Flynn Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Hei! Er det noen oppdrettere her inne som kan fortelle litt om dette? Hvordan det er å være oppdretter? Hvordan ordner dere det med jobb og slikt, for det må man vel ha på siden for å kunne tjene nok til å leve? Håper på å få litt info direkte fra en oppdretter da jeg vurderer å begynne med dette. På forhånd takk
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Jeg tror du finner mye bra informasjon om det rent tekniske/praktiske ved å gå inn på NKK og lignende sider. Men jeg også er intressert i å få noen personlige erfaringer. Jeg kjente en dame som var katteoppdretter, og hun var hjemmeværende og det virket på meg som om kattene var en fulltidsjobb med langt fra fulltidslønn. Hun gjorde mye jobb for lite penger, med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Oppdretter av HVA er kanskje vesentlig å få med..? Anonym poster: 10cb464bdc5d2c1404babc71c684717f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #5 Skrevet 21. mai 2013 Vel, godt mulig det er heltidsjobb, men det er klassifisert om hobby. Dvs. at det ikke betales moms på salg av valper og en får heller ikke utgiftsført noe. En kan gjerne drive med oppdrett, men det blir lite pensjonspoeng ut av et for å si det sånn. Og enkelte driver i grenseland hva angår hobby/inntekt. Mitt inntrykk og erfaring er at veldig mange oppdretter har en eller annen form for trygd og så driver med dette ved siden av, og siden det er regnet som hobby så vil evt. det man tjener ikke bli oppgitt og man kan gå utover den 1G. Jeg sier ikke alle, men endel. Og ja - oppdrettere er flinke å fortelle hvor mye slit og jobb det er og at det koster å dra på utstillinger og timebetalingen med våkenetter ved fødsler er liten. Men det skal heller ikke være særlig stor, siden det jo er klassifisert som hobby. Min personlige meninge er at det kanskje ikke ville være like lukerativt å drive "kjøkkenoppdrett" eller spy ut kull på kull om dette måtte skattes og en var registrert i mva registeret. Men det er jo en helt annen diskusjon, som jeg ville bli "lynsjet" av oppdrettere for en gang å tørre å ta opp ;-) Anonym poster: 333084ca8113c8b6065e7a038d0c2b0f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Først og fremst bør du ha en brennende interesse for rasen du avler på og hvordan gener du fører videre, helse, mentalitet, eksteriør og bruksegenskaper, du bør kjenne linjene godt og kun bruke de som tilfredsstiller rasens krav, hele tiden tenke forbedring. Så kommer jobben med at tispe og hanne skal matche, utfylle hverandre for best resultat, dette også helse, mentalitet, eksteriør og bruksegenskaper. Parring, ikke alltid matchende hanne befinner seg i nærheten, noen ganger bør man kanskje ta turen til utlandet, spesielt om man har en rase med liten popularitet, innavl bør på det sterkeste unngåes. Stort sett alltid tispen som reiser til hannens hjemmebane. Dette kan ta flere dager, så ofte må man ta fri fra jobb. Første uken, gjerne andre uken også etter valpene er født er det en fordel om man følger med valpene hele tiden for at ikke valpemor skal legge seg på dem, og det skjer. Jeg tar fri fra jobb i 4 uker, dette er da min sommerferie, selv om valpene kommer på annet tidspunkt i året. Har jeg flere valpekull, så må jeg ta fri uten lønn. Greit å ha i bakhodet. Så kommer en periode med mye bæsj...jepp bæsj! Man bør ikke stenge valpene inne på et rom hele døgnet, de bør få komme ut hver dag på oppdagelsesferd og bli vant med hjemmelyder som vaskemaskin, støvsuger, ting som faller på gulvet o.l. Det blir mye bæsjplukking Så bør de få være med ut og oppleve litt, utforske hage, kjøre bil, møte andre mennesker, barn, snille hunder, så er en heldagsjobb, har du jobb i tillegg, får man slitsomme uker. At de som er trygdet klager over at det er slitsomt, er kanskje ikke så rart, for de er syke i tillegg til jobben med valper Men normalt god fysikk og helse, så takler man dette noen uker, om ikke, styr unna, for du slipper ikke unna med jobben, slurver du får man det ofte igjen senere med missfornøyde valpekjøpere på en eller annen måte. Så er det å finne riktige valpekjøpere, har man gjort en god jobb med å finne riktige foreldredyr, så pleier det være en grei sak å ha nok interesserte, om ikke må man beregne at man kan bli sittende igjen med noen etter 8 uker. Husk, selv om valpen har reist betyr det ikke at jobben er gjort, nå begynner jobben med å følge opp valpen og eierne, stille til rådighet ved problemer, kanskje du må ta tilbake en valp, kanskje en trenger råd pga adferdsproblemer, det er levende vesener så alt kan skje. Dette er sånn i grove trekk, mulig jeg har glemt noe vesentlig men hei..klokka er over 2 på natta Spør om det er mer du lurer på Anonym poster: 755735ca49552e29780b04e7dedc1cca 1
Gjest Skrevet 22. mai 2013 #7 Skrevet 22. mai 2013 Svigermor drev/driver med oppdrett og har kull nå og da på de hundene hun har. Man må såklart ha en annen jobb ved siden av, veldig få raser er så inntektsbringende at man går i pluss! Gjerne sitter man igjen med 2-3 tusen pr hund etter et kull når man regner på utgiftene man skal ha, og tapt inntekt fra jobben siden man må være hjemme en periode. Man skal jo bruke penger på utstilling (en del raser har utstillingskrav for at de skal bli godkjent av klubben), vaksiner, HD/AD røntging, diverse helsetester før man i heletatt tenker på å avle. Deretter kommer ting som sprangavgift til hannhundseier, undersøkelser, ultralyd, røntgen, spesialfor og i verste tilfelle keisersnitt. Og når valpene kommer fortsetter man med spesialfor, vaksiner til valper, vaksiner til mor, markkurer, chip til valpene, avgift for å registrere kullet i NKK o.s.v. Heldigvis kunne moren til samboern min jobbe til ubekvemme tider så de byttet på å være hjemme når de hadde valper og tok evt hjemmekontor om det ikke klaffet helt. Men vet mange oppdrettere rett og slett tar seg 6-8 ukers ferie når valpene kommer for å følge de opp, for det er jo en heltidsjobb!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #8 Skrevet 22. mai 2013 Holder oss så vidt i pluss om ingenting uforutsett skjer. Siste kullet hadde vi seks valper, gikk ca 5000kr i overskudd. Og det er vi superfornøyd med, er sjeldent vi tjener såpass. Anonym poster: f7292bbccb3e9e44396ffd193709e770
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå