Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Lurer på om dere som er gift med en mann/kvinne som opprinnelig kommer fra et sted som er langt unna der du er fra (ca mer enn 6 timers kjøring) kan si noe om erfaringer rundt bosetning?

Grunnen til at jeg lurer er at det snart nærmer seg slutten på studietiden til meg og kjæresten, og etter hvert blir det naturlig å kanskje flytte fra studiebyen. Jeg er opprinnelig fra sørlandet, og vil gjerne bo nærme min familie, mens han er fra nordnorge, og vil gjerne bo nærme sin. Det går jo virkelig ikke at begge får viljen sin her, så lurer på hvordan andre har løst lignende problem? Skjønner at det selvfølgelig er tilfeldigheter som spiller inn her (eks hvor man får jobb), men vil gjerne høre for det;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borte bra, men hjemme best - som det heter.

Egentlig burde man prøve å finne er partner som er fra samme sted. Da blir alt mye enklere (men kanskje litt kjedeligere også). De fleste havner vel der som dama ønsker å bo. Dessverre, for oss mannfolk. Men noe må man ofre for kjærligheten.

Noen er mer knyttet til sitt opprinnelige bosted enn andre. Spesielt når man har mye familie og venner der. Det kan også være andre ting (kultur, natur, værforhold osv) som gjør at man trives bedre et sted enn et annet. For et ungt par vil vel jobbmuligheter også være veldig viktig.

Tror det er lurt å sette seg ned å skrive opp alle faktorer som er viktig for dere. Så kan dere diskutere og vektlegge disse faktorene og komme frem til hva som er et fornuftig valg. Men det er ikke alltid lett å velge det som er mest fornuftig. Det kan være et eneste valg som betyr så mye for den ene av dere at dette blir utslagsgivende.

Det går imidlertid godt an å ha god kontakt med folk som bor 6 timer (eller mer) unna. Men det forutsetter at man legger opp til det ved å bruke helger og deler av ferier til å besøke hjemstedet. Hvis du f.eks drar til hjembyen en juleferie får du god til å treffe venner og familie. Så det kan gå greit.

Men den som bor langt borte fra hjemstedet sitt vil gjerne ha litt hjemlengsel og det må man være forberedt på. Noen klarer dette greit mens andre blir ulykkelige av det. Det er mange utfordringer med å flytte til et nytt sted men det er spennende også, spesielt når man er ung.

Skrevet

Vi er i samme situasjon nå. Jeg er fra østlandet mens han er fra nordnorge. Frem til nå har vi bodd midt i mellom (8 timer fra begge foreldrepar), men til sommeren flytter vi sørover. Heldigvis for meg vil ikke han flytte lenger nord enn dervi bor nå, så sånn sett har det aldri vært noe problem. Jeg er nok av den oppfatning om at det ofte er hun som får viljen sin, sånn at de flytter nærmest hennes foreldre ;)

Skrevet

Er ikke i samme situasjon, men kommer fra nord og bor i Oslo. Kjæresten er oslogutt og sier at han aldri, overhodet, kommer ikke, på tale kommer til å flytte noensinne. Vi får se på det når jeg nærmer meg ferdig med studiene ;-) Men sett opp hva som er viktigst for deg når det gjelder der du vil bo, og be han gjøre det samme. Undersøk bomuligheter (er det lett å kjøpe/leie på det aktuelle stedet), jobbmuligheter(siden du snart er ferdig utdannet) og annet. Kanskje dere kan bo litt her noen år, også litt der noen år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...