Gå til innhold

Blir terrorisert av beboer i blokka mi - skremmende situasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg føler jeg er i en vanskelig og skremmende situasjon. Jeg har en beboer i blokka mi som jeg opplever terroriserer meg. Dette er en ung mann som klager på alt jeg gjør, i første runde rett etter at han flyttet inn gikk det på lyder som han mente kom fra min leilighet som ikke har blitt påpekt eller klaget på av andre i bloka tidligere, vedkommende drev da påringningsterror klokken 12 om natten med pip-pip-pip-pip-pip-pip-piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip med ringeklokken. Dette skremte meg og jeg åpnet ikke.

To dager etterpå kom han tilbake og bedrev samme påringningsterror, denne gangen holdt han også ringeklokken inne i 30 sekunder i strekk piiiiiiiiiiip så det jallet gjennom leiligheten min. Deretter når jeg ikke åpnet begynte han å sparke og slå i utgangsdøren min, dette foregikk i sikkert et minutt og det virket ikke som at han ville flytte seg og han begynte å rive i dørhåndtaket og fortsatte å sparke hardt i døren pang-pang-pang-pang-pang uten stans.

Når sparkingen ikke ga seg gikk jeg bort til døren og spurte hva han ville snakke med meg om (han kunne jo fint levert beskjeden muntlig fra andre siden av døren) da svarte han med å brøle "ÅPNE OPP DØRA!!!" jeg sa at jeg ikke ville åpne før han fortalte meg hva jeg ville og han mumlet deretter noe om støy og jeg svarte noe sånt som "å javel". Da svarte han med å skrike "ÅPNE OPP DØRA DIN JÆVLA DRITTKJERRING!!"

Da informerte jeg han om at dette var uhørt oppførsel og om at jeg nå ville ringe politiet hvis han ikke gikk. Han glefset "Ikke vær så teit a" og forlot stedet. Samme dagen klaget han til styret på støy fra meg, og jeg repliserte med å klage på hans oppførsel. Da fikk jeg flere telefonoppringninger jeg ikke svarte på og en aggressiv tekstmelding fra han på at det var unødvendig av meg å klage.

Deretter var det stille en god stund, vi ignorerte hverandre i et år, hvis jeg ved et uhell snudde meg i trappen og hilste fordi jeg trodde en annen kom så han bare surt på meg. Nå har det seg slik at han har begynt å klage på annen type støy fra min leilighet som jeg ikke kjente meg igjen i og sendte meg flere tekstmeldinger angående dette. Til slutt kom han på døren og konfronterte meg med det og jeg svarte at det ikke kom fra meg og at det var lyder i ei blokk og at han selv hadde støy fra sin leilighet som jeg ville klage på hvis han ikke lot meg være i fred.

Det som har hendt nå (endelig kommer jeg til poenget, beklager til de som har orket å lese alt) er at han har begynt å stå utenfor døren min midt på natten og overvåke meg og lytte til lydene jeg eventuelt skulle lage/andre i blokka lager som hanb mener kommer fra meg. Så han gjennom vinduet første gang i forrige uke, deretter to dager senere og nå igjen på søndag klokken 02.50. Han står og lytter og vokter over døren min og når jeg i går ved et uhell åpnet og lukket en skuff to ganger litt hardt banket han i døren min og glefset i en hatsk tone "hører du meg? Nå gir du deg med det bråket ditt". Da var jeg for redd for å svare og ignorerte det.

Nå begynner jeg å bli redd. Hva er dette for noe? Han kommenterte i samtalen vi hadde for noen uker siden at han hørte lydene hver dag etter at jeg kom hjem og når jeg dro på jobb (at han så meg gå til bussen utenfor leilighetsbygget hver dag etter støyet) så tydelig at han overvåker meg ellers også. Dette er da plaging av andre mennresker og han virker jo nesten besatt? Har han bare bestemt seg for å hate meg?

Hva gjør jeg videre nå? Kona hans sitter i styret i sameiet så de tar sikkert deres parti og deres versjon og politiet i Norge i dag rykker vel bare ut hvis det er noen som har blitt skadet (gjerne flere ganger) så hvordan håndterer jeg dette? Kan man anmelde noen for å stå utenfor inngangsdøren om natten?

Historien er anonymisert. Takk til alle som orket å lese, beklager at det ble langt. Takker veldig for alle svar. Sender evt PM hvis dere vil. Er litt desperat nå.

Anonym poster: 29355fb6e4a3a5cd82f9463ffbf8b946

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmeld fyren! Dette er jo helt sykt!

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du dokumentere.

Ta opptak når han dundrer på døra og terror-ringer på ringeklokken. Film han når han står utenfor døra di.

Herremin hatt for en psyko oppførsel av idiotmannen.

Anonym poster: d902f2a0bc64b3b3c0e595718cd86e52

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld fyren! Dette er jo helt sykt!

Ja du forstår min frustrasjon? Tror kanskje han skal lytte på etter om lydene kommer fra min leilighet og deretter bruke det mot meg, eller kanskje det er noe annet han vil oppnå med å stå der?

Men en slik anmeldelse blir vel henlagt? De etterforsker vel ikke sånt? Kanskje det er en fordel å ha anmeldt uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Jeeez!

Jeg hadde flyttet for lenge siden.

Anmeld ham for trakassering? For det er det jo åpenbart.

Om det fører noe sted er ikke godt å si, men da har du i hvert fall lagt igjen spor på din side av problemet når/hvis du tar en fight med styret.

Anonym poster: f2240f3969a05bc0f16df80e663389ae

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ringe politiet, og forklare situasjonen. Det kan hende at de kan gjøre noe med det,da hans oppførsel virker mildt sagt skremmende/truende.

Det kan være greit av deg å ha et kamera gående ved døren (altså, inni leiligheten din, pekt mot døren), sånn at neste gang han begynner å herje og du åpner døren for han, slik at oppførselen hans blir tatt opp og kan dokumenteres. Spesielt sånn at du også evt. kan vise det til styret og si at det der er uakseptabel oppførsel.

Anonym poster: 65318e717826ca1a80e4df75c5cc9f72

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Dokumenter det, og så går du til styret evt. politiet

Skrevet

Advar om at du vil anmelde, og gjør det så hvis han ikke skjerper seg.

AnonymBruker
Skrevet

Dokumenter det, og så går du til styret evt. politiet

Ja det er nok det beste. Problemet er at jeg nå er så redd at jegf har flyttet til en venn for å væra unna, men en gang må jeg jo tilbake og jeg bør kanskje sette opp et kamera over døren? Hvor kan man kjøpe spy-kameraer? Styret må da kunne ta tak i at han våker utenfor døren min.

Takk for alle svar!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville definitivt ha anmeldt. Dette er regelrett trakassering.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Den første jeg ville snakket med er konen hans. Spør om hun blir plaget av støyen også.

Det neste er å snakke med et av de andre styremedlemmene og be om råd.

Jeg tipper følgende: enten har konen hans like mange skruer løs eller så er hun velkjent med tvangsforestillingene til mannen. Uansett utfall av denne samtalen vil du vite mye mer om situasjonen - det kan jo være at mannen går på medisiner mot paranoia, som han nå har "glemt" å ta. Og at hans kone trenger all informasjon som finnes for å kunne hjelpe med å bøte på situasjonen.

Når du snakker med det andre styremedlemmet vil du mest sannsynlig få råd om å kontakte politiet hver gang plageånden plager deg. Med mindre det er natt til lørdag eller søndag tar politiet seg tid til denne typen ordens oppdrag. Du skal bruke tlf 02800 til denne typen henvendelser.

Hvis konen ikke mener det er noe galt med mannen eller påstår at du bråker mer enn forventet i en sameieblokk så nevn dette for styremeldemmet og arbeid helt bevisst for å få inn et annet styremedlem i hennes sted.

Mennesker som oppfører seg sånn er enten psyksk kaputt eller ruset. Klart det er ekkelt når du føler deg overvåket på denne måten og du skal slett ikke finne deg i det.

Og du: ikke true med politiet - gjør alvor av det uten å fortelle plageren det.

Skrevet

Dette er ikke greit! Ring til politiet (ikke nødtelefonen), og forklar situasjonen. Dokumenter det han driver med, og gjerne allier deg med noen naboer. De må jo reagere når de hører at han hamrer på døra di og skriker til deg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flytt før han skader deg!

Anonym poster: 734fffbe78d279712322daf4af6cf6a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt ha anmeldt. Dette er regelrett trakassering.

Ja takk for den, er det jeg føler og! Sparker og slår i døren, sender klage til styret på ting ingen andre bryr seg om, klager på min klage, sender tekstmelding hvor han klager to ganger, vil snakke med meg og nå dette med at han står utenfor døren min midt på natten. Nevnte jeg at ingen andre i blokka klager eller hører noe som helst? Hvorfor er han så opphengt i disse lydene? Og i meg? Føler at jeg blir hatet sterkt av en vilt fremmed person.

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i betongbygg? Isåfall bærer lyden veldig godt gjennom veggene og da kan det hende lyden kommer fra en annen leilighet. Hører ofte lyder godt i min leilighet som kommer fra flere etasjer under. Veldig lydtett mot noen ting, veldig lite lydtett mot andre.

Ellers, gjør som de andre sier. Dokumenter og raporter.

Anonym poster: ae06f61a2628dfca3ff66996e2681389

Skrevet

Er han gammel? Vi hadde en nabo tidligere som endret oppførsel og startet sånn som du beskriver. Viste seg at han var syk, tror det var Alzheimers som gjorde ham aggresiv, sint, forvirret og gjorde at han hørte lyder og stadig trodde at vi bråkte.. (Jeg var ung så ingen sa at det var Alzheimers, kan ha vært noe annet, men var iallfall en type demens eller hjerneissue....)

AnonymBruker
Skrevet

Mr. Heckles :sjokkert:

Anonym poster: f2240f3969a05bc0f16df80e663389ae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Pinto: Han hamrer ikke på døren lenger, det var i forrige runde, nå står han bare utenfor og overvåker og banker på og gir meg skarp tiltale dersom jeg lager lyder. Eller han gjorde ihvertfall det på søndag. Men er kanskje ille nok det?

Blondie65: Takk for langt flott svar. Hans kone har vært med på å klage på meg og skreket til meg hun også så hun tror jeg er like sprø, styret vil vel kanskje ikke kunne bytte henne ut, men hun må da være inhabil i denne saken? Problemet er jo at hun kjenner de godt og de lett kan ta hennes versjon ("vi er så plaget av støy og min mann skal bare høre om det kommer fra den vi tror").

Takk for nummeret. Tror jeg bør kontakte politiet uansett, selv om anmeldelsen blir henlagt, da har de ihvertfall fått registrert det.

• Liker 1
Skrevet

Shit, jeg hadde også vært dritredd! Prøv å snik til deg all slags mulig bevis av oppførselen hans, slik at du har noe å argumentere med om dette skulle bli en sak (noe det bør. Du kan ikke leve slik!).

Kanskje du også kan henvise til denne tråden.

Kontakt politiet. Spør dem om råd ang. hva du skal gjøre. Om de råder til å anmelde dette, så gjør du det. Kanskje de kan ta seg en tur for å snakke med han (om ikke det gjør ting værre?).

Politiet kommer ikke bare om noen er skadd. Jeg har selv jobbet hos politiet (ikke som politi), og de får sinnsykt mange rare henvendelser som de bryr seg om. Bryr de seg om teite ting, vil de også ta din henvendelse seriøst ;)

Gjør noe før noe alvorlig skjer!

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier naboene dine? De må da bli ganske plaget av at mannen står der ute, gaper og sparker i døren din midt på natten? Har de hørt noe bråk inne i leiligheten din?

Hva om venninnen din sover over hos deg et par netter? Så er du i alle fall ikke alene, og har da en til til å vurdere situasjonen. Høres ut som denne mannen kan trenge litt hjelp, det er langt i fra normalt å holde på på den måten.

Anonym poster: 600f063e8ebc6429bc5b024bba0facb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...