Gå til innhold

Fått diagnosen ADD... Fortsette med støtte fra NAV når jeg skal studere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Tittelen sier jo seg selv.. Er det noen som har dette ordningen? Har allerede rundt 150 000 kr i studiegjeld. Har vært under behandling og utredning siden jul, og har fått diagnose endelig, etter mange år med vansker.

Leste litt på nav sine sider, men synes det er litt vanskelig å navigere der... Så jeg lurte bare på om det er noen som har støtte fra nav til studier pga sykdom?

Eller hvordan dette fungerer?

Anonym poster: 85f88cd229839697769fbdeff8db3a1d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Tittelen sier jo seg selv.. Er det noen som har dette ordningen? Har allerede rundt 150 000 kr i studiegjeld. Har vært under behandling og utredning siden jul, og har fått diagnose endelig, etter mange år med vansker.

Leste litt på nav sine sider, men synes det er litt vanskelig å navigere der... Så jeg lurte bare på om det er noen som har støtte fra nav til studier pga sykdom?

Eller hvordan dette fungerer?

Glemte å nevne at jeg allerede er under AAP-ordningen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

er du på aap eller det som het yrkesrettet attføring?

Anonym poster: 59a86bad95ef1a1bf009220b56632cce

AnonymBruker
Skrevet

da kan du få støtte med opptil 100.tusen kr faktisk. om argumentene er bra og det vil føre deg ut i høvelig arbeid som det så fint heter. vært på aap i snart fem år. fikk dekket no skole som jeg ikke klarte gjennomføre .bortkasta penger egentlig.

jeg venter på sluttrapporten for andre gang nå og tipper jeg får diagnosen add. evt konsentrasjonssvikt. mulig det fører til ufør til slutt. men det burde la seg gjennføre, hvis ikke nav setter seg på bakbeina- noe de kronisk gjør spør du meg. good luck

Anonym poster: 59a86bad95ef1a1bf009220b56632cce

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur at du må ta det opp med NAV, jeg trur det skal mer til enn en ADD-diagnose. Mange med ADD er veldig oppegående og klarer seg selv. Jeg skjønner at det er kjipt at du har 150.000 i lån allerede, men det betyr ikke at du automatisk får hjelp av NAV. Men siden du har AAP så kanskje, hør med de ;)

Jeg har selv ADD og fikk diagnosen som 28 år. Har slitt masse selv i livet mitt, men så lenge man får hjelp for diagnosen kan man bli veldig oppegående og selvstendig, og alle voksne har egentlig forsørgelsesplikt for seg selv :) Med noen unntak selvsagt. I teorien må du ta opp mer lån (hvis du får) eller jobbe ved siden av studiene, som sagt: ta dette opp med NAV. Vi som er her kjenner jo ikke til fortiden din og kan ikke vurdere om du kanskje får noe fra NAV uten å vite mye mer om deg, det er mye som spiller inn.

Lykke til!

Anonym poster: 5764e504bf2c6ab16426265ffaa7b6bb

Skrevet

Du må gå på lånekassen og søke om utsettelse og rentefritak. Begrunnelsen du bruker er at du går på AAP, du kan hake av en egen greie på lånekassens side.

Siden du går på AAP behøver du ikke dokumentere noe til lånekassen fordi de innhenter alle opplysninger de trenger selv, altså går det automatisk. gå inn på lanekassen.no

AnonymBruker
Skrevet

Rentefritak og utsettelser har jeg ordnet for lenge siden :)

Skal snakke med NAV om dette. Lurte bare på om det var noen som hadde erfaringer eventuelt. Men så vet jeg også at avgjørelser som tas innenfor nav-systemet kan variere etter hvem som tar dem og...

TS

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du ha støtte fra nav under studiene for add?

Add er ingen alvorlig sykdom som gjør deg uføretrygdet. Med medisiner, oppfølging fra helsevesen og tilrettelegging av studiene bør du jo kunne klare deg greit.

Har selv 2 barn med diagnosen adhd og jeg forventer at de skal klare studiene sine uten hjelp fra nav. For da være måte på hva nav skal finansiere også.

• Liker 2
Skrevet

Har du avbrutt studier pga av studier eller studerer du nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...