Gå til innhold

Hva er best? p-piller, sterilisering eller kastrering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente pus på 1 år og synes det er å tide gjøre noe så hun ikke blir gravid.

Har aldri hatt en jente pus før. Jeg trodde hun var en gutt i begynnelsen, men så viste det seg at "han" var en hun :fnise:

Hva bør jeg går for? Jeg ikke peiling. Hvor mye koster det?

Blir de sure og lite kosete hvis man steriliserer/kastrer de?

Takker på forhånd :)

Anonym poster: e8333dc73922f6265c5edb23e1f71b42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg HAR ikke peiling skulle det stå

Skrevet

IKKE p-piller. Det er ekstremt stor sjanse for jurkreft når man gir p-piller til katt. Jeg har hatt mange kastrerte/steriliserte katter i fosterhjem og ingen har endret oppførsel etter sterilisering.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kastrering er best. P-piller er usikkert, og gir stor risiko for kreft hos katten din. Jeg har hatt fire hunnkatter, og ingen av dem har blitt påvirket personlighetsmessig av kastreringen. Kastrering koster vanligvis rundt 1500 kroner. Det er best å gjøre det når katten er ung, siden de kommer seg vesentlig raskere etter inngrepet da. 6-12 mnd alder er ganske ideelt, du må regne med å holde henne inne ca 14 dager etter inngrepet, og få med en body til henne, så hun ikke kan nappe i stingene.

Anonym poster: a1dce9c8a1991d7b79b10603d7f990bb

AnonymBruker
Skrevet

Du bør kastrere henne fortest mulig, (sterilisering er gjerne bare brukt om kastrering på hunnkatter også). De fleste dyrleger vil fraråde bruk av p-piller da dette øker sjansen for jursvulster/kreft.

Anonym poster: 71f6c98d693a76c58861e72248402445

Skrevet

Bare husk at hun IKKE må ha løpetid når hun skal steriliseres. Det har skjedd med en del at de blir "låst i løpetiden" og atferden blir deretter. Hvorfor dette skjer, vet man ikke.

Skrevet

Kastrering, ja :)

Synes ikke min hunnkatt endret noe særlig oppførsel etter runden hos dyrlegen, så jeg vil ikke tro at de "må" bli surere.. Og - prisen varierer ofte ganske mye fra veterinærkontor til veterinærkontor, så du bør kanskje ringe til flere i nærheten for å forhøre deg. Eksempelvis koster det nesten en tusenlapp MER i nabobyen enn her :| Syke syke priser der, visst...

AnonymBruker
Skrevet

Okei tusen takk :)

Da får jeg ringe å høre imorgen :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

P-piller er utrolig usikkert, så det burde du droppe.

Anbefaler sterilisering. Det er et engangsbeløp, og det svir litt i lommeboka, men det er en utrolig ansvarlig ting å gjøre. Og du sparer penger på det i lengden: kattunger koster jo også penger i form av mat og vaksiner/ormekurer osv.

• Liker 2
Skrevet

Kastrering av hunnkatt er fjerning livmor og eggstokker, mens sterilisering er å kutte over egglederne slik at katten ikke kan bli drektig. Bare sterilisering gjøres praktisk talt ikke. Da vil hunnkatten fortsatt få løpetid selv om hun ikke kan få kattunger. Ved kastrering vil man også unngå livmorbetennelse.

P-piller gir, som andre også ha nevnt, stor risiko for at katten får kreft i melkekjertlene. De må også gis fast en dag i uken. Hvis man glemmer det, kan katten få løpetid igjen og bli drektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...