AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Dere som har barn som har vært vanskelig å få til å sovne på dagen, når ble det bedre? Jenta vår på snart 10 måneder har vært veldig vanskelig å få til å sove dupper så lenge hun har levd. Hun bruker som oftest kjempelang tid på å sovne, og sovner bare ved trilling eller byssing, og noen ganger av bæring. På kvelden er hun enkel å legge og finner søvnen helt selv, det er bare dagen vi sliter med, og nå begynner vi å bli litt lei av alt dette tullet Nå sover hun stort sett to dupper pr dag, hver på rundt en halvtime. Har prøvd å kutte til én dupp, men hun sover fortsatt bare en halvtime (selv om vi triller videre eller bysser), så da er hun bare fryktelig trøtt og sutrete siste halvdel av dagen. Men er det noe som helst håp om at dette snart går seg til av seg selv? Skjønner nesten ikke hvordan det skal gå når hun begynner i barnehagen i august hvis det fortsatt skal være like vanskelig å få henne til å sovne på duppene... (Og hun er tydelig trøtt, så det er ikke derfor hun er vanskelig å få til å sovne...) Anonym poster: b0014e7fbdc0daa4e5c9319ac5d426a9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Dere som har barn som har vært vanskelig å få til å sovne på dagen, når ble det bedre? Jenta vår på snart 10 måneder har vært veldig vanskelig å få til å sove dupper så lenge hun har levd. Hun bruker som oftest kjempelang tid på å sovne, og sovner bare ved trilling eller byssing, og noen ganger av bæring. På kvelden er hun enkel å legge og finner søvnen helt selv, det er bare dagen vi sliter med, og nå begynner vi å bli litt lei av alt dette tullet Nå sover hun stort sett to dupper pr dag, hver på rundt en halvtime. Har prøvd å kutte til én dupp, men hun sover fortsatt bare en halvtime (selv om vi triller videre eller bysser), så da er hun bare fryktelig trøtt og sutrete siste halvdel av dagen. Men er det noe som helst håp om at dette snart går seg til av seg selv? Skjønner nesten ikke hvordan det skal gå når hun begynner i barnehagen i august hvis det fortsatt skal være like vanskelig å få henne til å sovne på duppene... (Og hun er tydelig trøtt, så det er ikke derfor hun er vanskelig å få til å sovne...) Anonym poster: b0014e7fbdc0daa4e5c9319ac5d426a9 Kanskje hun blir for trøtt? Min blir ekstremt vanskelig å legge på dag/kveld hvis han er for trøtt. Og da sover han gjerne dårlig og kortere tid. Anonym poster: 70c13bf7994f38dba97210810ae52c7c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Kanskje hun blir for trøtt? Min blir ekstremt vanskelig å legge på dag/kveld hvis han er for trøtt. Og da sover han gjerne dårlig og kortere tid. Anonym poster: 70c13bf7994f38dba97210810ae52c7c Føler egentlig vi har prøvd det meste, legge før hun virker trøtt, legge ved første gjesp eller gniing i øyet, legge etter at hun begynner å bli skikkelig trøtt osv. Samme når hun legges er hun vanskelig å få til å sovne, og sover kort. Og når hun legges for kvelden er hun jo som regel utrolig trøtt siden hun har sovet lite på dagen, men da sovner hun alltid veldig greit av seg selv og sover som oftest natten gjennom, eller i hvert fall 5-6 timer før vi hører noe fra henne. Anonym poster: e880514887fe3924ef092297d2a25eaf
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Ingen som kan si noe om når barn pleier å kunne sovne av seg selv når de er trøtte? Anonym poster: e880514887fe3924ef092297d2a25eaf
Gjest Mrs.KennyPowers Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 For oss gikk det ikke over før vi kutta dagsovinga sånt litt før 2 års alder... Ikke mye oppløftende fra denna kanten, altså, men noen barn er bare vrange og sånn er det. Begge mine var forholdsvis vanskelige, nr.2 kanskje litt bedre enn eldste. Prøvde alle triks i boka, ikke en dritt hjalp. Men i barnehagen klarer de faktisk de utroligste ting, mange unger sovner mye lettere der enn hjemme, så det er absolutt håp! Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Ingen som kan si noe om når barn pleier å kunne sovne av seg selv når de er trøtte? Anonym poster: e880514887fe3924ef092297d2a25eaf Det er jo helt individuellt. For oss var det rundt 6-7 mnd alder. Vi sliter mer i senga om kvelden enn i vogna, men det er jo langt oftere trening i vogna (tidligere 4 ganger daglig) så det er jo naturlig kanskje. Jeg trappa og trappa ned på trilling, dvs slutta å trille like før jeg så det ble sovna for så å øke dette tidsrommet. Trilling ble etter hvert unødvendig da. Anonym poster: cd7a10be321edf4450d2407aeae02a6d
MonThe Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Gutten min er/var lik. Prøvde alle triks i boka for Å få ham til å sove i seng på dagtid, brukte da laaaang tid på å få ham til å sove, og han sov maks 30 min. I vogn sov han godt slenge vogna var i bevegelse. Ga tilslutt opp, og bare innfant meg med at han må trilles i søvn for å få gode dupper. Jeg husker ikke akkurat når det løsna, men etterhvert kunne jeg rugge framfor å trille, tror han var rundt 10-11 mnd. Har innimellom prøvd Å legge han i seng på dagtid, uten hell, da blir det bare protester og skriking. Har ikke noe problem med å legge han på kveldene, hvorfor det er slik aner jeg ikke. Mitt råd er å gjøre det som gjør at han sover, om det så Er å trille/bysse. Jeg husker det var en lettelse når jeg slutta Å kjempe med å få ham til å sove inne/finne søvnen igjen, og bare heller trilla meg til en uthvilt unge
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 Er hun sjekket hos manuellterapeut for låsninger i nakke/rygg..? Det ble aldri bedre hos oss. Men i bhg sovnet han tvert, uten trilling... Men hjemme i helgene var det ikke snakk om!! Anonym poster: 440850fb8468f22fdb9befffae62cd57 1
*Joyce* Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Her har det ikke blitt enklere med noen av jentene, de bare er sånn, visst. Har ikke behov for allverdens med søvn på dagen, men sover relativt godt om natta. Storesøster kuttet dagsovingen før hun ble to år, både i barnehagen og hjemme. Lillesøster (akkurat året) sover nå stort sett én dupp på dagtid, sjeldent på mer enn 40 min, og som regel ved puppen eller i bæretøy. (Og de er sjekket for låsninger. Det er heller ikke sånn at alle barn har behov for x antall timer og x antall dupper; unger er forskjellige, de også. Det har vært mitt holdepunkt, endog en fattig trøst når det har vært på sitt mest intense - egentid er et fremmedbegrep for min del om dagen. Her i huset stemmer det ikke at søvn avler søvn, snarere tvert imot - soves det for mye på dagtid, blir det baluba på kveld/natt. Og da tar jeg heller intens dag + rolig kveld/natt enn intens dag + intens kveld/natt.)
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 Takk for svar, alle sammen! Men huff, dette var jo ikke særlig oppløftende lesning "Alle" (helsesøster, andre småbarnsforeldre osv) har liksom sagt hele tiden at "det går seg til etter hvert" med dagsovingen, så vi har på en måte bare gått og ventet på det... Men da må vi vel kanskje regne med å holde på sånn som dette i enda et års tid til, da. Hun er sjekket for låsninger, ble det allerede ganske tidlig, men det ser ikke ut til å feile henne noe. Anonym poster: e880514887fe3924ef092297d2a25eaf
Mohair Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Du er jo heldig som har et barn som sovner av seg selv på kvelden og sover flere timer i strekk. Jeg ville prøvd å ikke tenke på det som et problem at du må hjelpe henne med å finne søvnen og at hun bare sover korte lurer. Akseptèr at hun er sånn, så blir det mye bedre for deg. Kanskje du er heldig og at hun endrer søvnvaner senere, men ikke forvent at det skal skje for da kan du bli skuffet.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 Vår førstemann var en typisk 30-minutterslur-baby. Dette pågikk frem til han var rundt året, og begynte i barnehagen. Etter noen få dager i bhg hadde han lært seg å sovne i vogna selv om den sto i ro, og han sov mye lengre enn tidligere. Det var heller ikke noe problem å få han til å sove hjemme i helgene Anonym poster: dced919533369e6a7b99bda73a3a8dc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå