Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ett par som for øyeblikket ikke har anledning til å kjøpe. Jeg eier en leilighet på 30 kvm som leies ut som jeg har eid i 1- 1/2 år. Det lønner seg ikke å selge denne nå å er ubeboelig for oss (utleie dekker fellesgjeld, lån og avdrag). Vi har 1 barn, hund og venter nå barn nr 2.

Begge har en inntekt på ca 18.000 i mnd.

Vi bor nå i en sentrumsnær leilighet på ca 50 kvm med 2 soverom. Betaler 13.000 i mnd ink tv/bredbånd.

Merker at det er svært trangt og bekymrer meg veldig for bo sitvasjonen nå som vi venter et barn til.

Hva ville du gjort?

Bo trangt med 2 unger eller betale en persons inntekt for å bo godt inntil man kan kjøpe? Barn nr 1 begynner også på skole om 1 år og ønsker da at vi skal flytte ut i fra sentrum. Eventuelt et sted vi kan tenke oss å kjøpe seinere, barnevennlig område som h*n kan begynne på skole.

Bor vi oss i hel hvis vi leier hus ett par år? Føler vi allerede bor oss i hel når vi bor så trengt. Huset som er til utleie er helt nytt og over 2 plan.

Anonym poster: 083ed23a3e2c1fd835551b782186becb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes 50kvm høres veldig trangt ut for en familie på deres størrelse.

Så jeg hadde gått for å leie et hus. Men du må selvfølgelig se det an om dere har økonomien til å gjøre det.

Andre alternativet er vel å flytte UT ifra sentrum og leie sikkert en større leilighet for kanskje det samme som dere gjør nå.

Endret av -Leon-
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere likevel har tenkt å flytte ut av sentrum senere så kan dere vel like gjerne gjøre det nå? Skal ikke langt utafor kjernen før man får mer plass til lavere pris. Finn dere noe å leie i starten så får dere kjent på hvordan det er å bo der, og spar de ekstra pengene til egenkapital.

Anonym poster: 6db31433ce067fe0c6d13f2b7a44d9b9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

flere???

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke 2 soverom er så gale når du har to barn som er begge fortsett småbarn, men forstår godt at dere vil ha mer plass.

Men da ville jeg i alle fall ut av sentrum. Med 36 0000 i samlet inntekt høres det helt hinsides ut å betale 17 000 for leie. For meg i alle fall. Så jeg hadde helst ikke økt bokostandene så veldig mye fra det dere allerede betaler og heller flyttet ut og funnet noe større for samme pris.

Skrevet

Jeg ville flyttet ut av sentrum og funnet noe tilsvarende det dere betaler nå, men større, og heller spart resten av pengene til egenkapital. Det vil gjøre det lettere den dagen dere skal kjøpe. Hvis dere skal leie så dyrt blir jo disse pengene "kastet ut" i steden for å bli brukt til noe i fremtiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke 2 soverom er så gale når du har to barn som er begge fortsett småbarn, men forstår godt at dere vil ha mer plass.

Men da ville jeg i alle fall ut av sentrum. Med 36 0000 i samlet inntekt høres det helt hinsides ut å betale 17 000 for leie. For meg i alle fall. Så jeg hadde helst ikke økt bokostandene så veldig mye fra det dere allerede betaler og heller flyttet ut og funnet noe større for samme pris.

Det er etter skatt jeg har lagt opp inntekten.

Skrevet (endret)

Synes ikke det høres ut som en god idé å kaste 17.000 ut av vinduet i form av leie. Da hadde det vært bedre å finne noe alá det dere har nå, utenfor sentrum, samt satt opp et stramt budsjett. Nettopp fordi da hadde dere kunne spart opp egenkapital på ca 1 år. Bedre å bo litt trangt og ha et stramt budsjett i 1 år enn å kaste penger ut av vinduet. Det burde derfor ikke være noe problem å spare ca 10.000 i mnd og det utgjør tross alt 120.000 på 1 år. Da har dere

36.000-13.000= 23.000

23.000-10.000= 13.000

Dere sitter da tross alt igjen med 13.000 hver eneste måned til bruk på alt annet. Dere har derfor råd til å spare i hvertfall 10.000, for dermed å øke EK. Dersom dere vil ha 4.000 i høyere leie, burde dere egentlig med den budsjetteringen hatt mulighet til å spare 14.000 til EK i stedet for. Invester i fremtiden, ikke bare kast bort penger.

Da hadde dere hatt følgende regnestykke for 1 år:

36.000-13.000=23.000

23.000-14.000= 9.000 til alt annet man trenger i løpet av en måned.

Men dere hadde derimot også hatt dette regnestykket:

14.000*12=168.000 i EK på 1 år

Endret av Gitte.
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville definitivt lett etter flere alternativer. F.eks som stripen skriver over, flyttet mer usentralt og fått mer plass for samme pris (eller billigere?) som dere leier for i dag. Hvis målet er sparing til boligkjøp.

Men hvorfor ikke selge leiligheten du har og bruke egenkapital derfra til kjøpt av større bolig mer i utkanten, i barnevennlig område?

Hvis det ikke er nok egenkapital bør dere i alle fall ikke kaste bort mer penger i leie enn absolutt nødvendig. Bo da så billig som mulig og spar så mye som mulig i stedet. Trangt eller usentralt er nok da valget deres :)

• Liker 1
Skrevet

Det er etter skatt jeg har lagt opp inntekten.

Jeg regnet med det.

Synes likevel det er mye å betale i leie hvis man har 36 000 utbetalt sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt lett etter flere alternativer. F.eks som stripen skriver over, flyttet mer usentralt og fått mer plass for samme pris (eller billigere?) som dere leier for i dag. Hvis målet er sparing til boligkjøp.

Men hvorfor ikke selge leiligheten du har og bruke egenkapital derfra til kjøpt av større bolig mer i utkanten, i barnevennlig område?

Hvis det ikke er nok egenkapital bør dere i alle fall ikke kaste bort mer penger i leie enn absolutt nødvendig. Bo da så billig som mulig og spar så mye som mulig i stedet. Trangt eller usentralt er nok da valget deres :)

Om 2 år vil leiligheten gi nok egenkaptial.

Skrevet

Såfremt boligbobla ikke sprekker før den tid :)

AnonymBruker
Skrevet

Det tviler jeg på.

Skrevet

Husk også at du må betale 28% skatt av eventuell gevinst på boligen ved salg da du ikke selv har bodd i den i minst 1 av de siste to år før salg. Verdt å minne om.

• Liker 4
Gjest Raggy
Skrevet

Jeg ville flyttet meg selv og ungene inn i din leilighet i ca et år, da slipper du skatt ved salg og om et år er det jo mulig du tjener på salget. Mannen ville jeg sendt hjem til mor(bo billig å kunne spare????) el visst det hadde vært en mulighet iløpet av dette året. Det høres kanskje dramatisk ut men et år er kort tid å boligmarkedet er hardt. Da vil dere kanskje ha nok egenkapital når året er omme og dere kan gi ungene et godt sted og bo og dere vil få en ok økonomi.

Antagelig frister ikke mitt forslag men.. sånn blei det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville flyttet meg selv og ungene inn i din leilighet i ca et år, da slipper du skatt ved salg og om et år er det jo mulig du tjener på salget. Mannen ville jeg sendt hjem til mor(bo billig å kunne spare????) el visst det hadde vært en mulighet iløpet av dette året. Det høres kanskje dramatisk ut men et år er kort tid å boligmarkedet er hardt. Da vil dere kanskje ha nok egenkapital når året er omme og dere kan gi ungene et godt sted og bo og dere vil få en ok økonomi.

For et latterlig forslag, så du vil splitte familien for å få råd til noe bedre om et år, seriøst, noe dårligere forslag hadde ikke vært mulig å komme med.

Men som flere andre sier over her så er det beste alternativet å finne seg noe litt lenger ut med en gang, da får du mer plass for pengene. En litt større leilighet på kanskje 70-90m2 burde du fint kunne få litt lenger ut, så får dere heller ha litt lenger reisevei til jobb i en periode, det må være verdt det heller enn å måtte bo så trangt. Er det nære kollektivtransport er det jo ikke noe problem, man må bare stå opp litt tidligere om morgenen ;-)

Anonym poster: e1ae0c2d5c39951eb214c2107f9dd65c

• Liker 3
Skrevet

Husk at det vil være til TS' fordel om boligmarkedet synker i pris.

Sant nok får de mindre ved salg av boligen de eier, men all den tid boligen de kjøper også vil synke omtrent proporsjonalt i verdi, så blir differansen i rene kroner mindre - og det er penger man låner, ikke prosenter.

Det eneste er hvis boligen de eier synker så dramatisk i verdi at TS ikke lenger oppfyller EK-kravet når de skal søke om nytt lån, hvilket fort blir tilfelle hvis markedsverdien blir lavere enn dagens lån. Men hvis boligmarkedet havarerer totalt, så vil det trolig bli lempet på EK-kravet i et forsøk på å få i gang markedet igjen.

Gjest Raggy
Skrevet

For et latterlig forslag, så du vil splitte familien for å få råd til noe bedre om et år, seriøst, noe dårligere forslag hadde ikke vært mulig å komme med.

Men som flere andre sier over her så er det beste alternativet å finne seg noe litt lenger ut med en gang, da får du mer plass for pengene. En litt større leilighet på kanskje 70-90m2 burde du fint kunne få litt lenger ut, så får dere heller ha litt lenger reisevei til jobb i en periode, det må være verdt det heller enn å måtte bo så trangt. Er det nære kollektivtransport er det jo ikke noe problem, man må bare stå opp litt tidligere om morgenen ;-)

Joa den var litt på kanten men mange må invistere mye krefter, vilje og tid for å komme inn på boligmerkedet. Dessuten kan vel familien være sammen selvom de ikke deler bosted for en kort periode. Et år er så lite i den store sammenheng, men ja jeg er enig at forslaget mitt var vel sprekt.

Skrevet

Hehe, du har ikke barn selv eller? ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, du har ikke barn selv eller? ;)

Nettopp det jeg tenkte og :-) Jeg hadde aldri frivillig vært alenemor i ett år for å komme inn på boligmarkedet, det er det ikke verdt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...