Gå til innhold

Når kan man begynne med sele/grime til hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en valp på snart 9mnder som drar, til tider, noe sinnsykt i båndet!! Det er så utrolig plagsomt, og ikke minst vondt. Er helt ødelagt i armene :(

Noen dager går hun kjempefint i starten av turen, og jeg blir optimisitk og tror at hun endelig har lært noe. Den gang ei, plutselig finner hun ut at hun ikke skal være flink lenger og drar avgårde.

Vi har prøvd snu-og-gå-andre-veien metoden; Funker ekstremt dårlig, hun blir bare gira.

Vi har prøvd stopp-og-vent-på-slakk-linje metoden; Fungerer noen ganger, men ikke alltid. Godbiter og ros blir hun også gira av innimellom ( på begge metoder. )

Derfor lurer jeg på hvor gammel hunden må være før man kan ta i bruk ''hjelpemiddler''?! Det hadde vært godt med litt avlastning for armene innimellom treningen. Er fullstendig klar over at dette ikke lærer hunden å gå fint - det er noe vi må trene mere på. Noe som vi også helt klart skal.

Har også tenkt å bruke vanlig sele, så hun kan få gå litt som hun vil innimellom. Men fikk høre at de måtte være over 12mnder...(??) Til nå har vi brukt ekstra langt tau, hun drar like jævlig innimellom da også, men da har hun ''lov'' til å være litt mere ''vill''.

Anonym poster: 4c7c475bd157e589571f290c50c73736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetorne

Vi lørte på hundekurset at med en gang hunden drar, så gå tre skritt tilbake. Det funket, men er slitsomt i begynnelsen. Ikke bruk hjelpemidler som grime uten kyndig veiledning. Og ikke bruk pigghalsbånd, sele som strammer under forben, elektrosjokk osv, det gir kun smerte, og ingen lærer noe når de har smerter (og i tilegg er det uetisk).

De pleier å gire ned litt etter et år eller noe...lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det finnes mange gode triks for å lære hunden å ikke dra i bånd. Selv har jeg klart å lære flere voksne hunder å ikke dra. Selv uoppdragne jaktbikkjer. Men du må bare finne den teknikken, som funker best for deg og din hund.

På den ene hunden, så funket det best å snu retning hele tiden. Vekk fra den veien hunden dro. Vi trente på en stor åpen plass, for vi virra rundt en del gitt. Men to runder her og hunden dro aldri mer i båndet.

Så jeg anbefaler deg en time eller to med en hundeinstruktør. Hunden din er ung og bør så absolutt være mulig å omskolere på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vår praktiserte vi "sitt" hver gang hun dro.

Hun var så inntrent på den kommandoen, at hun visste ingen annen råd enn å bare sette seg.

Nå setter hun seg ned hver gang hun ser noe interessant i horisonten. Fungerer som fjell, men jeg er usikker på hvordan det ville fungert på sykkeltur. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lørte på hundekurset at med en gang hunden drar, så gå tre skritt tilbake. Det funket, men er slitsomt i begynnelsen. Ikke bruk hjelpemidler som grime uten kyndig veiledning. Og ikke bruk pigghalsbånd, sele som strammer under forben, elektrosjokk osv, det gir kun smerte, og ingen lærer noe når de har smerter (og i tilegg er det uetisk).

De pleier å gire ned litt etter et år eller noe...lykke til.

Har absolutt ingen planer om å bruke pigg eller elektrosjokk. Kjenner flere som har sånn strømgreie på hundene sine, og bare slipper dem løs uten å egentlig ha kontroll.

Får prøve ut tre-skritt-tilbake-metoden.. Har sett flere som gjør dette, faktisk :)

Det finnes mange gode triks for å lære hunden å ikke dra i bånd. Selv har jeg klart å lære flere voksne hunder å ikke dra. Selv uoppdragne jaktbikkjer. Men du må bare finne den teknikken, som funker best for deg og din hund.

På den ene hunden, så funket det best å snu retning hele tiden. Vekk fra den veien hunden dro. Vi trente på en stor åpen plass, for vi virra rundt en del gitt. Men to runder her og hunden dro aldri mer i båndet.

Så jeg anbefaler deg en time eller to med en hundeinstruktør. Hunden din er ung og bør så absolutt være mulig å omskolere på dette området.

Har selv lært godt voksne hunder å gå pent bånd, så føler meg en smule mislykket når jeg ikke får det til med min egen :( Men ja, har vært inne på tanken å få hjem en instruktør. Vet at de tilbyr ''hjemmehjelp'' i andre kommuner, kanskje de har det samme tilbudet her. Uansett verdt å undersøke :)

Å gå motsatt vei har null effekt på denne pelsdotten, finner alltid noe interessant i motsatt retning også. Og når vi snur igjen, så drar hun mye verre en i utgangspunktet. Så begynner hun å løpe fart, hoppe og bli helt villmann! :vetikke:

Med vår praktiserte vi "sitt" hver gang hun dro.

Hun var så inntrent på den kommandoen, at hun visste ingen annen råd enn å bare sette seg.

Nå setter hun seg ned hver gang hun ser noe interessant i horisonten. Fungerer som fjell, men jeg er usikker på hvordan det ville fungert på sykkeltur. :fnise:

Min setter seg av seg selv :laugh: Tror det er fordi hun blir frustrert og ikke skjønner hva mamma vil, selvom hun egentlig skjønner det når hun ikke er fullt så gira. Er første kommandoen hun lærte, og den sitter ganske godt :fnise:

Men! Jeg fikk ikke svar på det jeg faktisk lurte på. Hvor gammel må de være? Også med tanke på vanlig tursele?! :)

Anonym poster: 4c7c475bd157e589571f290c50c73736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Vanlig tursele brukte vi fra valpen var 8 uker :) Det er vel trekksele man ikke skal bruke før 12-måneder (dersom den brukes til trekk og ikke tur) pga faren for belastningsskader. Vanlig sele er mer behagelig for hunden enn halsbånd, og avlaster nakken. Men den drar mer om man ikke trener inn pent i bånd, da.

Endret av Rosetorne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig tursele brukte vi fra valpen var 8 uker :) Det er vel trekksele man ikke skal bruke før 12-måneder (dersom den brukes til trekk og ikke tur) pga faren for belastningsskader. Vanlig sele er mer behagelig for hunden enn halsbånd, og avlaster nakken. Men den drar mer om man ikke trener inn pent i bånd, da.

Okei :) Takk for svar :blomst:

Anonym poster: 4c7c475bd157e589571f290c50c73736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare være obs på at sele kan gjøre at hunden trekker mer

På vår funket det å stoppe, men også å si På plass hver gang han dro i båndet.

Du MÅ ha Tålmodighet! Ting tar tid og du har en unghund med mye rart i hode (og kropp)

Konsekvent konsekvent! Og ikke minst finn en belønning som hunden er villig til å jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Bare være obs på at sele kan gjøre at hunden trekker mer

På vår funket det å stoppe, men også å si På plass hver gang han dro i båndet.

Dersom man sier "på plass" hver gang hunden trekker, skjer det motsatte: hunden forbinder kommandoen med å trekke. Si heller "på plass" når den ser på deg (har kontakt) og står/går på din høyre side og gi godbit.

Om hunden lærer å ikke trekke, så gjør ikke selen at den trekker mer. Men dersom man skal bruke den til å trekke, så bør man bruke halsbånd i andre situasjoner,og lære den at den skal gå pent i halsbånd og trekke i sele. Men om man ikke driver med trekk, er det bedre for hnden med sele.

Endret av Rosetorne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant det. Men jeg glemte å skrive at jeg stoppet hver gang han dro og da snur han seg og ser, da sa jeg på plass. Var rask i avtrekkeren i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...