Catzy Skrevet 7. april 2004 #21 Skrevet 7. april 2004 Catzy, Korn??? Det var noe nytt for meg i ekteskapssammenheng. Og en nesten timelange tale, det er lenge det. Kornet blir sådd og vokser opp, ved hjelp av Guds verden og bondens kjærlighet etc etc etc. En taletrengt prest kan få mye ut av litt "kønn". Fruktbarhet og kjærlighet til skaperverket og mye annet. Var ikke der, men har fått det fortalt av en del av gjestene. Catzy
Gjest Tabby Skrevet 7. april 2004 #22 Skrevet 7. april 2004 Joda, man kan få mye ut av skaperverket tydeligvis. Kan tenke meg gjestene der begynte å bli litt rastløse etterhvert, noen av dem i hvert fall.
Golosa Skrevet 8. april 2004 #23 Skrevet 8. april 2004 Jeg kunne aldri bedt en prest tone ned aa snakke om det religioese. Daville jeg heller bedt han prate myye om oss og gitt han masse informasjon og bygge "talen" paa. Hvis det er saa forferdelig aa hoere paa presten snakke om Gud, ville jeg vurdert aa gifte meg et annet sted enn i kirken.
Gjest Tex Skrevet 8. april 2004 #24 Skrevet 8. april 2004 Tåler / takler man ikke en kirkelig vielse bør man velge et mer egnet sted for sin egen vielse. Det er nå min mening. Jeg gifter meg i kirken fordi jeg er kristen, og syns det er hyklersk å bruke kirkerommet bare som en høytidelig ramme, særlig dersom en skal legge føringer på hvor mye presten skal få lov til å snakke om Gud. Man er da tross alt i Guds hus.
Gjest Tabby Skrevet 8. april 2004 #25 Skrevet 8. april 2004 Jeg kunne aldri bedt en prest tone ned aa snakke om det religioese. Daville jeg heller bedt han prate myye om oss og gitt han masse informasjon og bygge "talen" paa. Hvis det er saa forferdelig aa hoere paa presten snakke om Gud, ville jeg vurdert aa gifte meg et annet sted enn i kirken. Å be presten tone det ned religiøse eller å be ham snakke mer om brudeparet er da bare to sider av en sak spør du meg.
Gjest Tabby Skrevet 8. april 2004 #26 Skrevet 8. april 2004 Tåler / takler man ikke en kirkelig vielse bør man velge et mer egnet sted for sin egen vielse. Vel, nå vet ikke jeg om du mente dette som et generelt svar, et til Veslo eller mest til meg. Men for min del har jeg ingen store ønsker om å gifte meg i kirken eller om det skulle vært et annet sted, kunne godt ha reist bort jeg, men min samboer vil gifte seg i kirken hvis han skal gifte seg, ingen andre steder er aktuelle. Og skulle vi da bare latt være å gifte oss fordi jeg ikke bare vil høre presten snakke om det religiøse?
Gjest Carmelita Skrevet 8. april 2004 #27 Skrevet 8. april 2004 Hvis du ikke ønsker å høre om Gud i bryllupet ditt har du ingen ting i en kirke å gjøre!
Gjest Tabby Skrevet 8. april 2004 #28 Skrevet 8. april 2004 Carmelita. Hva med å ikke ønske at -ikke alt dreier seg om Gud, men faktisk litt om kjærligheten mellom to mennesker også -å inngå kompromisser med sin kjære som man faktisk skal gifte seg med? -hva med når alt annet i vielsen skal dreie seg rundt kristendommen, må HELE talen til presten handle om Gud da?
Gjest Tex Skrevet 8. april 2004 #29 Skrevet 8. april 2004 Vel, nå vet ikke jeg om du mente dette som et generelt svar, Jeg mente det på et helt generelt grunnlag. Men selvom jeg syns det er fint at du kompromisser for kjæresten din, blir det litt feil for meg når du sier du vil legge føringer for prestens tale til dere. Denne talen skal være nettopp det, en tale, og den er til dere, og ikke fra dere til noen andre. Det er greit å korte ned på vielsen, ha to samler i stedet for tre, null solo, velge de korteste skriftstedene osv. Men akkurat talen...... den bør dere la presten bestemme selv.
Gjest Tabby Skrevet 8. april 2004 #30 Skrevet 8. april 2004 Vel jeg mener at år folk sier de vil fortelle om seg selv til presten og sier at de ikke er personlig kristne, men gifter seg på denne måten pga sin kjære vil det, så er det nok til at presten vil kunne tone det litt ned. En tale til OSS er ikke til oss hvis det er masse i den som ikke passer til OSS og det regner jeg med at presten er enig i uten at jeg trenger å si alt for mye om det. Jeg har ingen planer om å si til presten at du får ikke si sånn og slik, du får ikke gjøre det og sånn vil ikke jeg ha det. Men jeg regner med at det faller seg naturlig for presten å snakke bare om ting han vet ikke er det viktigste for meg. Ville ikke du trodd at en samtale med presten var til for å gjøre vielsen til noe fint for både prest og brudepar da? Ikke har jeg tenkt å velge noen kortere skriftsteder bare for å få minst mulig kristendom heller. Jeg og samboer vil velge det vi synes er fint og som passer oss uten å tenke for mye på lengden .
Gjest gjest1 Skrevet 9. april 2004 #31 Skrevet 9. april 2004 Så sinte alle var her då..... Veit vel ikkje om eg kjem til å gifte meg i kyrkja eg. Veit ikkje eingong om eg nokon gong blir gift. Og veit ikkje om eg kjem til å be presten fokusere på oss, istaden for å prøve å frelse oss.. Eg berre lurte litt liksom... Men har jo fått diverse innspel då. Takk, trur eg..
Gjest Tabby Skrevet 9. april 2004 #32 Skrevet 9. april 2004 Veslo, det er noen ting som drar opp temperaturen her inne som å gifte seg i kirken av forskjellige grunner( sånn som denne tråden), om noen velger å ha stebarna med på hele festen eller ei (var en skikkelig diskusjon om det for litt siden) og andre ting som kan dra temperaturen opp. Jeg har fortsatt min mening i behold, selv om mange ikke er enige og tar denne diskusjonen med et smil. Det er tross alt bare det, en diskusjon. Ikke ta deg nær av at temperaturen ble litt høy da. Men når dagen nærmer seg så bør du og din kjære sette dere ned og bli enige om hva som er viktige ting for dere i løpet av bryllupsdagen. Hos meg var det å bli gift en viktig faktor. Hos min samboer var det å ha kirkebryllup og fest med hele familien. Så må man bare finne kompromisser.
Gjest gjest1 Skrevet 9. april 2004 #33 Skrevet 9. april 2004 Veslo, det er noen ting som drar opp temperaturen her inne som å gifte seg i kirken av forskjellige grunner( sånn som denne tråden), om noen velger å ha stebarna med på hele festen eller ei (var en skikkelig diskusjon om det for litt siden) og andre ting som kan dra temperaturen opp. Jeg har fortsatt min mening i behold, selv om mange ikke er enige og tar denne diskusjonen med et smil. Det er tross alt bare det, en diskusjon. Ikke ta deg nær av at temperaturen ble litt høy da. Men når dagen nærmer seg så bør du og din kjære sette dere ned og bli enige om hva som er viktige ting for dere i løpet av bryllupsdagen. Hos meg var det å bli gift en viktig faktor. Hos min samboer var det å ha kirkebryllup og fest med hele familien. Så må man bare finne kompromisser. Takk!
Wayah Skrevet 10. april 2004 #34 Skrevet 10. april 2004 Jeg synes ikke en skal stå "foran Gud" og love noe når en ikke tror på hva en lover noe til. En trenger ikke være hyperaktiv kristen for å gifte seg i kirka, men en burde i alle fall godta konseptet. Hvis ikke kunne en jo like godt gifta seg i en moské eller et tempel. Jeg er litt imot å "hykle" i kirka, enten en er kristen eller ikke, det handler om respekt for andres tro også. Jeg og helten gifter oss i kirka fordi vi tror, selv om vi "aldri" er i gudstjenester(vi var i en for at han skulle få sett kirka vi skal gifte oss i) og heller aldri preker om det til noen. Alle må få lov til å tro akkurat hva de vil, men jeg synes ikke det er tøft å gå på tvers av sine prinsipper. Dessverre er statskirka så desperat etter å få trukket folk til kirka at de går med på hva som helst. Kjenner noen som ikke ville gifte seg i kirka fordi de ikke visste om de kunne klare å holde løftet livet ut, og ikke ville love noe overfor Gud som de ikke visste om de kunne holde. Synes det var sprekt gjort jeg, har stor respekt for det. Summa Summarum: Jeg synes en skal tro på hele konseptet rundt et kirkebryllup for å gjennomføre det, hvis ikke er det hykleri(i den rene betydningen av ordet, ikke sure undertoner fra meg). Hvis en ikke tror på kristendommen har en lite å gjøre i en kirke(med mindre en studerer/beundrer arkitekturen, og det tror jeg det er få brudepar som gjør)
Holly Hobbie Skrevet 10. april 2004 #35 Skrevet 10. april 2004 Jeg er litt enig med Wayah. Bra skrevet! Vi gifter oss også i kirken fordi vi tror, og hadde jeg ikke vært kristen hadde jeg ikke synes det var naturlig å gifte seg i Guds hus.
Soul Skrevet 10. april 2004 #36 Skrevet 10. april 2004 Jeg syns all burde være velkomne i kirken, enten de tror eller ikke. Kirken bør ta imot alle mener jeg, men forstår at ikke alle er enig. (Jeg er kristen). Jeg tror på en måte at det er bedre at folk kommer slik de er, enn at man ikke kommer i det hele tatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå