AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #21 Skrevet 22. mai 2013 Alt er ikke enten sunt eller usunt, selvom toast ikke er spesielt sunt er det heller ikke spesielt usunt (med riktig brød og magert pålegg) Anonym poster: b46cf9a687ea00e518a3bb6c74bf2da8 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #22 Skrevet 22. mai 2013 Her om dagen var jeg helt i beit og måtte ta til takke med 4 glutenfrie brødskiver til lunch. Kaloriinnhold ca 350 og nesten 90 g karbohydrater. Insane! Det tilsvarer en kjempegod laksemiddag med ubegrenset grønnsaker og plenty feit saus, bortsett fra at laksen ikke har et så sjukt innhold karbohydrater. Kunne spist 9 epler eller nesten 5 bananer eller over en halvkilo ananas eller nesten 700 g blåbær på den karbomengden Nå har jo glutenfritt brød et skyhøyt kalori- og karbohydratinnhold i forhold til normalt brød også da. Det er vel ingen som sier at glutenfritt kjøpebrød er sunt? Anonym poster: cdcbdc7fdcaab827e2590095ab88a662 2
Badeand Skrevet 22. mai 2013 #23 Skrevet 22. mai 2013 Blir osten mindre sunn om den stekes, og dermed smeltes? Det mener i alle fall samboeren min Jeg pleier å steke brødskive med ost på stekepanne (uten smør og olje) under lokk. Blir det akkurat det samme som å spise en brødskive med ost som ikke er stekt, eller blir osten usunnere ved å smelte den? Haha, dumt spørsmål, føler jeg...
Gjest Faerunpedia Skrevet 22. mai 2013 #24 Skrevet 22. mai 2013 Blir osten mindre sunn om den stekes, og dermed smeltes? Det mener i alle fall samboeren min Jeg pleier å steke brødskive med ost på stekepanne (uten smør og olje) under lokk. Blir det akkurat det samme som å spise en brødskive med ost som ikke er stekt, eller blir osten usunnere ved å smelte den? Haha, dumt spørsmål, føler jeg... Ost er ost, det spiller ingen rolle om den er smeltet
Badeand Skrevet 22. mai 2013 #25 Skrevet 22. mai 2013 Ost er ost, det spiller ingen rolle om den er smeltet Hah, det var det jeg også mente... Da blir det ostebrødskiver på stekepanna senere
Løvetanten Skrevet 22. mai 2013 #26 Skrevet 22. mai 2013 Nå har jo glutenfritt brød et skyhøyt kalori- og karbohydratinnhold i forhold til normalt brød også da. Det er vel ingen som sier at glutenfritt kjøpebrød er sunt? Anonym poster: cdcbdc7fdcaab827e2590095ab88a662 Nuvel. Det fins flere typer glutenfritt brød på samme måte som det fins mange typer "vanlig" brød. Sammeligner du glutenfritt mot f.eks grovbrød på myfitnesspal får du at de er tilnærmet like i både kalori- og karbohydratinnhold. Det er minimale variasjoner. Den holdt ikke desverre. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #27 Skrevet 22. mai 2013 Mettet fett er hovedsaklig animalsk fett, og det bør du spise lite av da det forhøyer det dårlige kolesterolet. Umettet fett (enumettet og flerumettet) finnes hovedsaklig i vegetabilsk olje og fisk, og det er sunt og nødvendig. Generelt bør du gå etter enumettet fett - det er det sunneste. En veldig skadelig type mettet fett, transfett, bør du imidlertid unngå helt. Anonym poster: ef9bd61631cb709430434e22bcad9a1c Transfett er aldri mettet. Mettet fett er stabilt og forandrer seg ikke lett ved varmepåvirkning. Transfett er en type umettet fett. Mettet fett forhøyer ikke dårlig kolesterol. Forresten finnes det ikke dårlig kolesterol. Kolesterol er kolesterol, men det finnes forskjellige "busser" (lipoproteiner) som transporterer kolesterolet og det er de vi måler. Små tette lipoproteiner øker risiko for hjertesykdom mens store fluffy senker risiko for hjertesykdom. Mettet fett gir flere fluffy lipoproteiner (HDL og store LDL) og mindre små LDL. Og karbohydrater gir mer av triglyserider som er veldig ugunstig. Anonym poster: cc48ceee599526c70d5a74554d03aa81 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #28 Skrevet 23. mai 2013 hva med å skjære brødskivene litt tynne, bruke en mager skinke, basilikum, litt tomat, litt ost, og heller krydre og putte på noe grønt så du får litt mer smak, slik at du ikke trenger så mye av det fete (fett = smak) da vil dette være helt ok, men det er jo og vil aldri bli "slankemat" i full forstand, men så lenge du spiser variert og sunt ellers vil det jo ikke utgjøre så fryktelig mye med et ostesmørbrød (forksjell på 4 skiver ost, toastbrød, noen skiver med fet pepperoni og den jeg har beskrevet over) Eksprimenter litt med hvordan du kan gjøre det sunnest mulig, og alikevel godt;) jeg driver å skal gå/går ned i vekt nå, og en av mine løsninger på "fristelser" jeg føler jeg ikke vil unnvære, er å erstatte eller redusere mengden fett, med krydderier, hvitløk og andre fett- og kalorifattige smakstilsetninger. Anonym poster: 496ba58cd8403c5c71a63470915a12f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå