Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Midi på 11 har tatt noen blodprøver. Noen få var utenfor referanseverdien. Men det jeg lurte på var ths. Den er 3.90, og selv om det er innefor referansen, så er det jo noe høyt. Men er det høyt for et barn? Jeg antar det muligens er andre verdier for barn, men jeg finner ikke noe om det. Lurer på om jeg bør få tatt ft3 og kanskje antitpo når han skal ta kontrollprøver.

Hemoglobin: 14.0

E-MCV: 84

Leukocytter: 5.9

LK-Nøytr. gran: 2 (2.1-7.8)

LK-lymfocytter: 3.1

LK-Monocytter: 0.64 (0.30-0.60)

LK-Eos gran:0.1

Lk-baso gran: 0.0

B-trombocytter: 442(204-406)

B-retik cytter: 0.037(0.042-0.070)

S-kobalminer: 461

S-folater: 23.6

S-ferritin: 37

S-glucose: 4.4

S-kreatinin: 50

S-natrium: 143

S:kalium: 4.1

S-kalsium: 2.42

S-Alat: 19

S-alp:235

S-gt: 14

S-tsh: 3.90

S-ft4: 16.8

Vit D3: 58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.uus.no/la...Oslo-sykehusene

Jeg tror det er helt trygt =)

Vel, jeg tror ikke det er krise akkurat.

Men; brordelen av befolkningen har TSH rundt 1. Kommer man opp til 3.5-4.0, så er man over i en 97.5 percentil. Akkurat når det gjelder TSH så er ikke alltid referanseverdiene det beste redskapet.

Dog viste jo den lenken noe av det jeg etterspør, altså at referanseverdien er høyere hos barn, så takk. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ha sjekket det ut. Lavt stoffskifte som ikke blir behandlet kan gi store plager, spesielt mht konsentrasjon, noe som er veldig viktig for et skolebarn.

AnonymBruker
Skrevet

Er den innenfor referanseverdien bør du ikke bekymre deg. :)

Anonym poster: f356bdb73f066ad41848b5fe9d93501a

Skrevet

Er den innenfor referanseverdien bør du ikke bekymre deg. :)

Og som du ser så skriver jeg at man ikke bør gå ene og alene etter referanseverdi på tsh. :)

AnonymBruker
Skrevet

Og som du ser så skriver jeg at man ikke bør gå ene og alene etter referanseverdi på tsh. :)

Jeg skjønner poenget. Men en elleveåring er (sannsynligvis?) ikke kommet i puberteten enda. Det er vel sånn at verdiene gå nedover etter hvert som barnet blir voksen, så om hun er kommet i puberteten vil det kanskje være greit å undersøke videre.

Uansett, om du er bekymret, bør du selvsagt finne ut mer.

Skrevet

Jeg ville ha sjekket det ut. Lavt stoffskifte som ikke blir behandlet kan gi store plager, spesielt mht konsentrasjon, noe som er veldig viktig for et skolebarn.

Jeg tror det er greit med anti-tpo og med ft-3 ved neste kontrollprøve, ja. Det er jo bare å hake av for et par ekstra ruter.

Dette sto bl.a. på linken jeg fikk lenger oppe:

Subklinisk hypotyreose: Med subklinisk eller latent hypotyreose mener vi et forhøyet s-TSH til 3,6-10 IU/L og normale verdier av s-fritt T4 og s-fritt T3. Denne tilstanden finnes hos ca. 5% av kvinner og 3,5% av menn. Mange av disse har forhøyet anti-TPO i serum, som tegn på en autoimmun tyreoiditt. Ved påvist forhøyet s-TSH bør prøven gjentas etter et par uker sammen med s-fritt T4 og anti-TPO.

Bedre med en sjekk for mye enn en sjekk for lite.

Skrevet

Jeg skjønner poenget. Men en elleveåring er (sannsynligvis?) ikke kommet i puberteten enda. Det er vel sånn at verdiene gå nedover etter hvert som barnet blir voksen, så om hun er kommet i puberteten vil det kanskje være greit å undersøke videre.

Uansett, om du er bekymret, bør du selvsagt finne ut mer.

Han skal uansett ta ny runde med blodprøver før sommerferien for å dobbeltsjekke de som var utenfor, så det er like greit å altså krysse av for et par ekstra prøver, tror jeg, når han først skal ta blodprøve.

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare informere om at hvis blodprøvene er analysert i Bergen (haukeland?) så har vi andre referanseområder for TSH enn det Oslo har, her er det 0,4 - 4,5 for voksne (husker ikke barn i hodet, men de ligger litt høyere ja). Alltid viktig å bruke referanseområdene til det sykehuset/laboratoriet prøvene er analysert på da disse kan variere litt pga ulike metoder for analysering.

Anonym poster: a78277b4fbea04f816ed2b9a02cf48ee

Skrevet

Ja, jeg fant ref.verdiene på Haukeland nå isted. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er greit med anti-tpo og med ft-3 ved neste kontrollprøve, ja. Det er jo bare å hake av for et par ekstra ruter.

Dette sto bl.a. på linken jeg fikk lenger oppe:

Subklinisk hypotyreose: Med subklinisk eller latent hypotyreose mener vi et forhøyet s-TSH til 3,6-10 IU/L og normale verdier av s-fritt T4 og s-fritt T3. Denne tilstanden finnes hos ca. 5% av kvinner og 3,5% av menn. Mange av disse har forhøyet anti-TPO i serum, som tegn på en autoimmun tyreoiditt. Ved påvist forhøyet s-TSH bør prøven gjentas etter et par uker sammen med s-fritt T4 og anti-TPO.

Bedre med en sjekk for mye enn en sjekk for lite.

Du kommer nok aldri til å få Levaxin til et barn med en slik TSH, særlig ikke når fT4 er såpass høy. Mange, kanskje de fleste, leger vil ikke gi behandling til voksne med slike nivåer engang - og hos barn er det normalt at TSH er høyere enn den er hos voksne (de fleste voksne har TSH rundt 1, men det kan også være helt normalt for et voksent menneske å ha en TSH som er en god del høyere (eller lavere, for den saks skyld)).

Spørsmålet er jo hvorfor det tas så mange blodprøver? Har h*n symptomer/plager som kan tyde på stoffskifteproblemer? Har du eller andre i nær familie problemer med stoffskiftet?

Anonym poster: 8bb74c97284f463a39473576f906ef65

• Liker 1
Skrevet

prosedyrer.no har mye referanseverdier, oppgitt for barn der det finnes.. er den siden vi fikk beskjed om å bruke ifb med eksamen i biokjemi i høst (UiB), ihvertfall!

Skrevet

Du kommer nok aldri til å få Levaxin til et barn med en slik TSH, særlig ikke når fT4 er såpass høy. Mange, kanskje de fleste, leger vil ikke gi behandling til voksne med slike nivåer engang - og hos barn er det normalt at TSH er høyere enn den er hos voksne (de fleste voksne har TSH rundt 1, men det kan også være helt normalt for et voksent menneske å ha en TSH som er en god del høyere (eller lavere, for den saks skyld)).

Spørsmålet er jo hvorfor det tas så mange blodprøver? Har h*n symptomer/plager som kan tyde på stoffskifteproblemer? Har du eller andre i nær familie problemer med stoffskiftet?

Anonym poster: 8bb74c97284f463a39473576f906ef65

Jeg har ikke snakket om medisiner, har jeg vel? Jeg syns det er greit med kontrollprøver når det er mot øvre del av normalen.

Dog har ingen kommentert de blodprøvene som er utenfor referanseverdiene, men men.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Midi på 11 har tatt noen blodprøver. Noen få var utenfor referanseverdien. Men det jeg lurte på var ths. Den er 3.90, og selv om det er innefor referansen, så er det jo noe høyt. Men er det høyt for et barn? Jeg antar det muligens er andre verdier for barn, men jeg finner ikke noe om det. Lurer på om jeg bør få tatt ft3 og kanskje antitpo når han skal ta kontrollprøver.

Hemoglobin: 14.0 15.9 (10.6-14.4)

E-MCV: 84 84

Leukocytter: 5.9 6.0

LK-Nøytr. gran: 2 (2.1-7.8) 1.5

LK-lymfocytter: 3.1 3.5 ( 1.0-3.4)

LK-Monocytter: 0.64 (0.30-0.60) 0.65

LK-Eos gran:0.1 0.2

Lk-baso gran: 0.0 0.1

B-trombocytter: 442(204-406) 409

B-retik cytter: 0.037(0.042-0.070) 0.048

Prøver meg igjen. Midi har tatt nye prøver, men det ble kun tatt for de som var utenfor sist.

Er det noen som har noen formening om dette? Man får jo ikke akkurat svar annet enn "se det an". Og det er greit nok det, men jeg lurer jo på hva en evt. betydning er.

Skrevet

Jeg skal ikke begi meg inn på å tolke de siste svarene du har fått da jeg ikke er lege. Men vet at man kan være utenfor referanseområdet på en del prøver uten at dette har noen praktisk betydning.

Det jeg vil bemerke, og som jeg dessverre har alt for mye erfaring fra her i heimen, er d-vitamin nivået. Det er lavt og gutten bør absolutt spise ekstra tilskudd. Ja det er innenfor referansen, men så lavt i området at han fint kan ha plager av det.

Skrevet

Jeg skal ikke begi meg inn på å tolke de siste svarene du har fått da jeg ikke er lege. Men vet at man kan være utenfor referanseområdet på en del prøver uten at dette har noen praktisk betydning.

Det jeg vil bemerke, og som jeg dessverre har alt for mye erfaring fra her i heimen, er d-vitamin nivået. Det er lavt og gutten bør absolutt spise ekstra tilskudd. Ja det er innenfor referansen, men så lavt i området at han fint kan ha plager av det.

Takk.

Jeg fant aldri referanseverdien på d-vitamin, men skal se til at han får tatt tilskudd.

Skrevet

s-25-OH-vitamin D Tolkning Under 30 nmol/L Uttalt mangel 30 - 50 nmol/L Mangel 50 - 75 nmol/L Mulig mangel 75 - 150 nmol/L Ønsket konsentrasjon Over 375 nmol/L Intoksikasjon

Det over er referanseverdien fra St.Olavs. Syns forøvrig de andre blodprøvene ser greit ut, det syns vel legen og ettersom han ikke har gjort noe videre med det.

Anonymous poster hash: 951ea...4a5

Skrevet

Legen sier jo ingenting. Ikke annet enn at de vil ha kontrollprøver. Og nå vil de ha igjen før jul. Så da regner jeg med de følger med på noe. Men jeg vet ikke hva. Han bor hos faren og går til hans lege og han stiller ikke spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...