Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem sitt etternavn valgte dere? Barnefaren, eller barnets mor sitt? Jeg har et ganske vanlig etternavn, like vanlig som Hansen, Olsen eller Andersen. Altså et Norskt, ofte brukt navn. Han har litt mer uvanlig navn derimot. Samtidig som våres ikke passer sammen så vi kan ikke bruke begge.,

Anonym poster: 38687aa7be8db8698bb216035b4b02c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har etternavn med bindestrek og barna våre vil få mitt første etternavn - mannens etternavn. Altså at vi tar bort mitt bakerste. Vi beholder enn så lenge våre navn..

Anonym poster: cadadc3529dcada82af9695cf8dc6e44

Skrevet

Mamma het Olsen da jeg ble født, så da fikk jeg pappa sitt mer uvanlige etternavn...

Skrevet (endret)

Vi valgte å gi mitt pikenavn (jeg har det i passet ennå, da!) til barna. Mannens etternavn er så trøblete og må alltid staves eller blir stavet feil, så da er det enklere med mitt. Hvis de heller vil ha pappaen sitt kan de jo velge det når de blir store.

Tillegg: for øvrig hørte jeg nettopp på radioen at -sen-navn er i ferd med å bli ganske sjeldne- sikkert en konsekvens av at de ofte velges bort. Så snart er det nok eksotisk å hete Larsen, Olsen eller Gundersen...

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Skrevet

Vi er ikke sikre selv, han har et vanlig og typisk norsk etternavn pluss et asiatisk, mitt er også norsk men veldig sjeldent (6 i slekta som heter det). Men siden mitt er sjeldent og litt "vanskelig" så må jeg alltid stave det og ble lei av å stave det for mange år siden, og det har vært mye merkelig feilstaving. Sammen blir det bare dumt pga begge slutter på "sen", dessuten syns ikke jeg at to etternavn er fint (hvis vi f.eks velger det asiatiske i stede), det blir for mye. Vi har heldigvis ennå noen mnd igjen å tenke på det.

AnonymBruker
Skrevet

Var visst veldig vanskelig det her. Han vil ha hans etternavn, samtidig som jeg egentlig vil ha mitt også. Han har fått etternavnet sitt etter gården familien kommer ifra (som de fortsatt bor på) hele hans slekt på ene siden har det etternavnet...

Det gjør det heller ikke noe lettere. Veldig fint med flere synspunkter.

ts

Anonym poster: af941700cc627a489aa8f3aecbb6ec65

Gjest vilma2000
Skrevet

Vi kommer til å velge mannens etternavnet fordi det er finest. Jeg har ikke et uvanlig etternavn, men det har bare ingen fin ordlyd og "ødelegger" alle navnene vi har på listen.

AnonymBruker
Skrevet

mine ungen fikk mannens etternavn, som forresten er hansen, mitt etternavn er det 33 personer som heter, noen av disse er mine manlige søskenbarn så jeg vet at det fins folk som kan vidreføre etternavnet mitt uansett.

Anonym poster: da7dd85a5cb708620459c8ad31829a0b

Gjest Vevila
Skrevet

Vi skal ha begge sitt, klinger veldig bra både sammen og med navnet vi har valgt :)

Skrevet

Gutten min har faren sitt navn. Jeg misliker mitt etternavn og skal selv bytte til kjæresten sitt når vi gifter oss.

Skrevet

Vi valgte mannen sitt etternavn siden han har et veldig sjeldent etternavn som bare hans familie heter, det passet veldig godt med fornavnet, også høres det i tillegg veldig norsk ut. Mitt etternavn er et av de mest brukte i landet, og høres ekstremt kjedelig ut.

Skrevet

Mitt etternavn. Mannen sitt som mellomnavn. Slik har jeg og mannen det og.

Skrevet

Mitt etternavn. Mannen sitt som mellomnavn. Slik har jeg og mannen det og.

Skrevet

Barnet får hans etternavn. Jeg kommer også til å ta hans navn når vi gifter oss, så det føles mest naturlig at barnet skal ha hans navn. Dessuten er det alltid vanskelig for folk å skrive eller uttale mitt etternavn riktig, slitsomt i lengden.

Skrevet

Mitt etternavn.

Gjest Duftlys
Skrevet

Jeg har to etternavn og mannen har ett. Jeg tok det etternavnet mitt med mest særpreg og så tok vi hans. Deretter tok vi "stein-saks-papir" over hvilken rekkefølge navna skulle være:D Genialt:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...