Gå til innhold

Motvillig syklist søker... DBS invasion F7W?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har innsett at kroppen min ikke tåler jogging (hvert fall nå) og jeg prøver derfor å bli en syklist. Pappas gamle merida som jeg "arvet" har skeive pedaler, store problemer med å gire og har dessverre blitt en gammel rusthaug, og jeg må vel tenke på å oppgradere. Jeg har blitt tipset om at coop obs har noen overraskende bra sykler i sortimentet, og lurte på om DBS invasion F7W vil funke til mitt bruk: Sykling på asfalt og grusveier i marka. Den må tåle å gå for lut og kaldt vann, for jeg har null peil og kommer nok ikke til å oppdage eventuelle oljebehov eller hva sykler måtte ha før det er for sent. :P

Kunne jeg eventuelt kommet unna med å kjøpe den billigere DBS Logic, eller er det så stor forskjell på disse syklene at jeg bør gå for den dyrere?

Hvis noen vet om andre sykler i samme prisklasse (helst et godt stykke under 4000) som er bedre, så kom gjerne med tips :) Jeg har også vært innom tanken om å kjøpe brukt på finn, men har vel kommet fram til at jeg har så lite peil at da kan jeg bli grundig lurt. Komme hjem med sykkel uten kjede og ødelagte dekk eller noe :fnise:

Tusen takk for all hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt tipset om at coop obs har noen overraskende bra sykler i sortimentet, og lurte på om DBS invasion F7Wvil funke til mitt bruk: Sykling på asfalt og grusveier i marka. Den må tåle å gå for lut og kaldt vann, for jeg har null peil og kommer nok ikke til å oppdage eventuelle oljebehov eller hva sykler måtte ha før det er for sent.

Ville du ha kjøpt bil hos Coop (hvis de solgte det), eller ville du kjøpt det hos en fagforhandler som har verksted og kan sine ting?

DBS invasion F7W-linken du har oppgitt angir ikke girmodellen, det står bare at det er Shimano. Shimano lager alt fra det beste og dyreste til billige og simple komponenter. Jeg måtte kikke på sida til DBS, og der står det at krankgiret er Shimano Tourney, billig drit som blir fort slitt. Navgiret er Shimano Acera, et hakk mindre dårlig, men fremdeles billig drit som blir fort slitt.

Den har i det minste skivebremser, selv om kvaliteten ikke er all verden.

Kunne jeg eventuelt kommet unna med å kjøpe den billigere DBS Logic, eller er det så stor forskjell på disse syklene at jeg bør gå for den dyrere?

Nei nei nei! Denne har v-bremser, som fungerer mye dårligere enn skivebremser. Dessuten har den 21 gir, som betyr at bakhjulet har en dårlig krank som blir fort slitt. Med mindre du er fjærlett må du regne med at bakhjulet blir skeivt og må byttes ganske ofte.

Hvis noen vet om andre sykler i samme prisklasse (helst et godt stykke under 4000) som er bedre, så kom gjerne med tips :)

Du får det du betaler for. Jeg kjøpte ny brukssykkel i år, har god peiling, og fant tilfeldigvis en fjorårsmodell til 4000, den hadde kosta 5000. Den har komponenter (gir, bremser og hjul) av ganske god kvalitet, slik at den ikke blir slitt i stykker på en halv sesong. Det ER bedre å bruke 5000 og få en sykkel som du kan bruke en god stund enn en som virker grei med en gang, men som så fort begynner å hangle. Dessuten er de aller billigste syklene gjerne tunge og fæle. Du vil merke stor forskjell på om sykkelen veier 15 kg eller 13 kg.

Her er et par eksempler på nye sykler som jeg kan anbefale til ditt bruk:

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_784&products_id=6363

Denne har riktignok Acera som krankgir, men det slites ikke så hardt som navgiret, som er Deore.

Går du ett hakk opp til denne, får du en sykkel som du virkelig kan kose deg med på trening:

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=783_784&products_id=6364

Jeg har også vært innom tanken om å kjøpe brukt på finn, men har vel kommet fram til at jeg har så lite peil at da kan jeg bli grundig lurt. Komme hjem med sykkel uten kjede og ødelagte dekk eller noe :fnise:

Du får gjerne mer for pengene hvis du kjøper brukt. Dekkene kan skiftes, så det er ikke så farlig om de skulle være slitte. Det viktigste å sjekke er at hjulene er rette, ikke skeive. Hold styret opp og gi forhjulet fart, så ser du om det er kast i det eller om det går jevnt. Tilsvarende med bakhjulet. Videre må du sjekke at komponentene er av akseptabel kvalitet. De fleste sykkelmerker bruker gir og bremser fra Shimano. På Shimanos nettside, www.shimano.com, finner du kvalitetsrangeringen. For mountainbike er det fra topp til bunn: XTR, Saint, Deore XT, SLX, Zee, Deore, Alivio, Acera. Jeg ville ikke hatt noe dårligere enn Deore, men jeg kunne til nød nøyd meg med Alivio på krankgiret på en brukssykkel. Shimano har noen grupper utenom disse, de er så dårlige at du ikke bør vurdere sykkelen hvis den har det.

Noen sykler har komponenter fra SRAM. Deres rangering finner du på www.sram.com. Jeg ville ikke hatt noe dårligere enn X7, kanskje X5.

Når det gjelder hjul må du ikke finne på å gå for annet enn dobbelbunnede felger. I en felg med enkel bunn står eikene festet på den enkle bunnen, og alle støt når du kjører over humper kommer rett på eikene, slik at de fortere blir bøyd eller ryker. Har en eike først røket og hjulet blitt skeivt får du det aldri helt rett igjen. Du kan betale en sykkelbutikk for å rette det opp, men det er alltid en liten skeivhet igjen, slik at det blir litt kast i hjulet, som igjen gjør at det drar seg skeivere når det brukes.

Skrevet

Ville du ha kjøpt bil hos Coop (hvis de solgte det), eller ville du kjøpt det hos en fagforhandler som har verksted og kan sine ting?

Hvis coop solgte chevy, så ja :nigo: Neida, jeg skjønner poenget.

DBS invasion F7W-linken du har oppgitt angir ikke girmodellen, det står bare at det er Shimano. Shimano lager alt fra det beste og dyreste til billige og simple komponenter. Jeg måtte kikke på sida til DBS, og der står det at krankgiret er Shimano Tourney, billig drit som blir fort slitt. Navgiret er Shimano Acera, et hakk mindre dårlig, men fremdeles billig drit som blir fort slitt.

Oi, såpass ja :sjokkert: Takk for bryderiet! Og for rådet. Eller at du avrådet meg. Jeg stoler på deg! Men jeg har omtrent ikke sittet på en sykkel siden ungdomsskolen, så dette er en ny verden for meg. Skivebremser? Krank? Dobbelbunnede felger? :klo: Jeg kan så lite om sykkel at å kjøpe brukt blir litt russisk rulett, merker jeg. Hvorfor er 21 gir dumt?

Takk for linkene. Kanskje jeg bare skal dra til den butikken og prate med de som jobber der. Men hvis jeg må ut med minst femtusen for å få noe å sykle på tror jeg nesten jeg bare må droppe hele greia, for så mye penger har jeg helt enkelt ikke :sukk: Eller så får jeg forhøre meg og se om jeg kjenner noen med peil på sykkel som kan være med hvis jeg skal kjøpe brukt.

Skrevet

Oi, såpass ja :sjokkert: Takk for bryderiet! Og for rådet. Eller at du avrådet meg. Jeg stoler på deg! Men jeg har omtrent ikke sittet på en sykkel siden ungdomsskolen, så dette er en ny verden for meg. Skivebremser? Krank? Dobbelbunnede felger? :klo: Jeg kan så lite om sykkel at å kjøpe brukt blir litt russisk rulett, merker jeg. Hvorfor er 21 gir dumt?

Fordi 21 gir forutsetter en type hjulnav som har vist seg å bli fort slitt. Hvis du ser på de syklene du selv har linket til, så har den første og dyreste en skive nær midten av hvert hjul. Den står ved siden av hjulet, så er det bremsebelegg som går mot denne skiva når du trykker inn bremsespaken. På den andre er det v-bremser der bremseklossene går mot felgen på hjulet. Det gir dårligere bremseeffekt, pluss at det sliter på felgen. Dobbelbunnede felger betyr som sagt at felgene har dobbel bunn. En som eikene er festa til, og en som vender utover mot dekket.

Takk for linkene. Kanskje jeg bare skal dra til den butikken og prate med de som jobber der. Men hvis jeg må ut med minst femtusen for å få noe å sykle på tror jeg nesten jeg bare må droppe hele greia, for så mye penger har jeg helt enkelt ikke :sukk: Eller så får jeg forhøre meg og se om jeg kjenner noen med peil på sykkel som kan være med hvis jeg skal kjøpe brukt.

Det er bedre om du sykler på en dårlig sykkel enn om du ikke trener i det hele tatt. Det blir litt mindre treningsglede, men men. Du kan være heldig og finne noe bra på bruktmarkedet. Jeg tok en kjapp kikk på finn og fant denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41782482&searchQuery=

Den ser ut til å befinne seg i Grimstad, men det var jo en hel del andre sykler til omtrent denne prisen på finn.

I tillegg til å sjekke om hjulene er rette, er det også viktig å se hvor slitt drivverket er hvis du skal kjøpe bruktsykkel. Drivverket er de bevegelige delene, altså kjede, krank og kasett (tannhjulene foran og bak). Det krever litt erfaring å se hvor slitt dette er. Er det veldig slitt vil du ganske snart oppleve at det hakker når du tråkker, og da er det ingen annen utvei enn å bytte alt sammen. Det koster fort 3000.

Skrevet

Fordi 21 gir forutsetter en type hjulnav som har vist seg å bli fort slitt. Hvis du ser på de syklene du selv har linket til, så har den første og dyreste en skive nær midten av hvert hjul. Den står ved siden av hjulet, så er det bremsebelegg som går mot denne skiva når du trykker inn bremsespaken. På den andre er det v-bremser der bremseklossene går mot felgen på hjulet. Det gir dårligere bremseeffekt, pluss at det sliter på felgen. Dobbelbunnede felger betyr som sagt at felgene har dobbel bunn. En som eikene er festa til, og en som vender utover mot dekket.

Det er bedre om du sykler på en dårlig sykkel enn om du ikke trener i det hele tatt. Det blir litt mindre treningsglede, men men. Du kan være heldig og finne noe bra på bruktmarkedet. Jeg tok en kjapp kikk på finn og fant denne: http://www.finn.no/f...82&searchQuery=

Den ser ut til å befinne seg i Grimstad, men det var jo en hel del andre sykler til omtrent denne prisen på finn.

I tillegg til å sjekke om hjulene er rette, er det også viktig å se hvor slitt drivverket er hvis du skal kjøpe bruktsykkel. Drivverket er de bevegelige delene, altså kjede, krank og kasett (tannhjulene foran og bak). Det krever litt erfaring å se hvor slitt dette er. Er det veldig slitt vil du ganske snart oppleve at det hakker når du tråkker, og da er det ingen annen utvei enn å bytte alt sammen. Det koster fort 3000.

Takk for alle tipsene dine! :) Da skal jeg hvert fall ikke kjøpe sykkel på coop... ;) Mens jeg har deg her, kan du anbefale en god nybegynnerbok for syklister? Om teknikk, trening, vedlikehold og sånt som man bør vite for å unngå skader på seg og sykkelen... Du har jo sett hvor lite peiling jeg har :fnise:

Skrevet

Takk for alle tipsene dine! :) Da skal jeg hvert fall ikke kjøpe sykkel på coop... ;) Mens jeg har deg her, kan du anbefale en god nybegynnerbok for syklister? Om teknikk, trening, vedlikehold og sånt som man bør vite for å unngå skader på seg og sykkelen... Du har jo sett hvor lite peiling jeg har :fnise:

En bok som passer for alle som vil trene utholdenhet, ikke bare syklister, er "I form på sykkel" av Johan Kaggestad. http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?id=9788292242148

Her beskriver han hvordan makspuls, syreterskel osv. bestemmer din ytelse og hvordan du bør trene for å bedre utholdenheten. Han burde vite hva han snakker om, han trente Ingrid Kristiansen til VM-gull og verdensrekord på 10 000 meter.

Ditt lokale bibliotek burde ha denne boka, her får du noen gratisråd:

- Kjøp foruten sykkel en flaskeholder og en drikkeflaske, helst en flaske på 0,75 liter. Du trenger ikke sportsdrikk på trening, selv bruker jeg bananer som næring på de mellomlange sykkelturene (70-80 km), men du trenger påfyll av vann. For hver prosent kroppsvæske du mister reduseres ytelsesevnen med ti prosent. Mister du 9% kroppsvæske kan det være dødelig. Du blir selvsagt tørst lenge før du mister så mye væske, men aller helst skal du drikke så ofte at du ikke blir tørst. Er du blitt tørst tar det tid å gjenvinne væskebalansen. Drikk en par gode slurker hvert kvarter, oftere hvis det er varmt i været. Sykling har den fordelen at det blir mye mer luftavkjøling enn jogging, men i motbakker kan det fort bli varmt.

- Kjøp også en hjelm! Kvinner er dessverre langt dårligere til å bruke hjelm enn menn. Jeg vet ikke om det er fordi kvinner er dummere enn menn eller fordi dere er redd for å ødelegge frisyren (man er jo bra dum hvis man prioriterer frisyren framfor helse og sikkerhet da). Jeg har hørt noen kvinner si at "jeg sykler veldig forsiktig". Problemet er bare det at du er ikke alene på veien, det er faktisk andre bilister, syklister og fotgjengere der. Det holder at det er en idiot på feil sted til feil tid, så stuper du med hodet i asfalten. Da har det mye å si om du bruker hjelm eller ikke. En billig hjelm er like sikker som en dyr hjelm, men de dyre er lettere, mer aerodynamiske og har bedre intern ventilasjon. En god hjelm gir faktisk mye bedre luftavkjøling enn å sykle med bart hode.

- Sykling gir generelt lite belastningsskader. Det er likevel noen som klarer å pådra seg det av sykling, det skyldes hovedsakelig at de sykler med for tungt gir. Du skal ha så lett gir at du kan holde en pedalfrekvens på 70-90 omdreininger i minuttet, altså litt fortere enn én omdreining per sekund. I tillegg skal knærne peke i foroverretning. Jeg ser av og til noen som tråkker med knærne pekende ut til siden, da får du skeiv belastning på sener og ledd, som kan gi skader. Knærne skal gå i samme plan som pedalene.

- Du skal ikke ha kjedet på drevet (tannhjulet) innerst foran og det ytterste bak, eller omvendt. Da blir det veldig skeiv belastning på kransene ("tennene"), slik at disse blir slitt raskere enn om du prøver å ha kjedet så rett som mulig. På en offroad med tredelt krank foran og 8 eller 9 drev bak bruker jeg den minste skiva foran sammen med de tre innerste bak, kanskje ned på den fjerde. Mellomskiva foran bruker jeg sammen med skive 3-6 bak, og storeskiva bruker jeg sammen med 6-9 bak.

Skrevet

Takk igjen :) Jeg antar det med makspuls, pulssoner osv ligner en del på under løping, så noe av det kan jeg. Men jeg skal se etter den boka! :)

Og det med hjelm kan du ta helt med ro, for jeg er hestejente, og setter meg verken opp på hest eller sykkel uten hjelm. Så den er allerede innkjøpt!

Tror jeg har litt problemer med det med knærne, ja, så det skal jeg være obs på.

Og det med kjedet skjønte jeg av meg selv! :nigo: *stolt*

Du har gitt meg nok å tenke på med sykkelvalg, hvert fall. :)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt og flott å sykle. Det gir kun gevinst, umulig å tape, hverken for helsen eller miljøet. Jeg er nok litt sykkelentusiast skjønner du.. :) Jeg fikk ikke til å klikke på linkene dine, men generelt vil jeg si at jeg ville ungått det aller billigste og sett på det som en invistering. Og selv om du ikke kan noe selv så må alle sykler ha litt service iblandt, akkurat som en bil. Det kan du gjøre på et bra sykkelverksted. Tar du vare på sykkelen din så har du sykkel i mange år. Og så kan du lære mange småting sjøl etterhvert.

Sjekk forresten ut om hybridsykkel kan være noe for deg :) Det er helt kanon til by, tur og grusveier.. de er greiere enn terrengsykler når det kommer til fart osv... sjekk ut sykkelgrupper på fb og nettet osv.. der kan du spørre sykkelfolket om alt du lurer på.

Anonym poster: db3994cf0c60ae16cbd86c8eb7300eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...