Gå til innhold

Å sove ute i naturen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva trenger jeg for å sove ute i naturen? Tenker å kjøpe et telt. Men har også lyst til å sove under åpen himmel. Kanskje en sånn teltduk som går på skrå bare? For le?

Videoannonse
Annonse
Gjest C4r1n3
Skrevet

Telt, underlag, sovepose. Det er vel det som trengs til selve sovingen utendørs, om man vil ha det noenlunde behagelig ihvertfall. Mat og apparat for å tilbrede er også kjekt å ha med :opplyser:

Om du vil sove under åpen himmel, så går det nok fint med en sånn presenning, teltduk eller lignende, men da burde du gjerne kjøpe en til å ha under deg også, i tilfelle det blir vått iløpet av natten (det "slår seg" jo ofte på nattestid).

• Liker 1
Skrevet

En billig presenning kan også fint brukes. Sovepose og liggeunderlag. Brukbar sekk hvis du skal gå langt.

AnonymBruker
Skrevet

Intimsvervietter, goretex sko, tørrshampo og myggnettt utenom det som er nevnt.

Anonym poster: 1662d9f35a93606ce50026841a542f86

Gjest abcdefgh
Skrevet

Ulltøy også er ganske kjekt å ha + Primus

• 2 uker senere...
Skrevet

Intimsvervietter, goretex sko, tørrshampo og myggnettt utenom det som er nevnt.

Anonym poster: 1662d9f35a93606ce50026841a542f86

Takk for fine svar. :) Tenker bare å sove på fjellet ikke langt fra bilen. Og hva jeg trenger av sovepose og liggeunderlag og overlag :P Myggnett? Finnes det poselignende som man kan tre over hele seg og soveposen kanskje? :D Så slipper man andre insekter også :P

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Myggtelt er digg om du camper i et mygg- og knotthøl. Noe man ofte gjør.

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/Myggtelt/p/1072617_1_Style

Jeg har sovet mye under åpen himmel og da har jeg lagt med høyt, så mesteparten av mygg ol blåser bort. Men også slik at jeg slipper morgensola. Den kan gjøre soveposen om til den rene bakerovnen. Har også brukt billig presenning som solskydd for morgensola.

Ingen ting er som å sove under åpen himmel.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Følger med her! Jeg har begynt å sove i hengekøya med sovepose! Men våkner om natta fordi jeg er gjennomfrossen.

Posen skal holde til -10, men er værtfall 10 år gammel. Tror dere ny pose vil gjøre det bedre?

AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt en presenning under underlaget eller soveposen, i tilfelle gresset er fuktig :)

Anonym poster: 1279ddb3097b7ef8cee29833402b3b19

Skrevet

Følger med her! Jeg har begynt å sove i hengekøya med sovepose! Men våkner om natta fordi jeg er gjennomfrossen.

Posen skal holde til -10, men er værtfall 10 år gammel. Tror dere ny pose vil gjøre det bedre?

Mener å huske at soveposer mister ca 2 grader pr. år. så om soveposen din er 10 år gammel, er det nok på tide med ny :)

• 3 uker senere...
Skrevet

1) Kjøp ny sovepose

2) Hvis du har litt penger å bruke på det, kjøp deg en jerven! Sovepose i jerven og du kommer ikke til å fryse :)

Skrevet

Mener å huske at soveposer mister ca 2 grader pr. år. så om soveposen din er 10 år gammel, er det nok på tide med ny :)

Det er forskjell på minimumstemperatur og komforttemperatur. Om minimum er -10 så betyr det bare at den holder deg i live i -10, ikkje at det er behagelig. Men soveposer taper seg ja. Litt usikker på det med 2 grader i året, men f.eks. om du oppbevarer den nedpakka så reduseres mykje av isolasjonsevnen.

Skrevet

For å sove ute trender du ikkje meir enn liggeunderlag og sovepose. Det kan vere praktisk med presenning eller fjellduk, ein del fjellduker kan du ha anten utanpå soveposen eller som presenning/tak. Og er du i myggområder er myggnett så klart ein stor fordel. Så bør du jo ev ha klær å sove i, er det kaldt om natta kan tynne ullklær vere gode som nattøy. Og kanskje du vil ha noko å legge over øynene om det blir for lyst.

Utenom det kjem utstyret heilt ann på turen, altså sekk, sko mat osv.

AnonymBruker
Skrevet

Røyk-snu-salve kan være kjekt å ha også. Sånn som gjør at røyken snur seg bort fra deg når du brenner kvister og sånn for å kunne lage mat og varme deg.

Anonymous poster hash: 25cce...7a0
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd med tynt ulltøy (stillongs, sokker, genser, lue) og en tynn lakenpose inni?

Anonymous poster hash: 31cac...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...