Gå til innhold

Mine tanker om "penger gjør deg ikke lykkelig"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt så mange ganger, og sagt så mange ganger selv før, at penger ikke gjør deg lykkelig. Et utsagn jeg i dag er både enig i og uenig i. Jeg har gjort meg noen tanker om dette, og vil gjerne høre deres tilbakemeldinger og kommentarer på dette.

Når jeg var ung og verken hadde utdannelse, særlig mulighet (eller interesse for) karriere og dermed heller ikke særlig penger for verken god bil, feriereiser eller egen leilighet, så var det lett å være idealist. Det var lett å debattere heftig med min karrieremann av en bror som jeg kalte for både "materialist" og "kapitalist" om en annen - utsagn han til dels var enig i.

Jeg holdt fast på at penger gjør ingen lykkelig, og at de som jakter etter karriere og høyere lønninger har rotet seg fast i et blindspor av materialisme, og at det var "vi andre" med lavtlønnede jobber som kunne gå turer i skogen og nyte stillheten som virkelig forsto hva livet egentlig betydde.

Noen år gikk, og etterhvert kom jeg selv i en posisjon hvor jeg så at det var mulighet for meg å gjøre karriere. Jeg hadde god lønn, fikk lønnspålegg, svært gode tilbakemeldinger fra sjefen, hadde god kontroll på jobben jeg gjorde og fikk etterhvert også forfremmelse med enda høyere lønn!

Og vet du hva? Det gjorde meg så absolutt lykkelig!

Det å endelig kunne ha råd til å kjøpe oss egen leilighet i stedet for å leie på andres nåde i deres kjeller, å faktisk kunne ringe banken og ordne et billån på 24 timer over telefon og ha råd til en nesten helt ny bil, og kunne gå ut på byen og kjøpe en flaske musserende og dele med venner, og gå ut med samboer og spise middag når vi ville - jo, det gjorde meg lykkelig.