Gå til innhold

En god påskebok - som ikke er en krimbok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har forslag til en god påskebok som det er "lett" å legge fra seg, men som samtidig er fengende? Gjerne av nyere dato, på norsk eller engelsk (ok, muligens litt kravstor nå, men det er jo verdt et forsøk).

Må ikke være krim, da jeg alltid ender opp med å skumlese boka for å finne ut hvem som er morderen, og da er jo litt av poenget borte. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og den handler om?

(Takk for tipset :-) )

Gjest Poirot
Skrevet

En sann historie fra dette århunderet om en mann som blir dømt til livsvarig straffearbeid på en fransk koloniøy i Sør-Amerika, og hvordan han rømmer, rømmer, rømmer og atter rømmer (og blir fanget igjen hver gang), ogalt han opplever på disse fengslene og rømningsturene.

En usedvanlig bra klassiker jeg angrer på at jeg ikke leste før!

Gjest Poirot
Skrevet
Papillon og Blanco, Henri Charriere: Papillon er en av verdens mest leste bøker (Papillon er klengenavnet til Charriere). Det er litt artig å tenke på når vi vet at boken ble skrevet på grunn av en enkel årsak: Charriere trengte penger! Charriere, med en bakgrunn som småkriminell og alt annet enn åndelig skolert, satte seg ned og skrev sammenhengende i to måneder om sin livshistorie. Absolutt ingen hadde tro på det han gjorde, bortsett fra det lille forlaget som utga boken.

Den er nok ikke av de litterære perler, men hvilken historie! Historien er så fantastisk at det er mange som tviler på at den er sann. Papillon dømmes til å sone livstid for et mord i Paris (han hevder han ble dømt uskyldig) og sendes til Djevleøya like utenfor utenfor Fransk Guyana for å sone dommen. Der prøver han å flykte flere ganger. Hver gang blir han funnet og tatt (eller noe slår feil), men han lar seg aldri knekke. Hans ukuelige optimisme er bokens store beholdning. Boken er fortalt enkelt, men det føles som å lytte til en fremmed du tilfeldigvis har havnet ved siden av på toget. Når du leser om hans heltemot, eventyrlyst og brennende ønske om frihet, ønsker du at boken aldri tar slutt. Papillon er eventyrets helt.

http://www.daytrading.no/sidene/boker.htm

Skrevet

Er ikke den filmatisert..? Jeg erindrer svakt at jeg har fått den anbefalt tidligere - men har verken lest boken eller sett filmen.

*setter "Papillon" på påskens bok-liste*

Gjest Poirot
Skrevet
Er ikke den filmatisert..? Jeg erindrer svakt at jeg har fått den anbefalt tidligere - men har verken lest boken eller sett filmen.

*setter "Papillon" på påskens bok-liste*

Jo.

Jeg likte ikke filmen, alt for overfladisk i forhold til bokens fantastiske historie.

Skrevet

De gales hus - Karin Fossum.

Skrevet av krimdronningen, men dette er ingen krim-bok.

Godt skrevet, sursøt historie - deilig lesestoff.

Skrevet
Stormfulle Høyder

JA!! Den er kjempebra!! :enig_animasjon:

Gjest Poirot
Skrevet
De gales hus - Karin Fossum.  

Skrevet av krimdronningen, men dette er ingen krim-bok.  

Godt skrevet, sursøt historie - deilig lesestoff.

Jepp, den er også bra. Kjenner en som jobber på psykiatrisk sykehus, og hun kjente seg godt igjen.

Skrevet

Synes gode bøker generelt er vanskelige å legge fra seg, jeg... :wink: Mener du lettlest, slik at det ikke gjør noe om det blir hyppige avbrudd i lesinga?

I "lettlest komedie"- sjangeren liker jeg godt Bridget Jones' dagbøker, Allison Pearson (I don't know how she does it), og bøker av Marion Keyes (har lest Watermelon og Angels så langt). Lettleste bøker, og heller ikke noe problem å lese på engelsk.

Ellers liker jeg John Irving veldig godt, da. Syntes "Den fjerde hånden" var en nedtur, men f.eks Hotel New Hampshire og En Bønn for Owen Meany var jo kjempebra.

Av de norske anbefales f.eks Niels Fredrik Dahls "på vei til en venn", en sår og litt pussig bok. Tror han har kommet med en ny bok nå også? Hvis du ikke har lest Elling- serien er jo den obligatorisk.

Ellers synes jeg Paul Austers "the music of chance" (tror den heter sjansespill på norsk) kan være en slags alternativ påskekrim uten egentlig å være krim (ingen morder å skumlese seg fram til). Litt guttebok, kanskje, men jeg likte den i alle fall veldig godt.

Det ble mange forslag, det her, jeg elsker å lese og skulle ønske jeg hadde mer tid til det. Også var jeg litt usikker på hva slags sjanger du egentlig mente...

Skrevet

Harry Potter. :-)

Selv skal jeg lese Hobbiten.

Gjest King James V
Skrevet

PIKE med perleøredopp er en dritt bok jeg anbefaler og la være og lese den...men det er jo egentlig smak og behag

Skrevet

Jeg har nettopp pløyd meg gjennom Halvbroren av Lars Saabye Christensen, og må bare si at Christensen fremdeles holder "koken". Har du lest noe av han tidligere, som f. eks "Beatles", vil nok denne falle i smak. Halvbroren er en fantastisk episk roman, noget dyster kanskje, men allikevel, anbefales på det sterkeste fra en som egentlig liker krim best...

Skrevet

JA!! Den er kjempebra!! :enig_animasjon:

:Nikke: Nettopp ferdig med "Stormfulle høyder" i dag jeg, og kan skrive under på at den er bra. (Onde Heatcliff :evil: )

Og så må jeg selvfølgelig foreslå "Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede". Den er fantastisk! (Er ikke sånn klissete "legeromanaktig" som det kan høres ut i tittelen :ler: )

"Etter middnatt"

"Broene i Madison county" er fin. (filmatiseringen synes jeg var "klissete")

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...