Gå til innhold

Nekte innsyn i fravær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldre er skilt. Far har delt foreldreansvar, mor hovedomsorg - ca. 40/60 samvær. Mor tar ut meldingsbok fra barnet sekk når barnet skal til far.

Far har sagt i fra til mor om at han har fått beskjed fra lærer om at meldingsbok må ligge i sekken til barnet til en hver tid. (Denne beskjeden er gitt til samtlige foreldre på foreldremøte der far var og ikke mor).

Kan far kontakte skolen for å få oversikt over barnets fravær? Eller har han rett og slett ikke krav på det da det er mor som har hovedomsorgen?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge foreldrene har både rett til og krav på å få lik informasjon fra skolen. Eller sagt på en annen måte; med mindre det foreligger en rettslig kjennelse kan ikke skolen holde tilbake informasjon for en av foreldrene.

Skrevet

Det er slik som det står over. På vår skole bruker de utelukkende sms til å sende meldinger. Er i grunnen ganske greit når jeg tenker meg om, for så slipper den andre av foreldrene å legge seg borti de avgjørelser den andre parten tar.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo begynne å lure om det er grunn til bekymring når Meldingsboken aktivt gjemmes bort..

Anonym poster: b1f4ac4f04d9fdfbaf01a61b0084dac7

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Herregud. Av og til lurer jeg litt på hvordan folk er i stand til å lage barn i utgangspunktet.

Du verden hva enkelte skal lage en konflikt over altså...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fraværsboka i sekken til ungen, hun er til faren annenhver helg fredag-mandag. Han henter og leverer på skolen.

Men jeg liker det egentlig ikke, pga fars samboer snoker i fraværsboka for å finne ut om og når ungen var syk. En periode hadde barnet halsbetennelse annenhver måned nesten, og derfor endel fravær. Dette klarte fars samboer å stille spørsmålstegn ved: "hvorfor er barnet så mye syk?" "tar ikke mor på barnet nok klær??". " var det virkelig nødvendig med fravær??". Irriterte vettet av meg at hun hele tiden skulle blande seg og ringe til meg for å spørre.

Heldigvis fjernet barnet mandlene og polyppene for 3 år siden, og har ikke hatt en halsbetennelse siden!

Så det KAN være årsaker som ligger bak at meldingsboken ikke følger med sekken!

Anonym poster: 5903d508f43fee369bb0a83368f44a82

Skrevet

Meldingsboka SKAL være i sekken. Begge foreldrene har krav på fullt innsyn i barnets skolehverdag, og eventuelle forsøk fra skolens side på å nekte dette kan innklages til Fylkesmannen.

Gjest glupt
Skrevet

Herregud. Av og til lurer jeg litt på hvordan folk er i stand til å lage barn i utgangspunktet.

Du verden hva enkelte skal lage en konflikt over altså...

Hva mener du her - av mor eller far? Mulig jeg misforstår innlegget ditt men det er klart at en far ønsker å følge opp sitt eget barns skolegang! Når ble dette negativt? Herremin.. Og hvis det faktisk er slik at barnet har 'vanlig fravær' er det vel ikke noe problem. Er det derrimot veldig høyt så er det muligens noe faren bør vite - som for eksempel at det feiler barnet noe? Det er nemlig ikke slik at barnet kun 'eksisterer' når det er hos deg selv.

Gjest gjest
Skrevet

Jeg har alltid fraværsboka i sekken til ungen, hun er til faren annenhver helg fredag-mandag. Han henter og leverer på skolen.

Men jeg liker det egentlig ikke, pga fars samboer snoker i fraværsboka for å finne ut om og når ungen var syk. En periode hadde barnet halsbetennelse annenhver måned nesten, og derfor endel fravær. Dette klarte fars samboer å stille spørsmålstegn ved: "hvorfor er barnet så mye syk?" "tar ikke mor på barnet nok klær??". " var det virkelig nødvendig med fravær??". Irriterte vettet av meg at hun hele tiden skulle blande seg og ringe til meg for å spørre.

Heldigvis fjernet barnet mandlene og polyppene for 3 år siden, og har ikke hatt en halsbetennelse siden!

Så det KAN være årsaker som ligger bak at meldingsboken ikke følger med sekken!

Enig i at dette var en som blandet seg for mye - spesielt siden det virket unaturlig at hun kontaktet deg direkte hver gang. Har dere ikke et slikt forhold er det litt merkelig oppførsel.

Det jeg imidlertid ikke syntes er rart er at far og hans familie (les. kone, andre barn?) ønsker å vite hva som foregår med barnet. Er barnet kronisk syk så er det selvsagt fint for dem å vite. Men barnet hadde vel ikke kun halsbetennelse?

Også mødre kan gjøre feil for å si det slik, og jeg ser ingen grunn til at en far ikke skal følge opp og være interessert i hva som foregår selv utenom hans 'tid'.

Skrevet (endret)

Det virker som om mor har noe å skjule. Jeg hadde tatt kontakt med skolen om saken.

Endret av LukaFrost
Skrevet

Haha ja, slik er det her! Snuppa er kun borte fra skolen når hun er hos mor. Ca. et par ganger hver mnd. Har 50-50 ordnig. Mor har heller ikke jobb, så også når mor er syk så er barnet hjemme fra skolen til tross for at det er 30 meter mellom skole og hjem.

Dårlig holdning til skole og arbeid går i arv desverre. Vi gjør i det miste vårt beste for å skademinimere.

:-(

Skrevet

Haha ja, slik er det her! Snuppa er kun borte fra skolen når hun er hos mor. Ca. et par ganger hver mnd. Har 50-50 ordnig. Mor har heller ikke jobb, så også når mor er syk så er barnet hjemme fra skolen til tross for at det er 30 meter mellom skole og hjem.

Dårlig holdning til skole og arbeid går i arv desverre. Vi gjør i det miste vårt beste for å skademinimere.

:-(

Dette er vel et glimrende eksempel på hvordan en meldingsbok kan forårsake enda mer bråk i et allerede konfliktfylt samarbeid.

Er glad vår skole har skjønt at den er avlegs, og at foreldrene melder til skolen på annet vis.

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel et glimrende eksempel på hvordan en meldingsbok kan forårsake enda mer bråk i et allerede konfliktfylt samarbeid.

Er glad vår skole har skjønt at den er avlegs, og at foreldrene melder til skolen på annet vis.

Det at dere bruker SMS hindrer ikke det faktum at skolen er nødt til å vise oppført fravær til begge forelde. Altså uavhengig av om hvordan dette fraværet meldes inn. Ang. at vi vet grunnen til at hun er hjemme er jo fordi hun forteller om det selv. Barn gjør ofte det, forteller om sin hverdag.

Det at man har laget seg visse bilder og tanker om hvordan ting er behøver ikke bety at vi gjør noe ut av det eller lager konflikt.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dette var en som blandet seg for mye - spesielt siden det virket unaturlig at hun kontaktet deg direkte hver gang. Har dere ikke et slikt forhold er det litt merkelig oppførsel.

Det jeg imidlertid ikke syntes er rart er at far og hans familie (les. kone, andre barn?) ønsker å vite hva som foregår med barnet. Er barnet kronisk syk så er det selvsagt fint for dem å vite. Men barnet hadde vel ikke kun halsbetennelse?

Også mødre kan gjøre feil for å si det slik, og jeg ser ingen grunn til at en far ikke skal følge opp og være interessert i hva som foregår selv utenom hans 'tid'.

For det første så synes jeg ikke fars samboer har noe med barnets helsesituasjon eller fravær å gjøre. Vi har null kontakt til vanlig, hun tar bare kontakt hvis hun skal prøve å "ta" meg på noe. Noe hun ikke har noen grunn til. Det er faren og meg som er foreldrene, ikke våres nye partnere.

For det andre er jeg streng på fravær, dette vet far da jeg alltid har vært det. Barnet har god helse, og etter at hun fjernet mandler og polypper for noen år siden så har hun bare hatt fem fraværsdager, og det var ifb omgangssyken. I meldingsboken står det og såklart fravær pga tannlegebesøk og legebesøk (legebesøk er årlig innkalling på barnepoliklinikk pga allergi).

Gjest O___o
Skrevet

Hva mener du her - av mor eller far? Mulig jeg misforstår innlegget ditt men det er klart at en far ønsker å følge opp sitt eget barns skolegang! Når ble dette negativt? Herremin.. Og hvis det faktisk er slik at barnet har 'vanlig fravær' er det vel ikke noe problem. Er det derrimot veldig høyt så er det muligens noe faren bør vite - som for eksempel at det feiler barnet noe? Det er nemlig ikke slik at barnet kun 'eksisterer' når det er hos deg selv.

Du misforstår, ja.

• Liker 1
Skrevet

Det at dere bruker SMS hindrer ikke det faktum at skolen er nødt til å vise oppført fravær til begge forelde. Altså uavhengig av om hvordan dette fraværet meldes inn. Ang. at vi vet grunnen til at hun er hjemme er jo fordi hun forteller om det selv. Barn gjør ofte det, forteller om sin hverdag.

Det at man har laget seg visse bilder og tanker om hvordan ting er behøver ikke bety at vi gjør noe ut av det eller lager konflikt.

Nei, begge foreldrene har fullt innsyn mht. fravær og karakterer. Og det er to måter å skaffe seg den informasjonen på, man tar enten kontakt med klasselærer eller man logger seg på deres nettside hvor hver elev har eget brukernavn og passord. Der står alt en trenger og vite om de tingene som er nevnt over.

Men det viser seg da, at når en er nødt til å bruke en eneste kalori på å hente slik informasjon, da er det mange som ikke gidder og konfliktene blir færre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...