uten at det går ut over teknikken eller evnen til å gjennomføre alle repetisjonene. Å ta knebøy kun med stangen er bare greit dersom du faktisk er så dårlig trent at du på de siste repetisjonene begynner å slite med å fullføre. Anonym poster: 69c9234cb3544f80e4dc17532ccbe55e Har vekter på stanga? Er ikke det bra nok? Hva slags vekter mener du jeg bør bruke? Anonym poster: b9709c0784e04f3fafee8763f3626c3a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Jeg ville fokusert på de øvelsene som brukeren over meg nevner, ha MYE vekt på og heller ha færre repetisjoner og flere sett. F.eks 5x5 (5 rep x 5 sett). Synes du bør ha vekt på utfallene også, som sagt heller færre repetisjoner. Jeg ville ikke brukt tiden min på noen av maskinøvelsene, kun brukt frivekter. Sjekk f.eks ut www.ingerindubai.com for inspirasjon:) Anonym poster: 04918e93ea5b19416ac17dea165c2993 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå