Gå til innhold

Er jeg slem som gir han alt husarbeidet?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Gjest
Skrevet

Hei,

Har en liten situasjon hjemme hos oss, som har ført til en del krangler i det siste.

Jeg har en samboer som har vært langtidssykemeldt ganske i mange år nå, legene mener han må vente før han starter i sin gamle jobb (ganske fysisk krevende), men de sier også at han kunne godt skiftet til ett lettere arbeid. Han er ikke intr. i å starte annet arbeid, og går derfor hjemme og eneste faste han har å gjøre i ukedagene er å gå til behandling/opptrening 3timer i uka.

Jeg er i full stilling, og jobber full uke + noe varierende overtid.

Jeg synes det er ganske rettferdig ordning at han tar mesteparten av husarbeidet siden han bare går hjemme uansett. Nå lager jeg middag i helgene, og hjelper til med den ukentlige husvasken. Ellers så er det han som tar seg av matlaging og rydding. Vi deler ganske godt på klesvasken, han vasker og henger opp, jeg bretter sammen og legger i skapene.

Igår fikk jeg IGJEN kjempemye kjeft av han, han sier at han føler seg som min private vaskekone og at jeg må være lateste dama i norges land. Jeg prøvde å forklare til han at jeg synes det er greit at han gjør mer husarbeid enn meg, siden han bare går hjemme uansett. Sa også at dette vil bli endret på når han starter å jobbe igjen.. Han forstår ikke at jeg kan la han jobbe så mye når han er sykemeldt, og buset ut med at forlovelsen vår hang i en tynn tråd siden jeg er ett så dårlig koneemne.

Er jeg lat og urettferdig? Dårlig koneemne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt relevant hva han er sykemeldt for da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan da? Så lenge han går ledig hjemme så har det ikke noe å si hvorfor.

Anonym poster: 8a37730d124a8891c8bba013f26f041f

Skrevet

Enig i denne. TS, du sier at han er sykemeldt pga det fysisk krevende aspekteret i jobben hans - da tolker jeg det som om han skal holde seg mest i ro nå mens han kan og er i ferd med å samle krefter og lege seg selv.

Litt husarbeid er jo greit, og det virker det jo som om han er villig til å ta også, mtp den vanlige ordningen dere har. Men at han skal gå rundt som ryddegutt skjønner jeg at han er motvillig til.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt for jeg hadde ment det samme som deg hvis jeg var i din situasjon. Samtidig må du tenke på han og den objektive siden av saken. Han er hjemme av en grunn og det er fordi han er sykemeldt.

Så lenge han får sykepenger etc og ikke går hjemme å blir forsørget av deg så har du ingen grunn til å kreve/mene at han skal ta alt husarbeid. Det er like mye ditt hus selv om han er hjemme om dagene. Hadde du leid inn vaskehjelp om du var singel? eller hadde du bitt tenna sammen og gjort det du måtte selv om du var sliten?

Når det er sagt så syntes jeg på ingen måte at du virker som et dårlig koneemne og jeg syntes det er moralsk dårlig gjort av kjæresten din og ikke gjøre mer hjemme når han har mulighet til det.

Skrevet

Trenger da ikke det... men han er for syk til å gjøre hardt fysisk arbeid, men lege sier lett arbeid er greit. Behandleren hans sier at han har godt av å røre litt på seg, gå turer og gjøre husarbeid skal ikke være noe problem...

Gjest bakfoten
Skrevet

Ut fra det du skriver om at han kunne fått seg en lettere jobb men ikke vil:

Hvis han ikke er lam fra nakken og ned så klarer han dette hvis han gidder. Mest sannsynlig er han lam fra øra og opp, lat og har vondt i viljen.

Synes du skal benytte deg av tilbudet om å komme ut av forlovelsen, han høres ut som et dårlig manneemne.

Gjest Otto Ottar
Skrevet

Ja, du er slem. Han kommer til å gå fra deg om kort tid hvis du ikke skjerper deg.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt for jeg hadde ment det samme som deg hvis jeg var i din situasjon. Samtidig må du tenke på han og den objektive siden av saken. Han er hjemme av en grunn og det er fordi han er sykemeldt.

Så lenge han får sykepenger etc og ikke går hjemme å blir forsørget av deg så har du ingen grunn til å kreve/mene at han skal ta alt husarbeid. Det er like mye ditt hus selv om han er hjemme om dagene. Hadde du leid inn vaskehjelp om du var singel? eller hadde du bitt tenna sammen og gjort det du måtte selv om du var sliten?

Når det er sagt så syntes jeg på ingen måte at du virker som et dårlig koneemne og jeg syntes det er moralsk dårlig gjort av kjæresten din og ikke gjøre mer hjemme når han har mulighet til det.

Han tar ikke alt husarbeidet, som sagt tar vi husvasken og klær sammen, jeg lager mat i helgene. Han smårydder (mest etter seg selv) og lager middag i ukedagene.

Nå så jeg noen kalte han "ryddegutt" lengre oppe, sånn er det jo ikke. Jeg har vanlig ordenssans og rydder da etter meg. Er ofte jeg tar over han arbeidsoppgaver også, når han er lei og sint.

Hadde han vært så syk og blitt bedt om å ta det med ro, så hadde jeg jo gjort alt selv.

Skrevet

Synes ordningen deres virker grei, jeg. Hvis du er med på den ukentlige vaskingen, bretter klær og lager middag i helgene, så gjør jo ikke han alt. Det er vel ikke så mye mer å rydde med mindre dere er noen rotekopper som slenger fra dere rot overalt, som han må rydde opp hele tiden. Vet om mange tilfeller der begge jobber 100%, men det er dama som rydder hele tiden, og han bidrar minimalt. Så jeg oppfatter han som en gammeldags type som er misfornøyd med at han må rydde, og ikke du/damen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er sykemeldt fordi han er dårlig fysisk så er det litt urettferdig hvis han må gjøre ALT. Derfor er det relevant å vite hvorfor han er sykemeldt.

Jeg er selv sykemeldt, men har ingen fysiske skavanker som hindrer meg i å gjøre husarbeid, så jeg gjør det meste. Både for å føle meg nyttig og fordi jeg vet at samboeren setter stor pris på at ting er gjort når han kommer hjem fra jobb.

Anonym poster: c639b054077d2123c09362b4d9e1e188

• Liker 1
Gjest celine
Skrevet

Han forstår ikke at jeg kan la han jobbe så mye når han er sykemeldt, og buset ut med at forlovelsen vår hang i en tynn tråd siden jeg er ett så dårlig koneemne.

:laugh: Seriøst??

Fra spøk til alvor - dere er to voksne mennesker, ingen barn? Han går hjemme, mens du jobber fullt + overtid. Dere deler på husvask og klesvask, du lager middag i helgene, samt at du rydder etter deg selv?

Det er jo strengt tatt ikke mye han gjør, med tanke på den tiden han har til rådighet.... Ville nok stilt spørsmål om hvorvidt han var et godt gubbeemne... ;)

• Liker 8
Skrevet

Du hjelper til med den store husvasken og lager mat i helgene. Han går hjemme fordi han ikke vil bytte jobb (altså, han kan jobbe! og er ikke så syk at han ikke kan gjøre noe), men han forventer at du skal lage mat i hverdagen og rydde. Hva er det egentlig han skal gjøre? Ligge på sofaen hele dagen?

Jeg synes til og med at han kunne tatt ansvar for klesvasken ;)

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke vært så lei meg for at forlovelsen hang i en tynn tråd. Er det virkelig en person du vil dele resten av livet ditt med? Selv om du er kvinne betyr ikke det at du skal ha hovedansvar for hjemmet. Da får han jobbe fullt og du gå hjemme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går hjemme grunnet fysisk og psykiske årsaker. Jeg gjør det meste hjemme. mitt kontor er vaskerommet.

Støvtørking, klesvask, støvsuging, gulvvask, pusse vinduer, er sjef for vaskemaskinen, skifte senger, handle og er den som ordner opp med å kaste ut gammelt og få inn nytt.

Det eneste jeg ikke er noe særlig på er matlaging. Jeg kan lage mat men jeg er ei sausekokke, han kan lage mat og vil ikke ha sausemat hver dag.

Jeg kan bli irritert hvis han ikke rydder sine egne ting eller bare lar tomme begre og poser stå. Den er for drøy.

Ellers tar jeg husarbeidet som lett trening og hverdags-mestring.

Man må jo holde hus med sykemelding jo om man bor alene og han truer jo med å sette seg i denne tilstand, det er slemt.

Hvis han føler seg brukt så får han sette opp en liste med hva han synes er rimelig og hva som er urimelig så han får ett slags "kontor på papir". og ikke føler at han må jobbe overtid om en vaskemaskin er klar for tømming?

Kanskje det er det beste at han får være alene med seg selv som han truer med, egen klesvask, egne gulver, vinduer, bare sitt eget støv og med ett nytt og nært forhold til sin egen, bare sin egen støvsuger også tar du vare på deg selv etter jobb, 8 t med reisevei, som vanlige folk gjør.

Synes han er en sutrekopp som kanskje bør få seg noe mer og annet å gjøre.

Anonym poster: a23aae29b73ac4ce5ce20412f4255cc2

Skrevet

Takk for alle svar :) Ser at overskriften ble skrevet etter hvordan han ville sagt det, han gjør jo aboslutt ikke alt hjemme. (Men de som leste hele hovedinnlegget fikk da med seg det)

Så lenge behandleren hans sier at han kan godt gjøre husarbeid, og siden jeg hjelper til nokså mye, så tror jeg at jeg bare vil fortsette samme løpet til han er 100% friskmeldt. Han får bare sutre videre.

Om han vil bytte meg ut til ett bedre koneemne på grunn av dette... ja, da fortjener jeg kanskje noen bedre da.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg krevde det samme av min eks da hun gikk sykemeldt.

Synes egentlig ikke det er urimelig, så lenge man ikke har noen skavanker som gjør at man ikke klarer det.

Det å holde seg litt aktiv er bare bra når man uansett bare sitter der...

Anonym poster: 16c9314b0a538bd967a7d122fb9c1dd3

• Liker 2
Skrevet

Synes du gjør MYE, tatt i betraktning at han egentlig er arbeidsfør, men fortsatt på sykmelding bare fordi han ikke vil skifte yrke. Hva gjør han egentlig iløpet av en vanlig dag? Rydder, vasker og lager mat til 2 personer, der han selv er den ene?

Nei du, tror han er dårligere ektefelle-emne enn hva du er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe som er litt på siden av topic, men som likevel er interessant dersom han mottar ytelse fra NAV, er at dersom han lar være å ta annet arbeid når han er frisk nok til det, så har han ikke rettigheter til ytelser.

For meg høres han totalt sett som et dårlig manne- emne... :(

Anonym poster: 81e0db7e841b8037e707a5f19f68822f

• Liker 1
Skrevet

Gled deg til du får barn med fyren du. Han vil vel neppe være så behjelpelig med stell og trøst av den lille...

Han er jo ikke bundet fast til noen seng eller rullestol, så forstår ikke hvor vanskelig det kan være for ham å bidra litt, han virker litt som en som bare skal ha og ha men aldri gi.

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Syns ikke du høres urimelig ut i det hele tatt. Dette er omtrent den arbeidsfordelingen vi har også, bare at det er jeg som går hjemme. Og jeg har i tillegg en baby å ta vare på. Det er jo ikke ting som tar hele dagen akkurat, men ting som må til for at det skal være trivelig å være hjemme.

Hadde han vært sykere enn du beskriver her så kan jeg skjønne at han protesterer men han virker jo å være i full stand til å ta husarbeid.

Det høres jo ut som han gjør deg en tjeneste ved å rydde og vaske, men han bor jo der han også.

Siden han faktisk sier at du er et dårlig koneemne så virker det som han har et litt mer gammeldags syn på ekteskap og kjønnsroller enn det du har.

Jeg har i hvert fall ikke villet gifta meg før slike ting er eventuelt ordnet opp i.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...