Gå til innhold

Kyrkjebryllup

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

De som skal gifte dykk i kyrkja, er de kristne,- eller veljer de kyrkjebryllup av andre grunnar? Korleis blir sjølve vielsen for de ikkje-kristne? Vi er ikkje personleg kristne, men har lyst å gifte oss i kyrja. Syns kyrkjebryllup er vakkert, dessutan er det jo tradisjon,- men eg syns det blir litt paradoksalt dersom presten kjem med masse "pjatt" om ekteskapet som ei einig som består av Gud, mann og kone, og liknande.. :roll:

Kor fritt står ein til å bestemme korleis ein vil ha det i kyrkja?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du må regne med at Gud blir nevnt, ja...

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg kunne godt ha valgt en annen type bryllup jeg. Hadde mest lyst til å reise bort jeg da, men sambo ville absolutt ha det i kirken. Og hvis det var det som skulle til for å bli gift så måtte jeg jo gå med på det da ;)

Gud blir nok nevnt, det er tross alt en kristen handling man velger når man velger kirkebryllup.

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg tror du kan nevne for presten at dere ikke ønsker mest mulig prat om Gud og kristendom i talen hans. Det varierer nok veldig hva som blir sagt der, så det er mulig dere har noe påvirkningskraft på det området. Ellers blir det mye standard kirkeprat tror jeg.

Gjest gjest1
Skrevet

Jepp.. Ikkje at det er noe hastverk, har ikkje planlagt noe bryllup i nærmaste framtid.. Hehe.. Berre lurte.. Er litt giftesjuk.. :roll:

Gjest Tabby
Skrevet

Greit å få svar på det man lurer på da. Jeg var giftesyk lenge før vi satt noen dato jeg også, men så har vi vært forlovet i over 2 1/2 år når vi gifter oss da. Men vi kommer i hvert fall til å be presten om å ikke ta så veldig mye om Gud med i sin personlige tale til oss. Regner ikke med at det skal bli noe problem, det mente i hvert fall ikke hun dama på kirkekontoret.

Skrevet
Men vi kommer i hvert fall til å be presten om å ikke ta så veldig mye om Gud med i sin personlige tale til oss.

Er det bare jeg som synes at det er litt frekt å be presten om å tone ned kristendommen og "prat om Gud"ved en vielse i kirken???

Det kunne ALDRI falle meg inne si noe slikt til presten.

Vi har valgt å gifte oss i kirken til tross for at vi ikke er kristne. Da har vi på samme tid akseptert at det kristne budskapet skal være en stor del av vår vielse.

I samtale med presten kommer vi jo til å fortelle en del om oss selv, og høre hvordan han vil rette talen spesielt mot oss. Så er det jo i grunn opp til presten hva han skal si.

Presten vår hørtes ut som en hyggelig og humoristisk mann da jeg snakket med ham på telefonen, så det skal nok bli bra :-)

Skrevet

Ja, ærlig talt!Det kan dere da ikke gjøre!!!

Skrevet

Når man gifter seg i kirken så aksepterer man kristendommen, for det er jo det kirken står for. Da må man regne med at Gud blir nevnt noen ganger.

Vi er heller ikke personlig kristne, men vi har valgt kirke. Vi tror såpass at vi synes det er fint å kunne vise hele verden OG Gud vår kjærlighet til hverandre.

Vi har alikavel valgt tekster som sier MER om kjærlighet mellom to mennesker ENN om Gud. Jeg regner også med at talen som skal omhandle oss kommer til å omhandle oss og ikke Gud i stor grad, men noe blir det helt sikkert.

Gjest Tabby
Skrevet

Hvorfor er det så galt å nevne at man ikke ønsker at hele talen til presten skal dreie seg om Gud og kristendom da? Det er ikke snakk om å be ham å kutte ut alt, det er bare det at jeg har ikke noe stort ønske om å sitte i en halvtime og høre på bare slikt snakk. Det går an å si det på en pen måte også. Som at jeg er ikke personlig kristen, men min kommende mann vil ha kirkebryllup. Stort mer bør man ikke si før presten skjønner at det ikke er det kristne som er hovedsaken den dagen, det viktigste er å bli gift. Eller?

Jeg var i 3 bryllup i forrige sommer og de var vidt forskjellige. Man har mye innflytelse selv, som hva slags salmer man vil ha og vi vil velge det som er kristent, vi vil bare ikke at kristendommen skal overskygge at vi faktisk gifter oss.

Gjest Poirot
Skrevet

Sitte i en halvtime å høre på?

De fleste vielser jeg har vært i varer en halvtime totalt.

Selv gifter ejg meg i kirken fordi jeg er kristen. Hvis ikke hadde jeg giftet meg på tinghuset. Kjenner en dommer og ahn kunne sikkert vært med oss dit vi ville, så kunne vi fått en koselig seremoni et annet sted. Mange tinghus har forøvrig eget seremonirom, og jeg syens slike bryllup er vel så høytidelige og flotte.

Gjest Tabby
Skrevet

Vel jeg har vært i et bryllup hvor talen til presten tok nesten en halv time, og det var veldig mye om Gud der. Jeg gifter meg i kirken fordi det er det min samboer vil, han vil ikke gifte seg noe annet sted. Og jeg ser ikke så mye galt ved å la presten få vite at jeg ikke er personlig kristen. Tror det er nok til at han ikke drar ut i lange drag om kristendom og Gud når jeg forteller hvordan jeg oppfatter meg selv. Jeg er ikke ute etter å utelukke den kristne rammen rundt bryllupet, bare ikke ha alt lagt opp til at det blir slik jeg har beskrevet at jeg har opplevd.

Skrevet

Dette har man tenkt mye på selv, og jeg tror, uten og si det sikkert at man kanskje blir og ha vielsen ute i det fri. Nå som human etisk etterhvert får lov og vie folk så kan jo de gjøre det om ikke presten vil. Jeg er ikke personlig kristen, men medlem av statskirka, noe sambo ikke er. Så for hans skyld så tror jeg ikke det blir kirkebryllup. :)

Skrevet

Problemet med å be en prest om å tone ned litt, er at det er vanskelig å vite hva han synes er nedtoning, og hva dere synes er det. Et vennepar av meg ba presten om å snakke mer om mennesket, og mindre om Gud. Han er rimelig ateist, hun var litt kristen. Han strakk seg langt nok til å ville gå i kirken, hvis de kunne få presten til å være med på "mest om mennesket og kjærligheten"-tankegangen. Presten lovet å gjøre det, men på den store dagen holdt brudgommen på å få fnatt. Presten snakket en god del om Gud, og brudgommen ble provosert.

MEN folk som kjente presten fra før, syntes han hadde tonet det ned ganske mye, faktisk. Til vanlig er han enda mer svovelpredikant. Dermed følte han at han var på riktig vei, mens brudgommen mente han var langt over grensen.

Så poenget er at bli kjent med et par prester først, hvis dere vil ha noe som er mer humanistisk og mindre religiøst. Så kan dere kanskje be om å få den mest humanistiske presten. I alle tilfelle vil dere i hvertfall vite hvordan presten taler i utgangspunktet, og kan ta det med i betraktningen. Noen prester snakker mye om andre ting, andre snakker om Gud, Jesus, Gud, Gud og Jesus. Det er nesten noe man må ta høyde for når man gifter seg i den norske statskirken.

På den annen side, så kan dere ha uflaks med en prest som snakker mindre om Gud. Har hørt om et bryllup på Hedemarken hvor presten holdt en tale på nesten en hel time, hvor det meste av talen gikk ut på å prate om KORN. (Bønder har jo et godt forhold til korn, og dette var et riktig bondebryllup...)

Catzy

Skrevet

Ta dere en tur på gudstjeneste da vel, og hør presten snakke. Får ett ganske godt inntrykk av de da vil jeg tro.

Gjest Tabby
Skrevet

Ja vi kommer nok til å gjøre det ¤Arwen¤ må bare finne ut hvem prest som blir satt opp på vakt den dagen først. :)

Skrevet

Ja, det er jo en fordel. Skal selv ta med mamma i kirken en av de nærmeste søndagene. (tror ikke sambo vil være med -han er ikke kristen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...