AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Jeg skal da ha oppkjøring på torsdag. Har hele veien tenkt det er så lenge til, så har egentligt ikke tenkt noe særlig på det før nå. Er jo bare to dager til!! Er en stund siden jeg har hatt kjøretime sist, og bare kjørt i kjente områder med mamma de siste dagene, så gruer meg veldig.. Sjåførlæreren min har vært veldig pirkete på meg, så det gjør meg enda mer usikker. Vil si det er rundkjøringer og unødvendige stopp ved kryss som er hovudproblemet mitt. Er vel litt for forsiktig vil jeg tro. Hva er det sensor legger mest vekt på? Hvilke feil er det "lov" å ha, og hva fører direkte til stryk? Er det noe skjema de krysser av, eller er det opp til hver enkelt sensor? Vet jo ikke ruten jeg får heller, så er veldig nervøs. Tror forresten jeg er heldig med tidspunktet, siden det er klokka 10:00, så er vel ikke så mange ute i byen osv da? Håper noen av dere kan komme med konkrete tips til hva som er lurt å tenke over! Anonym poster: cd50da81c72815ad2e63ac9f981cef4f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Det er selvfølgelig noen feil det ikke er lov til å ha, f.eks. hvis du kjører på rødt lys eller ikke stopper for fotgjengere som skal over fotgjengerfeltet. Men det er jo åpenbart. Foruten det er vikeplikten det som ligger i bunnen, at du forstår når du skal stoppe, når du skal kjøre, at du klarer å "kommunisere" med andre bilister og myke trafikanter vha tegn, plassering i veibanen og fartsavpasning. Vær rolig og vis hva du har tenkt å gjøre, skaff deg oversikt. Lykke til Anonym poster: 9e71c2875da67b8d630fe2089320f831
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Det viktigste er at du er trygg i trafikken. Jeg anbefaler deg å hele tiden la blikket flyte mellom speil og veien og området rundt veien. Jeg strøk første oppkjøring fordi jeg ikke stoppa for en fyr som skulle over veien. Jeg så han ikke! Var så nervøs at jeg overkonsa på veien. Anonym poster: 009b8868835c5a9f29d9003c41097534
Gjest LadySizz Skrevet 21. mai 2013 #4 Skrevet 21. mai 2013 For det første,pust Det viktigste må være å ta seg god tid. Ikke stress for å komme deg inn på veien,eller igjennom rundkjøringer og lignende. Bruk speil og blindsonen. Sensor har ett skjema med seg som han tar små notater på,men ikke heng deg opp i hvor mye han noterer eller ikke. Spis en god frokost og prøv å slapp av mest mulig Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #5 Skrevet 22. mai 2013 Jeg skal da ha oppkjøring på torsdag. Har hele veien tenkt det er så lenge til, så har egentligt ikke tenkt noe særlig på det før nå. Er jo bare to dager til!! Er en stund siden jeg har hatt kjøretime sist, og bare kjørt i kjente områder med mamma de siste dagene, så gruer meg veldig.. Sjåførlæreren min har vært veldig pirkete på meg, så det gjør meg enda mer usikker. Vil si det er rundkjøringer og unødvendige stopp ved kryss som er hovudproblemet mitt. Er vel litt for forsiktig vil jeg tro. Hva er det sensor legger mest vekt på? Hvilke feil er det "lov" å ha, og hva fører direkte til stryk? Er det noe skjema de krysser av, eller er det opp til hver enkelt sensor? Vet jo ikke ruten jeg får heller, så er veldig nervøs. Tror forresten jeg er heldig med tidspunktet, siden det er klokka 10:00, så er vel ikke så mange ute i byen osv da? Håper noen av dere kan komme med konkrete tips til hva som er lurt å tenke over! Anonym poster: cd50da81c72815ad2e63ac9f981cef4f Hadde oppkjøring i november, og hadde som deg en kjørelærer som var veldig pirkete (ganske slem og urettferdig egentlig, sett i ettertid). Han påstod jeg langt fra var klar Problemet mitt var at siden han kritiserte meg nærmest konstant så ble jeg ekstremt nervøs og gjorde feil på feil fordi han stresset meg så jævlig. Når jeg øvelseskjørte privat med samboer, mor etc. så syntes de at jeg var veldig flink til å kjøre, og kunne ikke skjønne annet enn at jeg kom til å bestå. Da dagen kom, så hadde jeg en oppvarmingstime først, jeg spurte kjørelæreren etterpå om jeg ville ha bestått om det var oppkjøringen......han svarte med taushet, giddet ikke gi et svar. Uansett, sensoren kom og han virket som en kjempehyggelig, eldre mann. Jeg sa jeg var kjempenervøs, og forklarte hvor mange feil jeg gjør når jeg blir kritisert når jeg kjører. Han sa at han tenkte ikke å si noe underveis annet enn å fortelle meg hvor jeg skulle kjøre, med mindre jeg spurte om noe selvsagt. Satte oss i bilen og jeg startet bilen. Følte det var en veldig behagelig stemning med denne mannen og han gav beskjed i god tid hvor jeg skulle ta av, hvilken retning jeg skulle kjøre, hvor jeg skulle stoppe, snu etc. Jeg gjorde ingen store feil, nærmest ingen små heller, fordi han kritiserte ikke, men gav meg ro og fred til å ta egne avgjørelser. Da vi var ferdige, sa han at jeg bestod med glans! :-) Det som han la vekt på var at jeg ikke hindret trafikken, at jeg overholdt vikeplikten, holdt passe fart, bidro til fin trafikkavvikling som han sa, så meg rundt og brukte speilene. Det går nok bra, er mye bedre å kjøre med sensor om du har en så ekkel, kritisk kjørelærer som jeg hadde. Noe av det beste var det nærmest måpende, litt skuffede, uttrykket til kjørelæreren min da jeg fortalte jeg bestod. :-) Lykke til! Anonym poster: 9642c3d4baa9be7523c60a03c36ce92b
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2013 #6 Skrevet 22. mai 2013 Dette går bra ts! Få deg en god natt med søvn, og en god frokost. Ikke noe ålreit å være sulten og skjelven, ei heller stappende mett. Bruk tiden frem til oppkjøring til å gå igjennom det du evt er usikker på, både spørsmål og praksis. Det de i bunn og grunn skal sjekke, er at du kan overholde regler, og er trygg i trafikken. Følg nøye med etter om du er på vikeplikt eller forkjørsvei, samt farten din. Bremse ned for feks buss o.l. Vis at du kan bruke speilene, og bruk de gjevnt gjennom oppkjøringen. Vær også litt obs på fotgjengere, så du ikke peiser på når du skulle ha stoppet. Husk også langt blikk, så du har oversikt. Husk å pust! Masse lykke til ts, husk at i verste tilfellet stryker du (og det er det en del som gjør første gangen), og da kan du bare prøve på nytt. Prøv å ufarliggjøre tanken på oppkjøring litt, det er ikke verdens undergang om det ikke går første gangen, og kjører du som du pleier, så har du jo fått bekreftelse fra familie og kjørelærer (hn hadde ikke meldt deg opp om hn faktisk ikke trodde du hadde sjangs) om at dette kan du, og dette kan gå riktig så fint. Anonym poster: fd95a460c84a901cbf3d988011e618ca
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #7 Skrevet 23. mai 2013 Det ble nok stryk på meg.. Det som var irriterende var at det jeg strøyk på, var noe ikke kjørelæren hadde nevnt noe om en gang.. Jeg kjørte for langt mot midten på landevei, samt at jeg kjørte 5 km under fartsgrensen så og si hele tiden, noe som hindret de andre trafikantene. Har bare hørt så mye fra folk at det er bedre å ligge litt under grensa.. Var også en bil som kom kjørende når jeg skulle rygge som jeg ikke så.. selv om det ikke var noe fare, så skulle jeg sett den.. Kjenner jeg ble ganske skuffa, fordi jeg følte jeg hadde gjort alt så bra, og greide og stoppe for alle fotgjengere, plasserte meg riktig og alt.. Anonym poster: cd50da81c72815ad2e63ac9f981cef4f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #8 Skrevet 23. mai 2013 Jeg strøk førstegangen fordi sensor mente jeg var for forsiktig. Neste gang bestemte jeg meg for å gi litt mer faen og jammen ordnet det seg ikke med førerkort Anonym poster: ba094c0115ec0dbb43864d333910e1ba
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2013 #9 Skrevet 23. mai 2013 Jeg strøk førstegangen fordi sensor mente jeg var for forsiktig. Neste gang bestemte jeg meg for å gi litt mer faen og jammen ordnet det seg ikke med førerkort Anonym poster: ba094c0115ec0dbb43864d333910e1ba Så bra! Skal prøve å huske på det til neste gang da! Vil ikke stryke 2 ganger.. Anonym poster: cd50da81c72815ad2e63ac9f981cef4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå