Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Malin
Skrevet

Når jeg føler noe er galt mellom meg og kjæresten min, og han spør meg så hater jeg å faktisk forklare hva det er. For å komme med et eksempel; jeg synes kjæresten min har vært veldig lite kosete og nesten litt avvisende når vi er med hverandre på fester osv.

Når han spurte meg om det var noe som plaget med, sa jeg følgende: "jeg føler at vi ikke er så kosete og søte mot hverandre som vi var før". Han ble irritert og sa at jeg alltid skyldte på han når noe var galt, noe jeg absolutt ikke gjør. Jeg pleier alltid å si "jeg føler" og beskylder ikke han for å ha hovedansvaret for det. Han kaller meg alltid urettferdig, og mener jeg legger all skylden på han og det gjør jeg virkelig ikke. Har følt han har vært veldig avvisende når jeg har prøvd å kysse og klemme han den siste tiden, men han kan på ingen måter se det selv.

Det er bare så utrolig irriterende, for det er alltid sånn. Jeg sier aldri at jeg mener at det er hans feil, og som regel sier jeg at det er like mye min feil. Allikevel blir han alltid så sur om jeg tar opp ting som plager meg, selv om det faktisk var han som spurte. Det er så vanskelig å prate med han om ting når han nesten alltid skal reagere med sinne og irritasjon, når alt jeg faktisk vil er å prate om det og finne en løsning. Noen forslag til hva jeg kan gjøre??

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal dere kose med hverandre når dere er på fest?

Anonym poster: 30323dbbb4809bbaa3a63ca3e18b1590

• Liker 3
Gjest Malin
Skrevet

Hvorfor skal dere kose med hverandre når dere er på fest?

Anonym poster: 30323dbbb4809bbaa3a63ca3e18b1590

Brukte bare akkurat den episoden som et eksempel, men jeg mener ikke at man trenger å henge med kjæresten sin på fest, men han var så avvisende mot meg når jeg kom bort til han for å gi han kyss og klem ;)

Skrevet

Det kan hende at han ser disse tingene som du reagerer på som bagateller og føler at du forsøker å lage en big deal eller bråk ut av noe som han i utgangspunktet føler ikke er et problem.

Skrevet

Brukte bare akkurat den episoden som et eksempel, men jeg mener ikke at man trenger å henge med kjæresten sin på fest, men han var så avvisende mot meg når jeg kom bort til han for å gi han kyss og klem ;)

Vet du at slik kan jeg være mot min samboer også når jeg føler han blir for klengete. Men det betyr ikke at noe er galt.

AnonymBruker
Skrevet

Du hørtes innpåsliten ut. Hvor gammel er du / dere?

Når man er på fest, pleier jo man å snakke mye med de andre som er på festen som regel. Og når du kommer bort og vil kysse og klemme, virker det bare som om du er oppmerksomhetssyk. Og eventuelt vil markere typen din. Og du kan ta meg på mitt ord - det er ingen menn som synes dette er så flatterende.

Anonym poster: e12babcf8f3e20ae992178963b91356a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvorfor han reagerer på den måten når du tar opp ting som er viktige for deg. Dere må kunne prate om det, hvis ikke er egentlig poenget med å være i et forhold borte.

Anonym poster: d8ef1c200a552ea6a9b940264cb566a5

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vil anbefale deg å lese boka "kvinner er fra venus, menn er fra mars"

Noe sånn husker jeg å ha lest:

Ved å si: "jeg føler at vi ikke er så kosete og søte mot hverandre som vi var før", vil mange mannfolk tolke det som at du faktisk skylder på han. I hans hode hører han at han ikke er god nok, at han har mislykkes. Hvis du ofte letter fram problemer på denne måten vil han ofte føle at han failer, og da føle at "alt er han sin feil".

Jeg tror det var sånn at du må konfrontere han på en enklere og mer direkte måte, som for eksempel: Jeg ønsker at du kan gi meg litt mer oppmerksomhet når vi er på fest, da blir jeg glad."

Anonym poster: 0f18c3f7b956488fea5b2aa7581c9987

Gjest Malin
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Tror noen har misforstått litt hva jeg mente med hva jeg skrev. Akkurat det med den festen er bare en bitteliten ting, og det er forståelig at det kan være slitsomt med en klengete kjæreste. Saken er vel det at han reagerer veldig aggressivt som regel når jeg tar opp en ting som plager meg. Jeg prøver alltid å ta opp ting på en lite angripende måte, men han reagerer allikevel som at jeg skylder på han når det ikke er det jeg prøver på i det hele tatt!

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt da, oppfatter alle TS som klengete bare fordi hun vil ha et kyss i løpet av en fest? I mitt siste forhold var det veldig naturlig at kjæresten min kom bort til meg en liten tur, strøk meg på ryggen, gav meg en klem eller et nuss før han forsvant videre for å prate med kompiser/venninner. Har gjort det samme selv flere ganger uten at man er klengete. Det er bare en fin gest å gjøre når man er på samme sted, selv om man ikke sitter som limt til hverandre hele festen.

Anonym poster: 69a8622b28302b3a0d175c01730f1cef

• Liker 4
Skrevet

Vel... Aner ikke hva løsningen er, men de gangene kjæresten min blir sint når jeg prøver å snakke om noe, så er det fordi han selv føler at han gjør noe galt/ikke strekker til/er urettferdig og teit. Sånn at han i utgangspunktet er irritert på seg selv, og hvis jeg da stiller et uskyldig spørsmål så projiserer han all sin egen irritasjon over på meg og lager en krangel av det.

Hvorfor han ikke bare kan la være å gjøre "gale" ting i utgangspunktet aner jeg ikke - mannelogikken er altså uendelig mye mer komplisert enn kvinnelogikken.

Jeg har fått ham til å forklare hva som skjer i hodet hans noen ganger, men da må jeg si at "Hei, nå er du ganske teit for tiden. Dette må vi snakke om. Velg et tidspunkt en gang iløpet av de neste tre dagene, så setter vi oss ned og snakker rolig og finner en løsning."

Er det noe som av en eller annen grunn føles sårbart for ham, så er det nemlig stekt umulig for ham å snakke om hvis han føler at det er jeg som bestemmer at vi skal snakke, men hvis han får bestemme tidspunkt selv og forberede seg mentalt, så går det stort sett greit.

Gjest Malin
Skrevet

Ærlig talt da, oppfatter alle TS som klengete bare fordi hun vil ha et kyss i løpet av en fest? I mitt siste forhold var det veldig naturlig at kjæresten min kom bort til meg en liten tur, strøk meg på ryggen, gav meg en klem eller et nuss før han forsvant videre for å prate med kompiser/venninner. Har gjort det samme selv flere ganger uten at man er klengete. Det er bare en fin gest å gjøre når man er på samme sted, selv om man ikke sitter som limt til hverandre hele festen.

Anonym poster: 69a8622b28302b3a0d175c01730f1cef

Det er akkurat det som er tilfellet! Jeg ønsker ikke å henge med han hele kvelden, men jeg ønsker å kunne gi han et kyss eller en klem uten å bli oppfattet som en klengete kjæreste :)

Gjest Malin
Skrevet

Vel... Aner ikke hva løsningen er, men de gangene kjæresten min blir sint når jeg prøver å snakke om noe, så er det fordi han selv føler at han gjør noe galt/ikke strekker til/er urettferdig og teit. Sånn at han i utgangspunktet er irritert på seg selv, og hvis jeg da stiller et uskyldig spørsmål så projiserer han all sin egen irritasjon over på meg og lager en krangel av det.

Hvorfor han ikke bare kan la være å gjøre "gale" ting i utgangspunktet aner jeg ikke - mannelogikken er altså uendelig mye mer komplisert enn kvinnelogikken.

Jeg har fått ham til å forklare hva som skjer i hodet hans noen ganger, men da må jeg si at "Hei, nå er du ganske teit for tiden. Dette må vi snakke om. Velg et tidspunkt en gang iløpet av de neste tre dagene, så setter vi oss ned og snakker rolig og finner en løsning."

Er det noe som av en eller annen grunn føles sårbart for ham, så er det nemlig stekt umulig for ham å snakke om hvis han føler at det er jeg som bestemmer at vi skal snakke, men hvis han får bestemme tidspunkt selv og forberede seg mentalt, så går det stort sett greit.

Takker for svar :-)

Det som er litt av problemet er at han som regel ikke tar opp ting med meg, men lager krangel ut av veldig små ting. Det er på en måte jeg som må ta det opp nesten hver gang vi skal prate om noe, for han tar liksom aldri initiativ til det.

Skrevet

Det kan hende han blir sur fordi han føler du har truffet spikeren på hodet, so to speak, og at dette er noe han har merket selv - enten fordi han har unngått kos bevisst, eller fordi han mener det er hos deg problemet ligger og at han ikke når gjennom? Det er en kommunikasjonssvikt her.

Skrevet

Jeg synes det er teit når jeg er midt i en samtale med noen på fest også kommer det en kjæreste og skal nusse på. Føler jeg står der som en idiot og ser på i mens... :fnise:

Uansett, har du forsøkt å snakke om det på en annen måte? Jeg synes AB #8 hadde et bra forslag. Kanskje han føler seg "angrepet" av måten du legger fram problemet på og går i forsvarsposisjon? Hvis ikke det hjelper, synes jeg du skal si at du ikke liker at dere ikke kan ta opp noe uten at han blir sint.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det var jeg som skrev #6. Og jeg fikk inntrykk av at du var litt mer innpåsliten enn du kanskje er.

Å hilse på hverandre, kose / stryke / kysse litt på en fest er jo selvsagt ikke en klengete oppførsel. Derimot heller bare koselig forsåvidt. Jeg var litt Ivar-Ballong der og blåste både meg selv og inntrykket litt opp.

Uansett, så burde man jo ikke bli sur om en skulle ta opp noe av dette, med partneren. Men igjen, det handler nok sannsynligvis om hvordan du åpner samtalen, slik at han kanskje mistolker det og mener du er ute etter å finne feil hos ham. Og således havner han i en forsvarsposisjon og diskusjonen blir tåpelig.

Om du heller åpner med "Jeg føler du overser meg litt på fest.." i stedet for "Du gir meg for lite oppmerksomhet på fest..". f.eks. :)

Anonym poster: e12babcf8f3e20ae992178963b91356a

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare så utrolig irriterende, for det er alltid sånn. Jeg sier aldri at jeg mener at det er hans feil, og som regel sier jeg at det er like mye min feil. Allikevel blir han alltid så sur om jeg tar opp ting som plager meg, selv om det faktisk var han som spurte. Det er så vanskelig å prate med han om ting når han nesten alltid skal reagere med sinne og irritasjon, når alt jeg faktisk vil er å prate om det og finne en løsning. Noen forslag til hva jeg kan gjøre??

Du burde nok ta opp dette, ikke hvor kosete han er på fest. Antagelig spør han om noe plager deg fordi han gjennkjenner signalene. Det betyr ikke nødvendigvis at han ønsker et konkret svar (siden han da reagerer med forsvar) men at han ønsker at du oppfører deg normalt igjen.

Angående metode så må du nesten bare si det fra levra. Og siden "myk psykologi" (også kjent som dikking) med fyren ikke virker så kan du jo prøve å si det rett ut.

Noe ala: "Vi må som par kunne snakke om ting som plager en eller begge, og det er på ingen måte konstruktivt at du oppfører deg som en unge i trassalderen." Og ja: jeg ber deg provosere han med vilje. Diskusjonen kommer til å bli lang og hard uansett, så like godt å få blåst ut litt damp i byrjan. Og ha vin tilgjengelig..

Anonym poster: c548f1b29160dda8976f08dc49133080

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen! Gruer meg til å ta opp ting med mannen min for han blir irritert og ber meg slutte å gnåle. Ender alltid med at jeg begynner å gråte noe jeg føler han bryr seg nada om og kommer iallefall ikke etter... Det er vondt å føle at den man elsker ikke finner deg like interesant som før og enda verre når han bare blir irritert om jeg er lei meg over det...

Gjest Nucleus
Skrevet

Når jeg føler noe er galt mellom meg og kjæresten min, og han spør meg så hater jeg å faktisk forklare hva det er. For å komme med et eksempel; jeg synes kjæresten min har vært veldig lite kosete og nesten litt avvisende når vi er med hverandre på fester osv.

Når han spurte meg om det var noe som plaget med, sa jeg følgende: "jeg føler at vi ikke er så kosete og søte mot hverandre som vi var før". Han ble irritert og sa at jeg alltid skyldte på han når noe var galt, noe jeg absolutt ikke gjør. Jeg pleier alltid å si "jeg føler" og beskylder ikke han for å ha hovedansvaret for det. Han kaller meg alltid urettferdig, og mener jeg legger all skylden på han og det gjør jeg virkelig ikke. Har følt han har vært veldig avvisende når jeg har prøvd å kysse og klemme han den siste tiden, men han kan på ingen måter se det selv.

Det er forhandlinger om intimitet også. Det er mulig dere kvinner er så blendet av overfladisk tiltrekning at alt diskusjoner er sukkersøte, men for menn er det stort sett en gledesdreper og en så til de grader stor turn off når dere begynner å diskutere angående forholdet som om dere er barnehagetante eller førskoleærer som opplyser om dårlig organisering eller manglende respekt for reglene. Det er nemlig sånn det oppfattes, og det som liksom skal være seksuelle gnister og spenning avbrytes raskt med et lite korrektiv, akkurat som om det hele er et spill der dere påtar der regisørrøllen og kan si cut og action. Det er irriterende og ødeleggende, og samme hvordan dere pakker det inn og kaller det å "kommunisere" så er det fortsatt sånn at dere tillater dere å ta regien og regisere han som om han bare er en rolle som kan dirigeres. Det normale og voksne å gjøre er å ta initiativ på egenhånd.

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig bra at du sier i fra, kommunikasjon er viktig! Selv har jeg vært med kjæresten i 4 mnd og her en kveld så jeg at det var noe galt! Jeg spurte men fikk bare svada, det ble dårlig stemning og jeg mista lysten til og prate. Plutselig sier hun så at hun følte at jeg ikke tok, kysset og flørter like mye som før, etter at vi hadde vært ute hele dagen.. Jeg sa at det ikke var noe galt men at jeg ikke tafset så veldig blant folk men jeg tok det til meg da jeg allerede nå kanskje tok henne for gitt.. Prøver og være en kjekk kjæreste ikke fordi jeg må men fordi jeg vil men noen ganger glemmer en seg litt vekk! At typen din ikke hører på deg vitner om at han ikke bryr seg om hva du føler og det er gift i et forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...