AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Jeg skjønte ved en tilfeldighet at dette med fødeplass i Oslo ikke er en selvfølge å få tildelt. Nå gjaldt mange diskusjoner om dette sommermånedene, og jeg har termin i slutten av desember - så vet ikke hvordan det er med plass på den tiden, men; Uansett så tenkte jeg søke på egenhånd(er 8+1 på vei), og ringte i den forbindelse til Ullevål hvor vedkommende i telefonen sa at "dersom du venter til uke 12 med å søke rekker vi ikke sette opp time til ultralyd, så da får du ikke den".... Nå har jo de fleste sin første legetime i uke 12 - hvertfall kontrollen hvor det blir aktuelt å snakke om bl.a søknad om fødeplass, så dette med at man ikke får ultralyd "så sent" skjønte jeg ikke helt? Er det altså vanlig å søke omtrent ved positiv test i Oslo - eller har dette med full kapasitet og avslag på begge fødesteder i Oslo mest gjeldt spesielle perioder? Anonym poster: 158e9205305fd3398f83a663f11c4259
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Da jeg var gravid ordnet legen alt dette rundt uke 8-9 og jeg fikk også beskjed om at det var viktig å være tidlig ute med søknaden. Anonym poster: 37c6c17712a7c2bcceefd7e47a1d604a
Hattifnatten Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Da jeg var gravid ordnet legen alt dette rundt uke 8-9 og jeg fikk også beskjed om at det var viktig å være tidlig ute med søknaden. Anonym poster: 37c6c17712a7c2bcceefd7e47a1d604a Samme her.
Thinkerbelle Skrevet 21. mai 2013 #4 Skrevet 21. mai 2013 Det spørs litt hvor du vil føde.. På Riksen og Ullevål bør man iallefall være tidlig ute. Jeg søkte på Riksen i uke 6, vet man kan søke selv, så ikke vent til uke 12! Da er det iallefall fullt på Riksen:)
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #5 Skrevet 21. mai 2013 TS her......herligfreden, dette nevnte ikke legen min ett ord om - og jeg er nyinnflytter her(uten bekjente med barn) så jeg ante virkelig ikke at det var et spørsmål engang. Jeg fikk jo rimelig panikk når jeg skjønte dette var tilfelle, og den eneste grunnen til at jeg fant utav det er fordi jeg er halvnevrotisk og googler ALT Blir irritert, merker jeg. Nå har jeg Ullevål på førsteplass og Riksen på 2.,, og søker på egenhånd uten legen for å være så tidlig ute som jeg kan nå som jeg vet det. Jeg forstod også at dette med å ønske seg Riksen var nærmest en selvfølge - men jeg oppfattet aldri helt hvorfor(bortsett fra at de har kompetanse på veldig kompliserte tilfeller).....? Anonym poster: 158e9205305fd3398f83a663f11c4259
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Jeg gjorde det i uke 10 på første kontroll Anonym poster: 993c7f085c140ac428a7da616f6fd42f
Mafalda Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Har søkt ved første kontroll i ca uke 11 alle gangene, og alltid fått det innvilget. Det gjelder Ullevål, Aker (da det fantes) og ABC. Så jeg har ikke oppfattet at det skal være vanskelig å få plass på ønsket sted med mindre man virkelig somler. Men Riksen er ganske sikkert litt spesielt, så det er mulig det er det det er snakk om når det haster. Der er det jo veldig stor pågang (tror jeg?). Men for min del har det alltid gått greit å la legen ta det ved kontrollen (bortsett fra til ABC, der måtte jeg skrive eget brev men var jammen ikke tidligere ute for det... )
casting Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Det går sikkert helt fint. Legen min søkte for meg i uke 12 (ved første kontroll),og jeg fikk fødeplass på ullevål uten problemer. Fikk ultralyd i uke 19. Bor ikke engang i Oslo. Fødte der i begynnelsen av mai, og var veldig fornøyd med hele opplevelsen på føden (var der vel over gjennomsnittet lenge), men syntes barselhotellet var fælt og reise hjem tidlig...(beklager digresjonen)
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Nå ble jeg litt mer beroliget her, sikkert også fordi jeg rappet meg til nærmeste postkasse med søkeskjema nå, og håper i det lengste at jeg får plass Bor omtrent 5 minutt unna Ullevål, og er litt besatt på mulighet for pasienthotell så far kan overnatte - selv om jeg har skjønt standarden er ganske halvveis og det er litt styrete med mat osv(noe med at man ikke kan spise på rom, men må spise i annen etasje). Føder folk i utviklingsland på bygda bak en stein(eller i senga si fordi de blir avvist av Ahus:P) klarer vel jeg et ikke helt nyoppusset luksushotell Er jo bare snakk om et par tre dager uansett. Mange trekker også frem KSspesialister og alskens andre spesialister på Riksen, men jeg tenker at folk jo føder på sykehus i andre landsdeler og - skal vel ikke være nødvendig for alle å ha den beste spesialisten som er å oppdrive, med mindre man har en krisefødsel man uansett ikke kan forutse - og som jo er langt mer sjeldent. Men den dama på telefonen til fødeavdelingen eller hva det var, hun trenger jeg ikke ha mye med å gjøre kjenner jeg - makan til vondt og vanskelig alt var..... Ikke bare risikerte jeg å gå glipp av ultralyd om jeg søkte så sent som uke 12, men adressen dit var også fryktelig lang - så jeg måtte bare forberede meg altså. Anonym poster: 158e9205305fd3398f83a663f11c4259
siebaeo Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Vi fikk ta med maten opp på hotelrommet på Ullevål (ABC i vårt tilfelle men det er nok ingen forskjell), ikke noe stress med det! Endret 21. mai 2013 av siebaeo
Gjest Little princess Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Legen min søkte for meg i uke 6 og jeg fikk tildelt fødeplass på Ullevål, som også var mitt førstevalg grunnet barselhotellet. (Jeg syntes hotellet var kjempekjekt og det betydde mye for meg at mannen min kunne være der med oss natt og dag.) Uansett, legen min søkte tidlig for han sa at det fort blir fullt. Så det er smart at du søker nå tror jeg, og ikke venter til uke 12.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå