Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører ofte ordet "sikkert" i forbindelser jeg ikke liker å høre det i, fordi jeg rett og slett ikke helt skjønner hva som ligger bak. Jeg mener da når ordet "sikkert" brukes i følgende setninger: "jeg skal (ett eller annet), du kan sikkert være med", eller "jeg skal til (navn), du kan sikkert joine", eller "skal på (noe) med X,X og sikkert deg"

Dette blir da sagt uten at jeg i forkant spør eller hinter om å henge meg på osv, og den som sier det er en person som verdsetter mitt selskap, men jeg skjønner ikke helt hvorfor ordet "sikkert" må trykkes inn i alle slike sammenhenger. Er det fordi det ikke er 100% ønsket/foreslått at jeg skal være med, ev at han sier det fordi han ikke har forhørt seg med resten når han nevner det? Og derfor ikke føler han kan invitere meg 100%?

høres sikkert helt idiotisk ut dette.. men jeg lurer helt faktisk på hvorfor.

Anonym poster: 4ac739d6fad18b8f719580378ea0eb65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette har jeg også lurt på. For min følelse er at når folk sier "du kan sikkert bli med" så mener de egentlig det motsatte :P

Anonym poster: 597eaf1fa40e2cdd25d689e77fa302bd

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det sikkert går bra vel. :)

Altså, om du har lyst, har du lov. Intet mer eller mindre.

Anonym poster: fc2b6c4f1597b9325f9e87bc291bbedb

Gjest Snyltefluen
Skrevet

Jeg ville tolket det som "Jeg har ikke spurt person A, men har du lyst til å bli med så får du nok lov til det"

Ikke fullt så åpen invitasjon som "Bare bli med om du vil", sånn jeg ser det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke planlagt at du skal være med, men personen tror ikke at det vil være noe problem dersom du blir med likevel. Tror ikke det er ment som noe negativt, ellers hadde ikke personen sagt at du kunne være med i utgangspunktet.

Anonym poster: 4eff45ce5572e91e970422cdf2409522

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at det betyr "nok" eller "sannsynligvis" som at du kan nok være med, men at det ikke er bekreftet. Å legge noe mer i det om hvor mye du er ønsket eller ikke blir det umulig å vite for andre enn den som sier det.

• Liker 3
Skrevet

det har som oftest i de settingene jeg hører det i, om å gjøre med en avtale som har blitt inngått i forkant, og så legger man gjerne til en person som man prater med fordi det går opp for en at det ikke er noen grunn til at den personen ikke skal få være med. "Sikkert" oppstår som oftest da i sammenhenger hvor den som bruker det, ikke er den som kom med den opprinnelige ideen.

Et annet, vanlig fenomen her i Norge er forresten bruken av usikre ord for å dempe opp setningen eller søke bekreftelse hos den du prater med. Dette er ting som feks "ikke sant?", "på en måte", "holdt jeg på å si", "tror jeg", osv.

Tror ikke du skal overanalysere "sikkert" til døde, for tror du merker det hvis du er uønsket på en aktivitet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville tolket det som "Jeg har ikke spurt person A, men har du lyst til å bli med så får du nok lov til det"

Ikke fullt så åpen invitasjon som "Bare bli med om du vil", sånn jeg ser det.

haha, lol - hele mitt første avsnitt var akkurat det Snyltefluen sa, bare sinnsykt mye mer innviklet... Jeg burde legge meg. :natti:

• Liker 1
Skrevet

Du bruker det jo selv i siste setningen din. Du antar at det høres dumt ut, de antar at det er greit for resten/verten om du joiner.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, dette har jeg også lurt på. For min følelse er at når folk sier "du kan sikkert bli med" så mener de egentlig det motsatte :P

Anonym poster: 597eaf1fa40e2cdd25d689e77fa302bd

Akkurat det jeg mener! Jeg vil mye heller høre "bli gjerne med" eller "hadde vært bra om du ville bli med" eller slike ting, for så lenge ordet "sikkert" er der, sier jeg automatisk nei. For jeg tar det som at jeg blir spurt av plikt, altså at jeg ikke egentlig er ønsket... haha.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det jeg mener! Jeg vil mye heller høre "bli gjerne med" eller "hadde vært bra om du ville bli med" eller slike ting, for så lenge ordet "sikkert" er der, sier jeg automatisk nei. For jeg tar det som at jeg blir spurt av plikt, altså at jeg ikke egentlig er ønsket... haha.

ts

føler det akkurat på samme måte!

Anonym poster: 9d26e959378df61d3a6fc594cdc7467b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ts

Å si "du kan sikkert joine" er mer uformelt. Hvis vedkommende ikke vil ha deg med, ville vedkommende sannsynligvis ikke invitert deg med, og du også kunne tolke om du er velkommen på kroppsspråket.

Anonym poster: 4eff45ce5572e91e970422cdf2409522

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også sees på som en høflighetsstrategi, altså en måte å legge mindre press på deg på. Se heller på tonefall og kroppsspråk enn på hva vedkommende sier.

Anonym poster: 924a11cb8d0002a4cad82ea8f244a008

• Liker 2
Gjest Cloud9
Skrevet

ts

Jeg bruker aldri ordet "sikkert" til andre. Sier noen det til meg så høres det egentlig ut som man ikke vil at jeg skal være med. Jeg prøver å være mest mulig inkluderende. Sier som regel "hadde vært fint om du kom/ ble med" med positivt kroppsspråk og selvsagt.

Vet hvordan det er å føle seg ekskludert og ingen skal føle det sånn rundt meg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker aldri ordet "sikkert" til andre. Sier noen det til meg så høres det egentlig ut som man ikke vil at jeg skal være med. Jeg prøver å være mest mulig inkluderende. Sier som regel "hadde vært fint om du kom/ ble med" med positivt kroppsspråk og selvsagt.

Vet hvordan det er å føle seg ekskludert og ingen skal føle det sånn rundt meg.

Deg skulle jeg gjerne hatt i vennekretsen! :D

AnonymBruker
Skrevet

Her betyr ikke sikkert at det er sikkert, men noe a la "jeg regner med".

Det er mange andre lignende eksempler på norsk hvor ord brukt i visse sammenhenger plutselig betyr noe helt annet enn det de betyr isolert sett.

Anonym poster: f85691d1738af5251592877f73284bed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...