AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Jeg spør fordi jeg av og til føler meg som en kjeftete og lite snill mamma. Vi har et rekkehus med et lite frimerke av en hage foran og en lang og smal hage bak. På begge sider er det platting i tilknytning til huset, plen og litt blomster. Har to barn på 10 og 17 år og det er 10-åringen jeg føler jeg ofte kommer i konflikt med. Hun får selvsagt lov til å bruke hagene og det er satt opp trampoline og huskestativ. Jeg elsker å jobbe i hagen og bruker mye tid der. Plattingen på baksiden forsøker jeg å innrede så hyggelig som mulig med møbler, solseng, blomster osv. Det er helt greit at hun og vennene leker i hagen, spiller ball (så lenge de tar hensyn til at det finnes noen blomster der), har picnic osv. Ungene får selvsagt være på plattingen og leke, men da med "rene" leker som for eksempel dukker, lese, spill, lego osv. Det som irriterer meg er at de ofte skal leke med søle. De lager sølesuppe, søledrikker osv. Det er da blanding av jord og sand, vann, gress, blomster osv. Jeg har sagt at det må de gjerne gjøre, men da får de holde seg på gresset. Men de drar dette opp på plattingen og ofte blir det grisete og sølete. Og de glemmer å rydde etter seg. Hagen ligger inntil skogen og de kan gå rett fra hagen og inn på skogstien. Der finner de ofte greiner, stokker og alt mulig rart som de drar med seg inn i hagen. Jeg har sagt at de må så gjerne leke med det, men igjen: rydd opp! Det skjer ikke så ofte. Føler at jeg skjenner og kjefter og lurer på om det er jeg som er vanskelig. Så derfor: hvor mye får ungene deres lov å rote i hagen? Anonym poster: 31173851896b2b8f11f56cf7c565be97
LillaFrosk Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Nå er jeg ikke noe "hagemenneske", som har store interesser av å jobbe i hagen, men.. Hadde noen (.. ungen) dratt med seg masse greiner ut i hagen, så skulle hun pinadø fått ryddet det vekk igjen. Ikke at det er noe problemstilling enda. Hun er tre, og storkoser seg med å "få lov til" å rake plenen.
@Maja Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Har ikkje barn sjølv, men har mange rundt med bed barn (søsken, venninner, naboer...). Synest det høyres rimelig ut å tillate "sølekaker" på plenen, men ikkje på plattingen. Ser yngre barn som greit forstår slike grenser, så det burde ikkje vere noko problem for ein tiåring å skjønne slikt. Når barna "glemmer" å rydde etter seg, minner du dei på det eller rydder du opp etter dei?
Erica❤ Skrevet 23. mai 2013 #5 Skrevet 23. mai 2013 Kjenner problemet... Jeg har en datter på 13, 3 sønner på 15, 17 og 19 nå. Alle har holdt på med sølekaker og pinner og Gud vet hva! Men vi hadde en klar regel: terrassen var til å spise, 1 del av Hagen var til å leke og 1 annen del var til å plante blomster. Funket helt fint for oss:-) de vokste far det I 11-alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå