Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har nylig fått fast jobb i staten og ser at SPK har svært gunstig lånerente. Vi har allerede boliglån og har ikke planer om å bytte bolig, men er det mulig å likevel få lån i SPK? I så fall vil jeg jo da betale inn det jeg evt får av SPK på vårt eksisterende lån.

Jeg ser også at de ønsker kopi av ligningen. Min ligning fra 2012 er ikke noe å skryte av ettersom jeg var ferdig utdannet i desember 2012. Vil dette ha noe å si? Jeg har som sagt fast jobb og kan vise til en greit årsinntekt pr i dag.

Vår bank har pant i boligen pr i dag. SPK kan nøye seg med 2.prioritets pant, men jeg tenker at det ikke vil være aktuelt i vår situasjon ettersom vår bolig nærmest er 100% belånt.

Ser også at mange har svært dårlig inntrykk av SPK. Kundebehandling er visst ikke deres sterke side. Jeg setter stor pris på alle erfaringer, råd og tips ang boliglån i SPK. Som dere skjønner så driver jeg ikke med økonomi så all info tas imot med stort takk!

Anonym poster: 09273d87c71addb1a5a5c604893a60fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan refinansiere med SPK. Og renten er minst en prosent lavere enn det du kan få noe annet sted, så det er bare å søke.

Men du kan ikke få mer enn 1,7 mill, og de forutsetter pant innenfor 80%. Det betyr at din nåværende bank må akseptere å vike prioritet, når du allerede har nærmere 100 % belånt. En så høy belåning er nok et større problem enn lav inntekt på forrige ligning.

SPK har lang behandlingstid, men de er verd å vente på.

Skrevet

Jeg tipper din største utfordring er at boligen er belånt utover 80%. Vi har selv refinansiert til SPK i år og da måtte vi betale inn 50 000 ekstra på vårt eksisterende lån for å få den ned i 80% før vi fikk refinansiere. Vi hadde pengene på konto så vi dekket på en måte bare mellomlegget mellom hva de maks kunne låne oss og det vi skyldte. Men, det er meget mulig det var fordi vi hadde pengene, kanskje hadde de godtatt et restlån hos forrige bank? Jeg vet ikke.

De vil jo ha to siste lønnslipper også, ikke bare likningen for i fjor, så du får bevist at du nå har jobb og lønn :) Jeg har hørt at de også er strengere enn andre banker på 3 x inntekt-regelen, så du kan låne maks 1,7 mill hvis lønna er god nok, eller opp til 3 x din egen inntekt. Men dette kan jeg ikke bekrefte, vi har lavere boliglån enn 3 x min samboers inntekt, så det var aldri noe problem for oss.

Jeg ville bare søkt jeg, det verste du kan få er jo et avslag :)

Men ang service, jeg synes vi fikk god service, vi hadde jo noen spsm, men fikk jo tlfnr til vår saksbehandler når søknaden var under behandling, så sambo snakket med han et par ganger. Var helt problemfritt det! Men mulig vi var heldige, hvem vet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...