Gå til innhold

Forteller dere nye partnere om tidligere aborter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller lyver dere, tom på direkte spørsmål?

Jeg begynner å lure på om jeg ikke bare skal holde mitt tidligere liv for meg selv, ikke fordi jeg skammer meg eller angrer, men fordi jeg nesten ser på det som å oppgi antall sexpartnere. Det har jo ikke noe å si for vårt forhold om jeg har tatt abort? Barn er heller ikke aktuelt i vårt forhold ennå, så temaet er ikke naturlig for noen av oss å ta opp.

Hva mener dere? Rett/galt og hvorfor?

Anonym poster: 69ed69ab2b741865350de7db2d00b768

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nei slikt forteller jeg ikke til noen, ser ikke helt poenget med det. Men på direkte spørsmål så ville jeg bok ikke løyet

AnonymBruker
Skrevet

Når man får det helsekortet man får når man blir gravid, så må du jo oppgi det der, så om dere noen gang planlegger barn, er det jo litt dumt å lyve om det nå. Han kommer jo til å finne det ut en eller annen gang?

Anonym poster: edc397af9c16900bb33c860c722a9ca4

AnonymBruker
Skrevet

Når man får det helsekortet man får når man blir gravid, så må du jo oppgi det der, så om dere noen gang planlegger barn, er det jo litt dumt å lyve om det nå. Han kommer jo til å finne det ut en eller annen gang?

Han har da ingenting med mitt helsekort å gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du skal gjemme helsekortet ditt, gjøre alt for at ikke skal få se det? Haha, det er noe av det dummeste jeg har hørt. Må være litt av et forhold:-)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder deres barn. Ikke ditt barn. Fedre er stort sett involvert nå til dags.

Anonym poster: 4a44db8a73e609095ecc778f7058114c

AnonymBruker
Skrevet

Så du skal gjemme helsekortet ditt, gjøre alt for at ikke skal få se det? Haha, det er noe av det dummeste jeg har hørt. Må være litt av et forhold:-)

Nei, men igjen, det er mitt helsekort. Hvorfor skal han studere det, er jo for meg og legen?

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg hadde ikke fortalt det uten grunn, men jeg svarer ærlig på alle spørsmål. Ser ikke noen grunn til å lyve om fortiden.

AnonymBruker
Skrevet

Helsekort? Sånt har ikke jeg...

Jeg mener egentlig at det er galt å skjule slike ting. Når det er sagt har jeg selv løyet om aborten min.

Hvorfor?

Jo, fordi jeg i min naivitet fortalte det til en eks som i ettertid brukte det mot meg når han var sur og sint.

Da jeg etter noen år ble sammen med en annen svarte jeg nei da spørsmålet om abort kom opp.

Anonym poster: 03b293b6c1c8236cfd07cdc96ba0d1ba

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men igjen, det er mitt helsekort. Hvorfor skal han studere det, er jo for meg og legen?

Der alle opplysninger om hele graviditeten står. Skal han være med på kontroller? Da får han se det. Skal han være med på ultralyder? Da får han se det. Skal han være med på fødsel? Da får han se det. De spør jo etter det når man kommer til kontroll i hytt å pine, så sjansen er jo stor for at han ser, eller hører det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helsekort? Sånt har ikke jeg...

Jeg mener egentlig at det er galt å skjule slike ting. Når det er sagt har jeg selv løyet om aborten min.

Hvorfor?

Jo, fordi jeg i min naivitet fortalte det til en eks som i ettertid brukte det mot meg når han var sur og sint.

Da jeg etter noen år ble sammen med en annen svarte jeg nei da spørsmålet om abort kom opp.

TS her, jeg har også opplevd å få det slengt i trynet i en krangel og angret veldig på at jeg sa noe om det. Nå er jo ikke alle drittsekker som min eks, men det sitter veldig i meg å skulle dele det med en ny partner.

Helsekortet anser jeg som like privat som en legejournal, så skjønner ikke helt den argumentasjonen?

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan fort bli nevnt fra lege eller jordmor, og trenger dere hjelp til å bli gravid er det nær umulig å skjule det.

Jeg hadde uten tvil fortalt om det var aktuelt. Det er en såpass stor del av livet, og det ville vært en forklaring på hvorfor jeg er ekstrem med prevensjon nå til dags, og ikke minst, det er noe som sannsynligvis hadde kommet frem uansett. Jeg har nær kontakt med tidligere partnere, så å gå rundt og vente på at noen hadde forsnakket seg hadde bare blitt stress.

AnonymBruker
Skrevet

Der alle opplysninger om hele graviditeten står. Skal han være med på kontroller? Da får han se det. Skal han være med på ultralyder? Da får han se det. Skal han være med på fødsel? Da får han se det. De spør jo etter det når man kommer til kontroll i hytt å pine, så sjansen er jo stor for at han ser, eller hører det.

Ja, men det er jo helsepersonellet som ser på det, ikke ham. Skal litt til å tyde et helsekort også om man ikke selv er sykepleier eller lege :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor tidligere aborter som kanskje ligger år tilbake plutselig skal bli relevant i en evt utredning?

Helsepersonellet har taushetsplikt og har ikke lov å røpe forhistorien til sine pasienter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er jo helsepersonellet som ser på det, ikke ham. Skal litt til å tyde et helsekort også om man ikke selv er sykepleier eller lege :)

Det står jo klart og tydelig: antall fødsel, antall spontanaborter osv..

Jeg føler hvertfall at helsekortet er mellom deg, partner og lege/jordmor. Barnet er jo begge to sitt?

Og et forhold bygd på så store løgner er jo ganske ille. Hadde du likt om han hadde jugd om å ha en unge, eller at han kunne hatt tre om de ikke hadde blitt tatt med abort?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor tidligere aborter som kanskje ligger år tilbake plutselig skal bli relevant i en evt utredning?

Helsepersonellet har taushetsplikt og har ikke lov å røpe forhistorien til sine pasienter.

1 av 1000 blir sterile av abort, sjansen er liten men der jo der så relevant kan det være.

Men om jeg skulle bli gravid uten hjelp er det vel ikke så relevant?

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo klart og tydelig: antall fødsel, antall spontanaborter osv..

Jeg føler hvertfall at helsekortet er mellom deg, partner og lege/jordmor. Barnet er jo begge to sitt?

Og et forhold bygd på så store løgner er jo ganske ille. Hadde du likt om han hadde jugd om å ha en unge, eller at han kunne hatt tre om de ikke hadde blitt tatt med abort?

Da har vi ulike meninger, jeg mener at mine helseopplysninger er mellom meg og helsepersonellet.

Om han har gjort andre gravide og ikke forteller meg det er helt ok.

Skrevet

Det skal ikke mye til å tyde et helsekort, jeg har mitt nyutfylte kort her (er gravid) og det står felter man skal skrive tall i av type:

"antall graviditeter. 1"

"antall provoserte aborter: 1"

Jeg ba legen min om å ikke fylle det ut, men han gjorde det uansett.

Det er snakk om èn A4-side der det står navn, adresse, fødselsnummer på foreldrene + denne informasjonen + høyde og vekt. Så dersom samboeren min gidder å se på kortet mitt i mer enn 10 sekunder så er det umulig å ikke få meg seg den informasjonen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke mye til å tyde et helsekort, jeg har mitt nyutfylte kort her (er gravid) og det står felter man skal skrive tall i av type:

"antall graviditeter. 1"

"antall provoserte aborter: 1"

Jeg ba legen min om å ikke fylle det ut, men han gjorde det uansett.

Det er snakk om èn A4-side der det står navn, adresse, fødselsnummer på foreldrene + denne informasjonen + høyde og vekt. Så dersom samboeren min gidder å se på kortet mitt i mer enn 10 sekunder så er det umulig å ikke få meg seg den informasjonen..

Jeg merker jeg må ha vært singel for lenge. Jeg ville ikke delt mitt helsekort med min samboer om jeg var gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Det burde jo ikke være relevant for nåtiden og fremtiden.

Om ikke det oppsto komplikasjoner derimot, som ga noen konsekvenser.

Og å bruke det på noen måter i en diskusjon eller en krangel hørtes veldig smålig ut.

Utover det synes jeg at man burde fortelle om det, hvert fall om en blir spurt om det.

Nå er jeg selv ikke i mot abort heller da, så det er vel gjerne derfor jeg ser litt sånn på det.

Anonym poster: b9e9ddcabed6b406126e802929cc6edc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...