Gå til innhold

Hvordan får man en toåring til å sovne alene?

Anbefalte innlegg

Gjest Uglemose
Skrevet

Hei, vi har alltid sittet hos jenta vår på kvelden til hun sovner, men det tar utrolig lang tid. Bruker ca en time på det hver kveld, og nå syns jeg hun begynner å bli såpass stor at hun kan sovne inn selv uten at jeg eller pappan må sitte hos henne hele veien... problemet er at hun har en veldig sterk vilje, og hun ligger ikke i sprinkelseng. Ser derfor for meg at hvis jeg leser en bok, sier natta og går, så kommer hun springende etter og hyler mens hun banker på døra.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du "ser for deg", med andre ord har du ikke prøvd noen gang?

Jeg ville definitivt gjort ende på denne vanen. Dette hørtes slitsomt ut for dere, og det kan jo ikke fortsette slik i all evigheter.

Jeg ville rett og slett fortalt henne at fra nå av skal ikke mamma og pappa sitte i rommet mens hun sovner og forklart henne den nye nattarutinen. Så ville jeg gjennomført den og gått ut. Og heller gått inn igjen mange ganger og trøstet.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Har hun aldri sovnet alene før og nå er hun 2 år?? Har dere alltid holdt på sånn ved legging eller har det startet nå??

Anonym poster: 46984be0728cecf4cc742c649f9a7b95

AnonymBruker
Skrevet

Forklar og forbered henne på den nye rutinen før dere går inn på rommet og legger henne. Si akkurat hvor mange bøker dere skal lese eller sanger dere skal synge før dere går ut. Det blir nok protester i alle fall de første dagene, men det er bare en kamp dere må ta før eller siden. Gå inn å trøst hvis hun gråter. Hos oss hjelper det å ha tven på sånn at han hører at vi er hjemme.

Anonym poster: 2d7b39e31706c96c2d2a429a94f88136

• Liker 1
Skrevet

Begriper ikke folk som sitter med ungen til den sovner. Ris til egen ræv.

• Liker 3
Gjest Uglemose
Skrevet

Ok...nå er vi midt opp i det. Hun hylskrek helt til sabotasjepappan lot henne få komme ut av rommet(jeg var i rommet med henne,rakk ikke å gå ut av rommet før hun begynte å hyle).nå sitter de i sofaen og leser en bok før vi prøver igjen... Hva gjør man når hun hyler og hopper ned fra sengen med en gang man legger hun ned?

• Liker 1
Gjest Uglemose
Skrevet

Har forresten gjort akkurat som dere har sagt..

Gjest Uglemose
Skrevet

Hei silfen og dere, jeg er fullstendig enig. Ris til egen ræv. Noen av de vanene man legger seg til når de er baby blir igjen,og så har man aldri nok energi til å ta kampen en gang for alle...

...ja,også har vi sabotasjepappan da som ikke klarer å høre jenta si gråte. Nå sitter han inne hos henne-som alltid-og lover at han skal gå snart.Men han går nok ikke it før hun sovner.

• Liker 1
Gjest ZZZzzz
Skrevet

For det første trenger dere foreldre å samkjøre dere.

Det jeg vet mange har gjort i slike tilfeller som du opplever, er at de trekker seg for dag litt lenger ut av rommet, men at dere er i synvinkelen til barnet. Ikke gi barnet oppmerksomhet. Dersom barnet går ut av sengen, løft opp barnet og legg det tilbake i sengen sin og si: Nå er det natta, sove nå (eller noe som kommer naturlig for dere). Si det samme hver gang, og husk å være konsekvent. Er dere ikke konsevente så ser jo barnet at det kan få viljen sin bare h*n holder på lenge nok. Testing av grenser er dette.

OBS: Hold på de samme rutinene hver eneste kveld. Jeg vet ikke hva dere gjør, men jeg hører mange som spør barnet: skal du gå å legge deg nå? Når barnet i realiteten ikke har noe valg. Jeg er konsevent og forteller henne typisk fem minutter før legging at når barnetv er ferdig, så skal vi gå på badet og gjøre klar til senga. Ikke snakk om valg da ;)

Jeg har selv strevd med akkurat det samme. Jeg gjorde det som jeg beskrev her oppe. En kveld sa barnet til meg: hade, og vinket.

Jeg ble så paff, men jeg gikk ut av rommet. Hun sovnet etter ett par minutter da, helt alene på rommet. :)

Gjest ZZZzzz
Skrevet

Og husk å alltid ha en rolig, men bestemt og kjærlig stemme. Ikke bli sint, det virker mot sin hensikt.

Skrevet

Har hatt samme problem. Det hele løste seg da jeg tenkte at det var mye enklere da vi bare hadde valp - for det slo meg hvordan jeg ville gjort det annerledes om guttungen var ei bikkje. Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt. Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Etter det var jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt. Etter dette er det sjelden vi hadde problemer, jeg sa bare at ville han ha kos, måtte han gå og legge seg, så kom jeg snart. Og han skjønte som regel at det var det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga. Forøvrig er hundepedagogikk og barnepedagogikk ikke så ulikt på veldig mange punkter. :-) Lykke til!

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Vil berømme pappaen i dette tilfellet jeg. Han er snill, som ikke ønsker at datteren skal gråte seg i søvn. Støtter heller han jeg. Dette vil før eller siden gå over. Kos dere heller med småbarnstiden, og at de små fremdeles trenger deg mye.

Gjest Uglemose
Skrevet

Jeg ba pappan ta seg en løpetur for å få han ut av huset,og nå har hun sovnet! Ble noen runder med hyl og skrik,men det var av raseri og ikke fordi hun var redd eller lei seg. Jeg satt i rommet,men helt ved døra. Til slutt la hun seg ned og sovnet på puten sin.. Jeg snek meg ut like før hun sovnet helt.

Takk for backing,tips og ros! Trengte et push. Det var på tide;)

• Liker 2
Gjest Uglemose
Skrevet

Vil berømme pappaen i dette tilfellet jeg. Han er snill, som ikke ønsker at datteren skal gråte seg i søvn. Støtter heller han jeg. Dette vil før eller siden gå over. Kos dere heller med småbarnstiden, og at de små fremdeles trenger deg mye.

Joda joda, men dette er ingen skrikekur. Hun var mer forbannet.hun sover også i vår seng,så det skorter ikke på kos her.

Når ting begynner å føre til at parforholdet skranter er det på høy tid å gjøre noe.45min-2t går med til legging,i tillegg til at hun har begynt å ville legge seg veldig sent. Hele kvelden går bort,ingen tid igjen til mor og far..

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer! Du gjorde det rette!

Dere kan ikke ha det slik at all kveldstid forsvinner. Foreldre må ha tid til seg selv og hverandre også. Jeg hadde blitt sprø av å bruke så mye tid på legging.

Mannen din er tydeligvis både følsom og svært glad i datteren sin, og det er jo bra. Men han gjør henne faktisk en tjeneste hvis han hjelper til med å lære henne å sovne selv.

Til deg som mener man skal gjøre som jenta vil: Ja, småbarnsfasen er kort og nærhet er viktig, men det kan man gi masse av før de sovner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ba pappan ta seg en løpetur for å få han ut av huset,og nå har hun sovnet! Ble noen runder med hyl og skrik,men det var av raseri og ikke fordi hun var redd eller lei seg. Jeg satt i rommet,men helt ved døra. Til slutt la hun seg ned og sovnet på puten sin.. Jeg snek meg ut like før hun sovnet helt.

Takk for backing,tips og ros! Trengte et push. Det var på tide;)

Føler med deg mtp mannen din. Sånn er min også, gir etter bare det kommer en tåre.

Anonym poster: 39724eaadb899d9a101a31d18546289c

Skrevet

Føler med deg mtp mannen din. Sånn er min også, gir etter bare det kommer en tåre.

Anonym poster: 39724eaadb899d9a101a31d18546289c

Heller en slik mann enn det motsatte! Jeg synes det er kjempebra at mennene bryr seg slik om ungene sine. Men jeg mener likevel at man må se det store bildet, og fungerer ikke leggingen/rutinene, så må man gjøre noe. Men å føle med noen fordi de har menn som er svake for barna sine, det synes jeg er tull.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begriper ikke folk som sitter med ungen til den sovner. Ris til egen ræv.

Jeg synes det er koselig jeg. Skikkelig kvalitetstid :)

Anonym poster: 28454210d982c1fa78c4e7aa98dcf8b7

• Liker 1
Skrevet

Kvalitetstid? Sitte og se i veggen og holde kjeft mens ungen skal sove er kvalitetstid? Du har misforstått noe.

• Liker 6
Skrevet

Kvalitetstid? Sitte og se i veggen og holde kjeft mens ungen skal sove er kvalitetstid? Du har misforstått noe.

Har du fasit på hva som er kvalitetstid, altså? ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...