AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Vi venter vårt første barn, og jeg er ca 19 uker på vei. Vi hadde en veldig usikker start på svangerskapet med stadige småblødninger, så jeg har hele tiden vært veldig redd for å miste. Det er først nå etter ordinær ultralyd i forrige uke at jeg begynner å tro at vi skal bli foreldre i oktober. På grunn av all usikkerheten ville vi ikke begynne å kjøpe inn noe utstyr til babyen, men etter ultralyden i forrige uke kjøpte vi de første små plaggene til gutten vår. Nå står vogn, seng, stellebord, ammeutstyr osv. for tur. Jeg tenker å ta utgangspunkt i en liste fra babyverden http://mammanett.no/utstyrsguide/innkjoepsliste_til_baby for å se hva vi trenger. Men kan noen dele noen erfaringer eller tips? Hvilken vogn anbefaler dere? Noen spesiell type seng eller stelleutstyr/stellebord? Hvilke butikker handlet dere i? Hva med slikt som bleiebøtte, lekegrind, bæresele osv; har dere det? De nærmeste venninnne mine har ikke barn enda, og vi er også de første i begge familier som venter en liten, så vi har ikke så mange å spørre. Setter stor pris på om noen kan dele av sine erfaringer. Anonym poster: 046a96ee5455a4fdc5266dd69379e529
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Vi hadde verken lekegrind eller babygym til vårt barn, og det er noe jeg har angret mye på at vi ikke prioriterte å kjøpe. Da blir en med ett mye friere. Kan legge barnet der når man er på do/får i seg en mabit. Det kan også være smart å kjøpe en uro (fargerik leke) som man fester til vogga. Viktig å ha en vogge eller noe som ungen kan ligge i på dagtid slik at h*n skjønner forskjellen på dag og natt selv om h*n må sove på dagen. Anonym poster: 36c67664215bc474e0a4da137e6d6b23
Sola^ Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Me tenker å sjå litt an kva me trenger. Iallfall noko av det. Slik som lekegrind har me tenkt å vente med og heller kjøpe viss me ser behovet. Svigerfar kjem sannsynlegvis til å lage vugge og da vil me bruke den i stova i starten for dagsoving. Me har valgt å kjøpe seng og vogn brukt, men kjøper ny madrass til senga. Da har me valgt den type seng og vogn som me har lyst på. Eg ville ha seng der eine sida kan tas av. Me planlegger å montere den slik at babysenga står i same høgde som vår seng utan eine sida. Da blir det som ein forlengelse av vår seng, men der vesla får ha sin eigen plass. Det finnes eigne babybay senger som er slik, men dei er relativt dyre og ganske små. Eg ville ha gått i butikken og sett på dei forskjellige vognene og tenkt litt over kva bruk og behov dere har. Går dere mykje i ulendt terreng, er det mykje snø på vinteren, må vogna vere lun, er det viktig at den er enkel å styre rundt på butikken, har dere behov for ei lett vogn, ++ Viss dere ønsker å kjøpe ny vogn så ville eg fulgt med på tilbod. Det kjem stadig vekk kampanjer av noko slag. Eit anna tips er å melde seg inn i VIB klubben til Babyshop. Der får ein 20% rabatt på fyrste kjøp og da kan det vere kjekt å benytte seg av den rabatten til vognkjøp sidan det gjerne er dyreste innkjøpet.
Orchideae Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 (endret) De listene tar med mye som er unødvendig! Jeg ville kjøpt dette: Klær: Langermede bodyer Strømpebukser Myke bukser Pysjer med fot Et eller to par ullsokker En ulldress (vi hadde den fra sparkjøp) Lue i ull Votter i ull Hals i ull Stelleprodukter: Babyolje Stellesalve Initynol Bleier Tørre våtservietter Noen mye kluter Mat og amming: Brystpumpe (glad vi hadde da jeg fikk brystbetennelse på natten) Noe å fryse melk i Melkeoppsamlere (jeg lakk som ei sil på andre brystet under amming) Noen GODE ammebher fra f.eks. change Store ullinlegg som går helt under armene Engangsinnlegg Brystsalve 1-2 flasker 1-2 kartonger ferdig mme Annet: Seng med madrass, overmadrass, sengetøy og tisselaken Vogn Vognpose Stellebord eller stellematte (vi steller på matte på gulvet. Flyttet for ikke lenge siden og skulle kjøpe men endte med å la vær da hun er så urolig) Lammeskinn Gulpekluter Bilsete Babygym Vippestol Trip trap stol med newborn sete (vi fikk, og det er uvurderlig! Men hadde nok ikke kjøpt selv da det er dyyyrt) 1-2 tepper Stelleveske Smokker Alt annet som lekegrind, babygym, sterilisator, bleiebøtte og slikt ville jeg tatt når behovet kommer. Og selvfølgelig. Dette er hva vi har satt pris på, andre har sikkert andre behov og synes noe er totalt unødvendig. Bestill de gratispakkene du kan, der er detmye. Vitus apotek, apotek 1, libero, rimi og bam har. Jenta vår er foresten født i oktober. Endret 20. mai 2013 av Orchideae
Sissa Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 - Bilstolpose er veldig kjekt når man får baby på høst/vinter. - Vognpose. - Babygym er supert å ha, når jenta vår begynte å interressere seg for babygymmen kunne jeg endelig legge ho ifra meg i 10min og gjøre noe annet fornuftig! - Sånn til å ha i badekaret som du kan legge babyen i er også utrolig kjekt, og du sparer ryggen din.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Sjekk finn.no. Mye å spare der! http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article836825.ece Anonym poster: cca06e1dfaccbeec6961e4d415015a98
Nilla-Jo Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Babygym og uro som man trekker opp ville jeg kjøpt inn... Jeg tenkte at babyer vil ikke ha sånt før de er flere mnd.. Men min baby ville "opp og stå" og ha aktivitet etter kun 3uker... Med uroen fikk jeg også tatt meg en dusj uten å måtte lage ablegøyer i dusjen for babyen ;-)
Orchideae Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Også kan bæresele være lurt. Vi har ergobaby og er storfornøyde. Kan fåes med nyfødtinnlegg. Har bare brukt den fra jenta vår var 6 mnd så vet ikke helt hvordan den er med det. Godt å få hendene litt fri!
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Du vil få mange tips til hva som kan være kjekt å ha, men vil anbefale deg med å vente med mye til du ser hva du trenger. Her trengte vi ikke vugge (han sov ikke på dagtid), lekegrind eller mange av stelleproduktene. Stellebord og seng ble kjøpt på Ikea, helt grei standard. Klær må du ha, omslagsbodyer er supert!! Ellers trenger du ikke så mye i starten. Vi kjøpte babygym og bæresele etter hvert når vi så behovet. Og mye kan kjøpes brukt, særlig kan man spare penger på å kjøpe brukt vogn. Vi har Mountain Buggy og er fornøyd med den, den er lett å trille og er veldig smidig å snu på. Firehjulingene er litt tyngre, men også litt stødigere. Så det kommer litt an på hvor du skal bruke den. Tilbake til klær, så fikk vi utrolig mye så trengte ikke kjøpe så mye i starten. Vi fikk særlig mange pysjer, luer og sokker. Dette synes alle er gøy å kjøpe som gave Lykke til! Anonym poster: fb5a8530f364410c7361df288d73fc5d
Orchideae Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Du vil få mange tips til hvordan som kan være kjekt å ha, men vil anbefale deg med å vente med mye til du ser hva du trenger. Her trengte vi ikke vugge (han sov ikke på dagtid), lekegrind eller mange av stelleproduktene. Stellebord og seng ble kjøpt på Ikea, helt grei standard. Klær må du ha, omslagsbodyer er supert!! Ellers trenger du ikke så mye i starten. Vi kjøpte babygym og bæresele etter hvert når vi så behovet. Og mye kan kjøpes brukt, særlig kan man spare penger på å kjøpe brukt vogn. Vi har Mountain Buggy og er fornøyd med den, den er lett å trille og er veldig smidig å snu på. Firehjulingene er litt tyngre, men også litt stødigere. Så det kommer litt an på hvor du skal bruke den. Tilbake til klær, så fikk vi utrolig mye så trengte ikke kjøpe så mye i starten. Vi fikk særlig mange pysjer, luer og sokker. Dette synes alle er gøy å kjøpe som gave Lykke til! Anonym poster: fb5a8530f364410c7361df288d73fc5d Enig! Angående vugge til dagsoving. Mange av vuggene jeg har sett er små, noe som gjør at de har veeeeldig begrenset brukstid. Vi brukte rett og slett vognbagen til dagsoving, og når været tillot det sov hun mye ute i vogna. Endret 21. mai 2013 av Orchideae
Prinsessa88 Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Vaskekluter og gulpekluter! Det har vi brukt masse av! Hadde sikkert 20 små vaskekluter og 20 gulpekluter før han kom.. Vi har endt opp med å kjøpe enda flere gulpekluter, for vi fikk en gulpeunge! vaskekluter er gull verd, da jeg ikke vil bruke våtservietter hjemme. Er går det i klut og vann når mini bytter bleier:) Vippestol er noe jeg har brukt endel når flasker må kokes, mor skal dusje osv.. (Han sitter Max 10 min om gangen) han er ikke veldig glad i å ligge flatt og med vippestolen vugger han seg selv Vi bruker foreløpig dyne i sofaen som han sover på dagen på. Men etterhvert som han beveger seg mer og mer må vi nok kjøpe inn en ekstra vognbag eller no til å sove i på dagen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå