AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Hei! Jeg har slitt med mensensmerter i mange år nå helt siden jeg fikk mensen. Begynte på p-piller da jeg var 15 siden jeg ble så plaget av det. Hadde før mensen i 8 dager og smerter i 10 dager, nå har jeg mensen i 4,5 dager og smerter i bare 3-4 dager. Men før hadde jeg bare litt murrende mensensmerter, sånn at det gikk greit etter at jeg tok en paracet. Ett år etter jeg begynte på p-piller (da jeg var 16 som nå er 1 år siden) begynte jeg å få skikkelig kraftige smerter. Er så kraftig at jeg ofte må legge meg på gulvet i fosterstilling og det er av og til like før at jeg svimer av eller kaster opp av smerter. Siden jeg går på p-piller så har jeg ikke mensen så ofte, og det gjør godt for jeg trenger ikke grue meg til hver gang om dere skjønner, og jeg er ellers veldig fornøyd med merket. Bruker microgynon og det er ikke lurt at jeg bytter merke for jeg får vanligvis mange bivirkninger av medisiner. Men i tillegg til disse mensensmertene, så har jeg også fått smerter som kjennes ut som om de er inne i vagina om dere skjønner litt lengre oppe der. Kanskje i enden av livmoren eller noe(?), men de er veldig forskjellige fra de andre mensensmertene jeg har, for de ligger i magen. Kanskje greit å legge ved at om jeg kjenner der (altså oppe i vagina), så kan jeg ikke kjenne hvor smertene kommer fra. Har ikke blitt penetrert under mensen, men om jeg putter inn en vibrator så er det på en måte ikke vondt på den måten. Smertene er så ille at jeg ikke klarer å gjøre noe når det er på det verste. Klarer ikke gå, gjøre lekser eller være på skolen. I dag er en av de dagene. Tenkte jeg skulle dra til legen og be om sterkere smertestillende, men det er bare det at jeg ikke tåler noe medisin nesten, så jeg tror ikke smertestillende er noen god ide heller. Jeg blir jo bare dårlig i magen om jeg tar 2 paracet. Så jeg lurer på om noen har noen råd til meg. Takk på forhånd. Hilsen jente, 17. Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Har du sjekket deg for endometriose? Det har jeg ikke. Men jeg var på ultralyd i desember når de trodde jeg kanskje hadde blindtarmbetennelse (noe som viste seg å være hovne lymfeknuter) og da så de på eggstokkene samtidig og de så fine ut. Vet ikke om man kan se sånt på det, men siden de ikke så noe der, så er det vel ikke noe jeg trenger å bekymre meg for? Men kanskje jeg får ta meg en tur til legen når eksamensperioden er over. Jeg har også vært på gynekologisk undersøkelse 3 ganger (har hatt litt problemer med soppinfeksjon, men det er i orden nå), og det så friskt og fint ut da også. Det var i mars. Men kanskje de ikke kan se sånt på noen av de undersøkelsene jeg har vært på? Kan det hende jeg ikke kan få barn om jeg har endometriose? -TS Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #4 Skrevet 21. mai 2013 Ingen andre? Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
Gjest Rosetorne Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 (endret) Jeg tenker også på endiometriose. Vet ikke så mye om hvordan de sjekker ut det, annet enn at det er underbehandlet og mange ikke oppdages før det har gått flere år. Mange av de med endiometriose slitermed store mensturasjonssmerter, men blir ikke tatt på alvor. Det er viktig med tidlig diagnose for å unngå arrvev i livmorslimhinnen og tette eggledere, for om man ikke behandles tidlig, kan man slite med å bli gravid senere. Var om dette på Dagsrevyen i NRK for et par dager siden. Det var en kvinne som hadde slitt med å få barn i mange (12-14 år), og sykdommen ble oppdaget først da den hadde gjort mye skade. Du trenger henvisning til Ullevål eller et annet spesialisert sykehus. De jobber visst med et kompetansesenter om endiometriose, men det er ennå i planleggingsfasen (tilknyttet Ullevål, tror jeg). Endret 22. mai 2013 av Rosetorne
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har vært utredet for endometriose. Dersom det foreligger misstanke om det, så blir du henvist til dagkirurgisk for laparoscopi/hysteroscopi. Du blir lagt i narkose, og de går inn via bittesmå snitt i magen og ved navelen, samt i underlivet og ser med kamera om det er flekker av endometriose i livmor og i bukhulen.(det er disse som blør ved mens, og lager store smerter og arr) Finner de noe, "brenner" de det bort, og samtidig skyller de ganske sikkert med væske gjennom egglederne for å sjekke om de er tette.(ihvertfall gjorde de det på meg, men jeg hadde operasjonen ifm utredning for ufrivillig barnløshet.) Selve operasjonen/undersøkelsen går ganske fort, ca 15 minutter, deretter blir du vekket og ligger ei lita stund på sykestua før du kan reise hjem. Jeg syntes ikke det var spesielt vondt etterpå, men de blåser opp bukhulen med gass for å kunne se skikkelig, så noen får litt smerter i kroppen etterpå, spesielt opp mot skuldrene, av lufttrykket, men det gir seg vanligvis ila et døgn. Du får også med deg sterke smertestillende, samt resept. Selv brukte jeg ikke noen av pillene, men jeg tåler godt å ha det litt vondt(jeg er litt sær der) Angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, det er fort gjort og du er oppe på bena på nulltid, og finner de endo, så blir du ganske mye bedre umiddelbart! Anonym poster: 055c4abb7e8ebcf4dc1329f58e4fd11b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har vært utredet for endometriose. Dersom det foreligger misstanke om det, så blir du henvist til dagkirurgisk for laparoscopi/hysteroscopi. Du blir lagt i narkose, og de går inn via bittesmå snitt i magen og ved navelen, samt i underlivet og ser med kamera om det er flekker av endometriose i livmor og i bukhulen.(det er disse som blør ved mens, og lager store smerter og arr) Finner de noe, "brenner" de det bort, og samtidig skyller de ganske sikkert med væske gjennom egglederne for å sjekke om de er tette.(ihvertfall gjorde de det på meg, men jeg hadde operasjonen ifm utredning for ufrivillig barnløshet.) Selve operasjonen/undersøkelsen går ganske fort, ca 15 minutter, deretter blir du vekket og ligger ei lita stund på sykestua før du kan reise hjem. Jeg syntes ikke det var spesielt vondt etterpå, men de blåser opp bukhulen med gass for å kunne se skikkelig, så noen får litt smerter i kroppen etterpå, spesielt opp mot skuldrene, av lufttrykket, men det gir seg vanligvis ila et døgn. Du får også med deg sterke smertestillende, samt resept. Selv brukte jeg ikke noen av pillene, men jeg tåler godt å ha det litt vondt(jeg er litt sær der) Angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det, det er fort gjort og du er oppe på bena på nulltid, og finner de endo, så blir du ganske mye bedre umiddelbart! Anonym poster: 055c4abb7e8ebcf4dc1329f58e4fd11b Tusen hjertelig takk for svar! Så dette er noe de kan gjøre siden jeg har så store mensensmerter? Jeg tenker også på endiometriose. Vet ikke så mye om hvordan de sjekker ut det, annet enn at det er underbehandlet og mange ikke oppdages før det har gått flere år. Mange av de med endiometriose slitermed store mensturasjonssmerter, men blir ikke tatt på alvor. Det er viktig med tidlig diagnose for å unngå arrvev i livmorslimhinnen og tette eggledere, for om man ikke behandles tidlig, kan man slite med å bli gravid senere. Var om dette på Dagsrevyen i NRK for et par dager siden. Det var en kvinne som hadde slitt med å få barn i mange (12-14 år), og sykdommen ble oppdaget først da den hadde gjort mye skade. Du trenger henvisning til Ullevål eller et annet spesialisert sykehus. De jobber visst med et kompetansesenter om endiometriose, men det er ennå i planleggingsfasen (tilknyttet Ullevål, tror jeg). Tusen takk! -TS Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Jeg ble operert ved Ullevål, forresten. Les litt på: http://www.endometriose.no Annym over her(er ikke helt drevet her inne med sitat og sånt, hehe, sorry!) Anonym poster: 055c4abb7e8ebcf4dc1329f58e4fd11b
Gjest Rosetorne Skrevet 22. mai 2013 #9 Skrevet 22. mai 2013 (endret) Tusen takk! -TS Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705 Håper det kan være til hjelp Det rammer visst 1 av 10 kvinner. Antar at behandling kan hjelpe på smertene. Endret 22. mai 2013 av Rosetorne
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #10 Skrevet 22. mai 2013 Tusen takk! Men blir jeg operert bare ved mistanke om endometriose da? For jeg tenker jo at det kanskje skal litt til før man blir lagt i narkose og hele pakka. Og om jeg må til Ullevål så må jeg jo ta fly osv da. Tenker at det er ikke bare og bare å gjøre det. Men får snakke med legen at jeg vil bli sjekka for endometriose og så tar jeg det derifra. Vil jo ikke la ting gå så langt at jeg ikke kan få barn, for barn vil jeg virkelig ha når den tid kommer. -TS Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #11 Skrevet 22. mai 2013 Jeg har alltid veldig sterke menssmerter, bare sterke smertestillende har tatt toppene, men de gir meg ganske så mye bivirkninger. Jeg har tatt lapraskopi og det ble funnet litt endometriose, men legen mente at det ikke var nok til å gi meg så sterke smerter. Jeg ble satt på p-piller (Microgynon) for å hindre mensen og smertene og får å ro ned endometriosen. Det hjalp i et halvt år, så kom det tilbake. Smertene er like sterke nå som før, men nå trenger jeg ikke å ha mensen hver mnd. Så hos meg så vet de ikke årsaken til smertene, frustrerende. Anonym poster: 4b843a3c2a57fd897d6ae7329e91b8fa
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #12 Skrevet 22. mai 2013 Tusen takk! Men blir jeg operert bare ved mistanke om endometriose da? For jeg tenker jo at det kanskje skal litt til før man blir lagt i narkose og hele pakka. Og om jeg må til Ullevål så må jeg jo ta fly osv da. Tenker at det er ikke bare og bare å gjøre det. Men får snakke med legen at jeg vil bli sjekka for endometriose og så tar jeg det derifra. Vil jo ikke la ting gå så langt at jeg ikke kan få barn, for barn vil jeg virkelig ha når den tid kommer. -TS Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705 De opererer ved mistanke om endometriose ja. Og det er ikke bare Ullevål som gjør dette, de aller fleste større sykehus gjør det. Men Ullevål er veldig gode på endometriose. Anonym poster: 4b843a3c2a57fd897d6ae7329e91b8fa
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #13 Skrevet 22. mai 2013 De må inn med laparascopi for å sjekk, ja, så du må i narkose uansett. Jeg(som er hun over her) fikk ikke diagnosen endometriose, men de fant et par små flekker med endo som de svidde bort, men det var såpass lite at kirurgen mente jeg var "normal". Kan legge til at det tok ca 2 mnd fra legen sendte henvisning til jeg ble sjekket/operert, så gikk ganske fort.(jeg bor i Oslo da) og var under utrednining for ufrivillig barnløshet i samme slengen. Kan også legge til at jeg ble gravid rett etter laparocopien, om det var tilfeldig, eller om det at de skylte gjennom eggledere og "renska opp" i alt hjalp, vet jeg ikke, men veldig glad jeg gjorde det :-) Snakk med legen din du! Anonym poster: 055c4abb7e8ebcf4dc1329f58e4fd11b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #14 Skrevet 22. mai 2013 Kan også si at menssmertene er myyyye bedre nå etter jeg har født 2 barn, nå blir jeg ikke kvalm, svimmel, får hodepine, kaldsvetter og har så sterke smerter at jeg bare vil krype sammen i en ball! Rier og pressrier ifm fødsel er INGENTING mot skikkelig vonde menskramper! Anonym poster: 055c4abb7e8ebcf4dc1329f58e4fd11b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #15 Skrevet 22. mai 2013 Tusen takk AB! Du er til stor hjelp!Men det kan i alle fall ikke ha kommet så langt med meg enda siden jeg er så ung som jeg er heldigvis. Skal bestille time til legen til fredag og høre hvs han sier. Håper han tror meg (har vært tilfeller han ikke har gjort det før) Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #16 Skrevet 22. mai 2013 Godt å kunne være til hjelp, håper du får den utredningen du har krav på! Har en venninne som brukte 7 år på å bli gravid, og har hatt flere sykehusinnleggelser pga kraftige endometriose-problemer, så dette er viktig å få sjekket! Ønsker deg masse lykke til! Anonym poster: 055c4abb7e8ebcf4dc1329f58e4fd11b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #17 Skrevet 22. mai 2013 Tusen takk! -TS Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #18 Skrevet 23. mai 2013 Tusen takk AB! Du er til stor hjelp!Men det kan i alle fall ikke ha kommet så langt med meg enda siden jeg er så ung som jeg er heldigvis. Skal bestille time til legen til fredag og høre hvs han sier. Håper han tror meg (har vært tilfeller han ikke har gjort det før) Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705 Om han ikke tar deg alvorlig, så bytt fastlege eller gå privat. Uansett burde det ikke være noe problem for legen din å henvise deg til Ullevål. Anonym poster: ee2fc672092f978fb1caa318fa8241e2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #19 Skrevet 23. mai 2013 Om han ikke tar deg alvorlig, så bytt fastlege eller gå privat. Uansett burde det ikke være noe problem for legen din å henvise deg til Ullevål. Anonym poster: ee2fc672092f978fb1caa318fa8241e2 Jeg har bestilt time til i morgen, og jeg fikk time hos turnuslegen som jeg har vært med før. Hun er veldig flink og jeg føler hun tar meg mer seriøst enn fastlegen. Men jeg tror jeg venter til jeg er 18 med å bytte fastlege, for da slipper jeg alt det styret med at foreldrene mine må gjøre det for meg osv. Kan oppdatere i morgen om hva legen sier Hilsen TS. Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #20 Skrevet 24. mai 2013 TS her. Har vært med legen, og hun sier det kan være endometriose, men vil vente en syklus til før hun henviser meg, da det ikke er bare og bare å operere heller sa hun. Men hun sa også at hun kommer til å henvise meg til gynekolog først (sikkert for ultralyd) og så henvise meg til operasjon. Kommer da med andre ord til å bli evig lang tid til det blir noen operasjon på meg, og kommer jo til å koste mye penger for meg, men jeg får vel bare prøve å overleve. Er jo ikke så utrolig farlig å vente, men jeg kjenner at jeg allerede gruer meg til jeg må ha mensen igjen.. Hun tok også noen blodprøver, men jeg vet ikke helt hvorfor. Anonym poster: 3514c1c60181857b4ebbcb8d9b5dc705
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå