Gå til innhold

Gått opp i vekt - vet ikke hvorfor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vitale fakta: 29 år, 162cm, 57 kg.

For tre måneder siden var alder og høyde det samme, men da 54 kg.

For et år siden var alder (minus ett år...) og høyde det samme, men da 52 kg.

Dette er kilo som ligger primært rund magen. Det synes også litt i fjeset, men det er definitivt magen som er verst. Jeg får nesten ikke på meg noe tøy lenger, og det er skikkelig leitt, men det er mest skummelt, egentlig.

Skummelt fordi jeg har holdt stabil vekt på 50-52 kg siden jeg var 19 år. Jeg har tenkt litt på at det kan være stoffskifteproblemer, men jeg har ikke endret livsstil noe videre utover at jeg har spist mer yoghurt det siste året enn jeg har pleid. Går på de samme p-pillene og spiser/drikker/beveger meg omtrent likt.

Jeg har i tillegg hatt litt problemer med tempramentet i det siste, men det kan ha med å gjøre at jeg ikke er så fornøyd med meg selv også.

Er det noen som har opplevd det samme? Jeg vil virkelig ikke gå inn i sommeren med en kropp jeg ikke føler er "min" :(

Anonym poster: 7bd2e66228a8d46bfbe33106d787f00a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel gått opp i vekt fordi du har spist mer, da. Og/eller beveget deg mindre.

Hvordan spiser du?

Anonym poster: f99f0d5d29a495a8df85d725f14d3ccb

Skrevet

Du må rett og slett ha spist for mye? Trenger ikke være store endringene i matveien, men nok til at du har gått opp noen kilo over tid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Leser jeg rett eller er det virkelig snakk om bitching anngående 5 kilo over et år?

Anonym poster: 9c1aefb999913e56c27296f08e121c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er yoghurten.

Anonym poster: 6b6eb350d16a2b0aeaaa1dff9409ab88

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ja det er noe som skjer når de glade tenårene er over og vokseperioden er over. Forbrenningen går noe ned og du må passe mer på hva du putter i deg og hvor aktiv du er.

Da jeg var i tenårene så spiste jeg mer enn voksne mannfolk, men var allikevel tynn som en flis. Men jeg vokste mye og hadde et helt annet aktivitetsnivå enn i dag. Hadde jeg spist som jeg gjorde da jeg var under 18 så hadde jeg est ut som en badeball.

• Liker 1
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Jepp, nå kommer alderstillegget snikende, og du må starte med heftig vedlikehold for å unngå totalt forfall. ;)

Flåsete sagt, men det er litt alvor bak det også.

Du nærmer deg nå den alderen der BMR begynner å reduseres, og du må finne en ny balanse mellom energiinntak og aktivitet. To kilo på ett år tilsier at dette har begynt å skje.

Men du sier du har lagt på deg 3 kg på de siste 3 mnd - det tilsier at du har hatt et energioverskudd på ca 300 kcal pr dag. Dette er ikke bare alderstillegg!

Det må ha skjedd noen endringer som har forstyrret energibalansen din!

Det kan være økt energiinntak kombinert med lavere aktivitet, det kan være stress, søvnmangel, stoffskiftet, hormonelle endringer, det kan være mange ting, men det er umulig for oss å vite.

Hvis du mener det ikke er gjort endringer i matinntak og aktivitet som kan forklare dette, ta deg en tur til legen for å få avklart om det er fysiologiske årsaker til vektøkningen, og så tar du det derfra.

Endret av Spirula
  • Liker 2
Skrevet

Leser jeg rett eller er det virkelig snakk om bitching anngående 5 kilo over et år?

Hvem er det du mener bitcher?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, nå kommer alderstillegget snikende, og du må starte med heftig vedlikehold for å unngå totalt forfall. ;)

Flåsete sagt, men det er litt alvor bak det også.

Du nærmer deg nå den alderen der BMR begynner å reduseres, og du må finne en ny balanse mellom energiinntak og aktivitet. To kilo på ett år tilsier at dette har begynt å skje.

Men du sier du har lagt på deg 3 kg på de siste 3 mnd - det tilsier at du har hatt et energioverskudd på ca 300 kcal pr dag. Dette er ikke bare alderstillegg!

Det må ha skjedd noen endringer som har forstyrret energibalansen din!

Det kan være økt energiinntak kombinert med lavere aktivitet, det kan være stress, søvnmangel, stoffskiftet, hormonelle endringer, det kan være mange ting, men det er umulig for oss å vite.

Hvis du mener det ikke er gjort endringer i matinntak og aktivitet som kan forklare dette, ta deg en tur til legen for å få avklart om det er fysiologiske årsaker til vektøkningen, og så tar du det derfra.

Takk for utfyllende svar! Det er jo ganske ofte man fyller seg litt ut rundt hofter o.l. når man nærmer seg 30, men jeg synes dette kanskje er litt i overkant. Også føler jeg meg mer "vannete" i kroppen, på en måte - at det er noe der som ikke er bare fett, hvis du skjønner.

Kan det hende at en detoxkur kan gjøre noe dersom det er vann i kroppen? Noen som veit hvordan det funker?

Du har vel gått opp i vekt fordi du har spist mer, da. Og/eller beveget deg mindre.

Hvordan spiser du?

Jeg spiser ikke mer enn jeg har gjort før. Spiser som regel en yoghurt til frokost, knekkebrød med ost til lunsj, og middag som regel i form av pasta eller sushi (på hverdager). I helgene er det som regel "kosemat" (pizza e.l.), mens på søndager er det ofte fisk. I helgene skeier jeg også ofte ut med øl og pottis/popcorn.

Mulig middagen er den som står for det meste av vektøkningen, siden jeg ikke får spist ordentlig pga. mye stress om dagen. Stresset i seg selv har kanskje også noe å si - noe som igjen har gått ut over treningen (som har uteblitt, selv om jeg strengt tatt ikke trente noe annet enn sporadisk før).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du har gått fra sporadisk trening til null trening, kan dette være nok.

Er nok mange som foretrekker å "bitche" om 5 kg i året enn å ikke gjøre noe med det, og ende opp 50 kg tyngre etter ti år. ;)

• Liker 2
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar! Det er jo ganske ofte man fyller seg litt ut rundt hofter o.l. når man nærmer seg 30, men jeg synes dette kanskje er litt i overkant. Også føler jeg meg mer "vannete" i kroppen, på en måte - at det er noe der som ikke er bare fett, hvis du skjønner.

Kan det hende at en detoxkur kan gjøre noe dersom det er vann i kroppen? Noen som veit hvordan det funker?

Først av alt, en detox-kur har ingenting for seg - du kan miste litt vann, men det klarer du å fikse like godt uten å tømme lommeboka samtidig. ;)

Ellers skjønner jeg hva du mener med "vannete" følelse, men dessverre tror jeg ikke det er bare vann, selv om det kan være en del av problemet.

Jeg tror stress, noe økning i energiinntak, kombinert med en reduksjon i aktivitet (sporadisk eller ikke, den hjelper) har medført en liten reduksjon i muskelmasse, og en samtidig økning i fettprosenten din, og at det er den du merker.

Jeg understreker at jeg ikke kjenner deg, og at dette bare et gjetning fra min side, og at gjetningen er basert på egen erfaring, så dette behøver ikke stemme i det hele tatt.

Endret av Spirula
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Seriøst? Alderstillegg når man er 30?? Må ihvertfall 10 år til opp i klassene for å merke alderen.

Du går opp i vekt fordi du spiser mat som trigger lagring av fett; dvs mat som gir deg høye insulinverdier. Du trenger ikke å spise så utrolig mye for å blir feitere, du trenger bare spise feil.

Ut fra det du beskriver så er det svært mye karbohydrater i kosten din, og om du reduserer på de vil du nok merke at du smalner inn igjen og mister det overflødige vannet.

Trening har generelt veldig lite å si på vekta, dog har det noe å si på helsen generelt. Man bør trene fordi det gir overskudd og ikke fordi man tror man blir slank.

Kroppen blir slapp og dvask fordi du legger på deg, og ikke omvendt. Fettlagring trigger en masse mekanismer i deg og en av de er å skru ned energiforbruket.

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Alderstillegg når man er 30?? Må ihvertfall 10 år til opp i klassene for å merke alderen.

Du går opp i vekt fordi du spiser mat som trigger lagring av fett; dvs mat som gir deg høye insulinverdier. Du trenger ikke å spise så utrolig mye for å blir feitere, du trenger bare spise feil.

Ut fra det du beskriver så er det svært mye karbohydrater i kosten din, og om du reduserer på de vil du nok merke at du smalner inn igjen og mister det overflødige vannet.

Trening har generelt veldig lite å si på vekta, dog har det noe å si på helsen generelt. Man bør trene fordi det gir overskudd og ikke fordi man tror man blir slank.

Kroppen blir slapp og dvask fordi du legger på deg, og ikke omvendt. Fettlagring trigger en masse mekanismer i deg og en av de er å skru ned energiforbruket.

:) Det er ikke så uvanlig i familien min at man blir litt breiere når man nærmer seg 30, i hvert fall. Så at noe av dette er genetisk, er ganske sikkert. Jeg har imidlertid ikke hørt at noen har forandra seg mye. Så det er nok riktig dette med at det har mye å si hvorvidt jeg trener eller ei.

Er det forresten noen som har noen sunnere alternativer til ris/pasta? Jeg passer på å spise fullkornspasta, også har jeg prøvd å bruke bulgur tidligere som et alternativ til ris, men det slo meg at det kanskje er like rikt på karbohydrater som det ris er...

Takk for at dere engasjerer dere, forresten!

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke så veldig unormalt, vanligvis er årsaken muskeltap, noe man kun kan motvirke med trening. (Mat vedlikeholder ikke muskulatur)

Alder påvirker forbrenningen; Forskere antar at forbrenningen avtar med mellom to og tre prosent for hvert tiår etter fylte 20 år. Etterhvert som vi eldes, har muskelmassen en tendens til å minke - og nedgangen i forbrennning aksellererer. Generelt sett "mister" kvinner mellom 10 og 15 prosent av muskelmassen fra de er 20 til de fyller 50 år, ifølge forskning fra Missouri-Columbia University.

Anonym poster: ec62adbbcca79767a12f46c66217069c

Skrevet

så mange fine svar, her er det gått å være synes jeg!

• Liker 2
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

:) Det er ikke så uvanlig i familien min at man blir litt breiere når man nærmer seg 30, i hvert fall. Så at noe av dette er genetisk, er ganske sikkert. Jeg har imidlertid ikke hørt at noen har forandra seg mye. Så det er nok riktig dette med at det har mye å si hvorvidt jeg trener eller ei.

Er det forresten noen som har noen sunnere alternativer til ris/pasta? Jeg passer på å spise fullkornspasta, også har jeg prøvd å bruke bulgur tidligere som et alternativ til ris, men det slo meg at det kanskje er like rikt på karbohydrater som det ris er...

Takk for at dere engasjerer dere, forresten!

Quinoa er i alle fall fullkorn og proteinrikt, og kan være et godt alternativ til ris, ellers vet jeg at mange liker raspet blomkål som et alternativ . :)

Jeg er vel av den formening om at alt kan spises, men med måte, og tenker vel mer på glykemisk balanse enn karbohydratene i seg selv.

Den påvirkningen en liten neve kokt ris har på blodsukkeret, kan enkelt reduseres ved hjelp av proteiner og fett.

Og når det gjelder alderstillegg mellom 20 og 30-åra.

Som det står i linken over, reduseres forbrenningen med opptil 3 % i løpet av dette tiåret.

3 % reduksjon virker ubetydelig, og er det også, men denne lille reduksjonen i muskelmassen kan faktisk gi en reduksjon i forbrenningen på ca 50-60 kcal pr dag. Dette kan igjen over ett år gi et energioverskudd tilsvarende en vektøkning på 2-2-5 kg.

Det positive er at dette heldigvis er veldig lett å utjevne ved hjelp av enten kosthold for å redusere energiinntak tilsvarende den reduserte forbrenningen, eller være i aktivitet for opprettholde muskelmasse og på den måten unngå redusert forbrenning.

:)

Endret av Spirula
Skrevet

Breiere når man nærmer seg 30 kommer vel gjerne av at man lever et liv med mer bilkjøring og mindre hverdagsaktivitet, har kanskje fått barn og ikke mistet ekstravekten, tilbringer mer tid hjemme og "koser" seg kanskje mer i helga?

Det er overhodet ikke gitt at alderen gir deg et vekttillegg du ikke kan kontrollere.

Igjen så kommer dette med at man ikke trenger å spise så innmari mye for å legge på seg; det holder å spise feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...