tulipaner Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Hei. For en knapp uke siden fikk jeg vite at jeg skal bli mamma til 2 smaa lykketroll, jeg har googlet litt og funnet ut at tvillingsvangerskap kategoriseres som risikosvangerskap, og derfor er man mye oftere paa kontroller hos jordmor. Naa har jeg absolutt 0 peiling paa noe ang tvillinger, da dette er ogsaa min foerste graviditet. Men etter at jeg fant ut at jeg skulle ha tvillinger, saa ville jeg bare reise hjem- hjem til Norge, hjem til familien min, hjem til en norsk jordmor og faa den oppfoelgningen jeg trenger der. jeg er straks 14 uker, kan jeg fly hjem? eller er det farlig for meg og smaatrollene mine? siden det er ett " risikosvangerskap" I seg selv? Er jo ikke noe problem aa fly med enlinger I magen?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Har du vært hos lege der du er? Kan du høre med han/henne? Det er vel uansett ikke anbefalt å fly i første trimester... Er det mulig å kjøre hjem..? Jeg har risikosvangerskap og har rådført meg med både fastlegen og leger på sykehuset. Alle har frarådet meg på det sterkeste å fly... Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922
Gjest vilma2000 Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Har du vært hos lege der du er? Kan du høre med han/henne? Det er vel uansett ikke anbefalt å fly i første trimester... Er det mulig å kjøre hjem..? Jeg har risikosvangerskap og har rådført meg med både fastlegen og leger på sykehuset. Alle har frarådet meg på det sterkeste å fly... Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922 Hvorfor sier du at det ikke er anbefalt å fly i 1.trimester? Det har jeg hørt er en myte. Har du kilde på det? 2
tulipaner Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2013 jeg er jo passert de magiske 12 ukene.... 1
Chloe- Skrevet 21. mai 2013 #5 Skrevet 21. mai 2013 For meg hadde svangerskapsoppfølging i Norge veid mye tyngre enn risikoen ved å fly. Men jeg ville selvfølgelig vurdert andre transportmuligheter først. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Hvorfor sier du at det ikke er anbefalt å fly i 1.trimester? Det har jeg hørt er en myte. Har du kilde på det? Legen er min kilde... Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Legen er min kilde... Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922 OK, men hvis du leser på nettet, flere steder så står det altså at det ikke er farlig. Jordmødre, leger, gynekologer. Så hva tror du på ? Din ene lege, eller flere kilder på nætet? Anonym poster: cad4f479cc509da96035fec9458c9b10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Gravid med tvillinger - kan jeg fly?? Anonym poster: a477de2f937e731e144100c9d032c4a2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Risikosvangerskap i seg selv er ikke en grunn til å unngå flyreiser, men årsaken til at man har risikosvangerskap "hva er det risiko for". I mitt tilfelle var det høy risiko for blodpropp, dermed måtte lange flyturer unngås. Anonym poster: 7eed9dc50c176fe954162dbbc759987c
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 Det er tryggere å fly i 2 trimester enn i 1 trimester, men risikoen er jo minimal uansett. Når skal man ikke fly? Det finnes dog enkelte situasjoner hvor flyging for gravide kvinner sterkt frarådes: (...) Flerlingsvangerskap (...) Anonym poster: a477de2f937e731e144100c9d032c4a2
tulipaner Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2013 jeg kan ikke kjoere fra statene til Norge. Hadde jeg bodd I Sverige saa hadde ikke dette vaert ett tema. Hva gjoer jeg naa da? jeg vil vaere sammen med min familie, jeg vil foede de I Norge, jeg vil ha oppfoelgning I Norge.... uhm...
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 OK, men hvis du leser på nettet, flere steder så står det altså at det ikke er farlig. Jordmødre, leger, gynekologer. Så hva tror du på ? Din ene lege, eller flere kilder på nætet? Anonym poster: cad4f479cc509da96035fec9458c9b10 Det var først fastlegen min som anbefalte meg å ikke fly. Deretter hørte jeg med en overlege da jeg var på sykehuset på kontroll. Hun sa det samme. For å få enda en vurdering ringte jeg vakthavende lege på sykehuset. Han også frarådet flytur. Jeg hadde veldig lyst til å være med på dn planlagte reisen. Men når 3 av 3 leger frarådet det, så hørte jeg selvfølgelig på dem. De sa at valget var mitt, men hvis jeg var dems datter hadde de frarådet meg på det aller sterkeste å fly. Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922 1
Nilla-Jo Skrevet 21. mai 2013 #13 Skrevet 21. mai 2013 Æsj og... Jeg hadde tenkt meg til syden i sommer.. Venter også to.. Men i ditt tilfelle hadde jeg flydd hjem før uke 20.. Det er da alle kontrollene begynner annenhver uke.. Det er så viktig å være med familien når du skal ha barn <3
Gjest vilma2000 Skrevet 21. mai 2013 #14 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Det var først fastlegen min som anbefalte meg å ikke fly. Deretter hørte jeg med en overlege da jeg var på sykehuset på kontroll. Hun sa det samme. For å få enda en vurdering ringte jeg vakthavende lege på sykehuset. Han også frarådet flytur. Jeg hadde veldig lyst til å være med på dn planlagte reisen. Men når 3 av 3 leger frarådet det, så hørte jeg selvfølgelig på dem. De sa at valget var mitt, men hvis jeg var dems datter hadde de frarådet meg på det aller sterkeste å fly. Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922 Nå skal jeg ikke beskylde deg for å lyve her, men for å være helt ærlig tror jeg ikke helt på deg. Jeg har virkelig aldri hørt om at leger "anbefaler på det sterkeste å ikke fly i 1.trimester" og syntes det mildt sagt er helt utrolig at du har funnet tre leger som har uttalt det samme. Har lest flere tråder om det her på KG blant annet, og det er alltid flertallet som sier at det er helt trygt. Jeg har bestilt USA-tur i sommer og ringte rett til Ullevål da jeg fikk positiv test. De sier det helt trygt, og kun er en myte at det er farlig å fly i 1.trimester. Det eneste som er "farlig" med å fly når man er gravid er at man ikke skal risikere å føde i lufta - noe som ikke akkurat er et dilemma i uke 8. Edit: slenger på denne linken http://www.flylegen.no/web/gravid_ombord så du kan lese litt om graviditet og flyreiser. Endret 21. mai 2013 av vilma2000 2
Chloe- Skrevet 21. mai 2013 #15 Skrevet 21. mai 2013 Nå skal jeg ikke beskylde deg for å lyve her, men for å være helt ærlig tror jeg ikke helt på deg. Jeg har virkelig aldri hørt om at leger "anbefaler på det sterkeste å ikke fly i 1.trimester" og syntes det mildt sagt er helt utrolig at du har funnet tre leger som har uttalt det samme. Har lest flere tråder om det her på KG blant annet, og det er alltid flertallet som sier at det er helt trygt. Jeg har bestilt USA-tur i sommer og ringte rett til Ullevål da jeg fikk positiv test. De sier det helt trygt, og kun er en myte at det er farlig å fly i 1.trimester. Det eneste som er "farlig" med å fly når man er gravid er at man ikke skal risikere å føde i lufta - noe som ikke akkurat er et dilemma i uke 8. Edit: slenger på denne linken http://www.flylegen.no/web/gravid_ombord så du kan lese litt om graviditet og flyreiser. Spør du tre amerikanske leger om omskjæring av gutter svarer de trolig "flott og helsefremmende". Spør du tre norske leger om omskjæring av gutter svarer de trolig "unødvendig og ødeleggende". Leger er kulturpåvirket, og da gjelder kanskje det samme angående flyving i svangerskap? Unødvendig å kalle TS for en løgner. (Og jo, du gjør det selv om du starter med "nå skal jeg ikke beskylde deg for å lyve...") 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #16 Skrevet 21. mai 2013 jeg kan ikke kjoere fra statene til Norge. Hadde jeg bodd I Sverige saa hadde ikke dette vaert ett tema. Hva gjoer jeg naa da? jeg vil vaere sammen med min familie, jeg vil foede de I Norge, jeg vil ha oppfoelgning I Norge.... uhm... Erm. Men hvordan skal du få det til i praksis? Du jobber vel i USA. Skal du ta deg fri fra jobben, fly til Norge for legetime, fly tilbake og så jobbe to uker. Fly til Norge, dra til legen, fly til USA. Også fødslen. Fly til Norge 6 uker før termin. Fly til USA etter fødsel med ungene. Hva tenker barnefar om det opplegget? Skal han ta seg fri fra jobb og dra til Norge for fødsel. Måtte vente kanskje 6 uker i Norge før ungene blir født. Også fly tilbake. Anonym poster: 0e6ea35e8aae24bc53d4a699c066ad95 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #17 Skrevet 21. mai 2013 Meg som er anonym over her og hørte med 3 leger on det å fly... Jeg ble ikke frarådet det fordi jeg var i 1. trimester, men fordi jeg hadde risikosvangerskap (som TS)... Anonym poster: 7cc32350b260abbbb023409bb9b0f922 1
tulipaner Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #18 Skrevet 22. mai 2013 Erm. Men hvordan skal du få det til i praksis? Du jobber vel i USA. Skal du ta deg fri fra jobben, fly til Norge for legetime, fly tilbake og så jobbe to uker. Fly til Norge, dra til legen, fly til USA. Også fødslen. Fly til Norge 6 uker før termin. Fly til USA etter fødsel med ungene. Hva tenker barnefar om det opplegget? Skal han ta seg fri fra jobb og dra til Norge for fødsel. Måtte vente kanskje 6 uker i Norge før ungene blir født. Også fly tilbake. Anonym poster: 0e6ea35e8aae24bc53d4a699c066ad95 Neida, alt dette er ordnet. Jeg er ikke I job akkurat naa, og jeg skal fly 1 gang, og det er til Norge, faa ungene der, vente I noen mnd, tilbringe tid med min familie og saa dra tilbake naar papirer og pass er ordnet...
Gjest navnelapp Skrevet 22. mai 2013 #19 Skrevet 22. mai 2013 Neida, alt dette er ordnet. Jeg er ikke I job akkurat naa, og jeg skal fly 1 gang, og det er til Norge, faa ungene der, vente I noen mnd, tilbringe tid med min familie og saa dra tilbake naar papirer og pass er ordnet... -Og du har spurt amerikanske legar om råd? Dei er så redde for å bli saksøkt at dei køyrer alltid den aller seifaste linja som er mogeleg å oppdrive, uansett. Viss du skal til Norge i andre trimester og skal bli her for å føde så hadde eg gitt beng i råda frå dei overhysteriske legane i USA som berre tenker på sin eigen pensjonskonto og angsten for å bli saksøkt viss dei har gitt "feil" råd.
tulipaner Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #20 Skrevet 22. mai 2013 jeg er litt skeptisk til aa fly, men saa lenge jeg ikke har noen store plager saa tror jeg det veier mer for meg aa vaere I Norge enn her.... jeg tenkte kanskje at jeg kunne ta flyreisen over 2-3 dager? at paa hver mellomlanding saa overnatter jeg paa ett hotel? har det noe for seg? Jeg har ikke forhoert meg noe saerlig her med legene, jeg syns min gynekolog som jeg broker til jordmor er litt... uhm.... overskeptisk og redd for alt. Jeg fikk beskjed om aa ikke kjoere buss det foerste trimesteret fordi jeg sitter ikke like sikret I en buss som I en bil..... saa hva hun sier om aa fly til Norge.... Tjah... jeg kan jo tenke meg til det egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå