AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Hei! Jeg så i dag en leilighet på "finn.no" som virket helt utrolig. Jeg skal ikke gå inn i detaljer, men den virket helt perfekt for meg hvis det ikke hadde vært for prisen. Jeg er lærling og har vel en fast nettolønn på 15.000. Leiligheten sto ute for 7.500 per måned, og dette virker litt mye for meg med den lønna jeg har. Jeg lurer på om det er noe vits for meg i det hele tatt å sende en mail til kontaktpersonen med et bud på 6.000 / 6.500 kroner eller om det blir for dumt? Eventuelt om jeg bør skrive at jeg har planer om å leie en god stund (2-3 år)? Dette blir forresten min første leilighet / hybel. Takker for tips / svar Anonym poster: 9e03ed28a0f8d17e54ae4e12ea2d8931
Adhara Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Det er verdt et forsøk, men jeg har aldri hørt om noen som leier ut til en mindre pris enn det som er oppgitt Har du penger til depositum også? Mange utleiere tar 3 måneders depositum nå til dags.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har mer enn nok til depositum på BSU kontoen. Men 7.500 høres litt mye ut, og jeg tror det er litt for mye for min første leilighet. Anonym poster: 9e03ed28a0f8d17e54ae4e12ea2d8931
messy Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Jeg tror ikke du kan bruke pengene på BSU en dersom du skal leie en leilighet. Den skal vel brukes som egenkapital dersom du skal kjøpe. 5
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 I dagens leiemarled kan du bare glemme å "by ned" husleien - det er nok heller omvendt dessverre.
Chloe- Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Verdt et forsøk. Men tilbud som virker for gode til å være sanne er ofte det. Aldri overfør/forhåndsbetal noe!
Gjest Liza_80 Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Du kan dessverre ikke bruke BSU pengene til depositum for å leie leilighet. Det eneste man kan ta ut er det du har satt inn inneværende år. Resten av BSU pengene kan kun brukes til å nedbetale boliglån eller til kjøp av ny bolig og utbetales kun når man kan vise til en kjøpekontrakt på bolig. Du har nok dessverre ikke sjans å få leiligheten til under den prisen. Dagens leiemarked har skutt i været og de fleste utleiere bestemmer leien ift markedspris, og man vil jo selvsagt ikke ta under markedspris. 1000kr mindre i mnd er jo 12.000 mindre for utleier, så det er nok rett og slett usannsynlig.
Bjørn88 Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Du kan prøve men utleier vil garantert le av deg. BSU kan kun brukes til EK eller nedbetaling av huslån
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Man kan bruke BSU-kr til hva man vil, MEN bruker man de kr ikke på kjøp av leilighet så mister man kontoen og får ikke lov til å opprette en ny BSU, så anbefaler ikke at man bruker det på noe annet. Har heller aldri hørt om folk som får leie billigere, er ganske sikker på at du blir avvist, spesielt hvis den er fin fordi da er det garantert andre som vil betale det utleier har oppgitt. Man byr ikke på husleie. Anonym poster: 056e230962d91820bd5a9889bdb9cf61
Montefalco Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 Det er verdt et forsøk, men jeg har aldri hørt om noen som leier ut til en mindre pris enn det som er oppgitt Har du penger til depositum også? Mange utleiere tar 3 måneders depositum nå til dags. Det kalles markedsmekanisme. Dersom ingen andre ønsker å leie til oppgitt pris, går utleier ned på prisen dersom han må leie ut eller ønsker å leie ut til en lavere pris. I og med at vi ikke vet om leiligheten ligger sentralt i Oslo eller litt usentralt til i Finnmark, kan vi ikke uttale oss om markedet er brennhett eller ikke. Jo mer usentralt leiligheten ligger, jo høyere sjans for å få den rimeligere. Det vil a betydning for en utleier at du skal leie over tid.
@Maja Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Det er jo ingenting galt med å foreslå ein pris for utleiger. Det verste som kan skje er at ein får avslag. For enkelte kan det telle like mykje at dei liker den som skal leige, at den har planar om å bu lenge, kan hjelpe til med vedlikehold etc enn akkurat prisen. Alltids verdt eit forsøk!
Gjest Liza_80 Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 Man kan bruke BSU-kr til hva man vil, MEN bruker man de kr ikke på kjøp av leilighet så mister man kontoen og får ikke lov til å opprette en ny BSU, så anbefaler ikke at man bruker det på noe annet. . Anonym poster: 056e230962d91820bd5a9889bdb9cf61 Det er helt komplett feil, hvis du ikke vet hva du snakker om så får du la være å mislede med feilinformasjon!! Staten ville da aldri gitt den skattefordelen en BSU konto er hvis du kan bruke pengene på hva du vil. Hvis du vil ta ut pengene og bruke det på annet enn nedbetaling av boliglån eller til kjøp av bolig mister du masse av pengene på kontoen. De vil da måtte trekke fra alle pengene som tilsvarer den skattefordelen det har vært å ha kontoen. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#16-10
Olive Skrevet 21. mai 2013 #13 Skrevet 21. mai 2013 Det er helt komplett feil, hvis du ikke vet hva du snakker om så får du la være å mislede med feilinformasjon!! Staten ville da aldri gitt den skattefordelen en BSU konto er hvis du kan bruke pengene på hva du vil. Hvis du vil ta ut pengene og bruke det på annet enn nedbetaling av boliglån eller til kjøp av bolig mister du masse av pengene på kontoen. De vil da måtte trekke fra alle pengene som tilsvarer den skattefordelen det har vært å ha kontoen. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#16-10 Svaret fra den forrige brukeren er ikke komplett feil nei. Man kan bruke BSU på hva man vil, men da må man betale tilbake skattefordelen man har fått de årene man har spart. 1
Olive Skrevet 21. mai 2013 #15 Skrevet 21. mai 2013 Og det var jo nøyaktig det jeg sa!! Du sa også at vedkommende tok fullstendig feil og at det ble spredd feilinformasjon. Det stemte jo ikke. Nok avsporing.
Bjørn88 Skrevet 23. mai 2013 #17 Skrevet 23. mai 2013 (endret) Man kan bruke BSU-kr til hva man vil, MEN bruker man de kr ikke på kjøp av leilighet så mister man kontoen og får ikke lov til å opprette en ny BSU, så anbefaler ikke at man bruker det på noe annet. Har heller aldri hørt om folk som får leie billigere, er ganske sikker på at du blir avvist, spesielt hvis den er fin fordi da er det garantert andre som vil betale det utleier har oppgitt. Man byr ikke på husleie. Anonym poster: 056e230962d91820bd5a9889bdb9cf61 Du må også betale tilbake skattefordelen du har fått om du benytter BSU'en til noe annet enn huskjøp Ser at noen har nevnt dette før meg, var litt kjapp på avtrekkeren der Endret 23. mai 2013 av Bjørn88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå