Gå til innhold

Pass til barn.. vet reglene, men er det noen smutthull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

saken er følgende:

jeg vil ikke at barnefar skal ta med barnet utenlands, og har derfor sagt nei til å skaffe pass.

Han har tidligere lyvd om hvor han har tenkt seg på "ferie", noe som gjør meg ekstra mistenksom.

Ikke klarer han å passe på barnet under samvær, ikke vasker han barnet eller skifter klær (så når det er samvær over flere dager, så kommer barnet hjem og lukter surt og har ikke engang skiftet truse)

Far drikker mye.

Hans samboer er fra et annet land, ikke snakker hun norsk eller noe særlig engelsk.

Jeg er livredd for å sende barnet ut av landet med han, både pga omsorgssvikt og at jeg ikke vet hvem som vil ivareta barnet under ferietur, og om barnet kommer hjem i d et hele tatt.. Jeg stoler ikke på far, og at han i tillegg lyver om hvor han skal (ja, jeg vet at han har gjort det, for han har forsnakket seg)

Men, går det an å skaffe pass og nekte han å få passet? Altså, ikke misforstå meg nå.. Jeg ønsker ikke å hevne meg, være bitter eller nekte far pass fordi jeg vil krangle og lage kvalme. Hadde jeg visst at barnet hadde det bra og far var til å stole på, så hadde det ikke vært noe problem å skaffe pass til barnet slik at far også kunne dra på ferie med barnet. Men jeg er livredd for barnet om han tar med seg barnet utenlands.

Men vi vil gjerne dra litt lengre enn Sverige på ferietur vi også..

Anonym poster: 7dd8cfba5e5ff3e998ef93268c815c25

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bare gi ham en beskjed om at det ikke blir aktuelt med noe pass.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis barnet ikke blir vasket eller skiftet klær på hos den andre så er vel pass den aller minste bekymringen? Helt alvorlig talt - unnskyld at jeg spør - men hvorfor i all verden lager du en sak av passet til barnet når det er åpenbart at far ikke burde hatt samvær grunnet omsorgssvikt?

Hadde jeg vært nabo til far og sett et barn i dritne illeluktende klær så hadde jeg meldt bekymring til barnevernet straks. Hvorfor gjør ikke du det som er moren til barnet?

Hadde du gjort det, fremfor den selvtekten du vil gjøre med passet så hadde både pass og annet ordnet seg for ditt barn.

AnonymBruker
Skrevet

,

Hvis barnet ikke blir vasket eller skiftet klær på hos den andre så er vel pass den aller minste bekymringen? Helt alvorlig talt - unnskyld at jeg spør - men hvorfor i all verden lager du en sak av passet til barnet når det er åpenbart at far ikke burde hatt samvær grunnet omsorgssvikt?

Hadde jeg vært nabo til far og sett et barn i dritne illeluktende klær så hadde jeg meldt bekymring til barnevernet straks. Hvorfor gjør ikke du det som er moren til barnet?

Hadde du gjort det, fremfor den selvtekten du vil gjøre med passet så hadde både pass og annet ordnet seg for ditt barn.

tro meg, jeg har prøvd alt! jeg har selv meldt han til barnevernet, men de mente ordrett (fra svaret jeg fikk):"at deres innblanding ville helle bensin på bålet" og de var derfor ikke interessert i å blande seg..

jeg har vært i flere rettsmøter, men far er veldig flink utad mot andre, og spiller et spill på disse møtene..

Dommeren har avsagt dom i forhold til samvær og overnattinger, som jeg må forholde meg etter.. jeg sender med barnet det barnet trenger av klær og utstyr, ofte får jeg ikke de tilbake engang..

og nå vil han da ha pass til sommeren, og jeg har sagt at det ikke er aktuelt!

men vi vil gjerne på ferie selv, men det går ikke uten pass til barnet..

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde meldt bekymring til BV hver gang barnet kom hjem med drittent tøy. Jeg hadde fått noen til å bevitne at barnet var ustelt og jeg hadde holdt på til jeg vant.

Når det gjelder passet: kontakt politiet og be dem om råd i saken.

AnonymBruker
Skrevet

jeg kommer desverre ingen vei med å hverken melde han til barnevernet, eller loggføre.. Jeg har skrevet en meget nøyaktig logg fra far begynte med samvær - som tar for seg disse forholdene..

men dommeren mente det ikke hadde noe å si, siden far da satt på forrige rettsmøte og sa at det var i fortiden..

barnepsykolog har vært inne i bildet også, etter krav fra meg. men hun var sammen med far og barnet en time, i begynnelsen av samværet til far. og hun mente da at det ikke var noe problem..

så for meg er hele situasjonen helt fortvilet! Jeg vet snart ikke hva mer jeg skal gjøre!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde heller reist på en ferie hvor man ikke trenger pass. fordi skal få han til å signere så vil han nok også ta i bruk passet til ferier. høres ut som en dårlig plan.

Anonym poster: 155c56cbf4970b4042f4d17406f6a52b

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Enten har du ingen sak - dvs at du overdriver dette, eller så har du ikke klart å bevise at barnet er ustelt nå. Selv om du ikke på kort sikt får til noe vil bevitnet logg som forteller at barnet fortsatt er ustelt - selv om du må fortsette med denne loggingen i lang lang tid så vil dette hjelpe deg i fremtiden når det en eller annen gang blir nytt rettsmøte. Du har tapt på kort sikt, men i motsetning til andre har du noe helt konkret - et ustelt barn - å vise til.

Og når det gjelder psykologisk sakkyndige i rettssaker - pføy. Det har vært flere artikler om at de ikke gjenkjenner manipulering og har vondt for å tro det verste om foreldre.

Men NÅ må du logge for å forsvare passnekten, og omsider på sikt omsorgsoverdragelse og samvær under tilsyn.

Har far barnet på overnatting slik at barnet stiller ustelt i barnehage eller skole? Da har du jo uhildede vitner på omsorgssvikten.

Hva er det verste som kan skje med denne loggingen? At far skjerper seg og at barnet blir stelt? Kan det være at ditt fokus har vært feil hittil? Hvor gammelt er barnet?

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

barnet er litt over 3 år.

ja, foreløpig har jeg tapt gang på gang, men jeg gir meg ikke! ting er ikke slik de skal være!! men barnet forteller mer og mer etter samvær, og jeg skriver også ned i loggen som barnet forteller om.

ang barnehagen, så kommer barnet tilbake til meg på søndag kveld. barnet har i lang tid hylt og grått det er barnehagetid neste dag, og tidligere så har jeg latt barnet være hjemme med meg den dagen (jobber nattevakt og har endel fri), for jeg har merket at hun trenger en dag på å komme seg tilbake til normalen.. etter flere overnattinger som f.eks i påsken så sliter jeg med søvnvansker på barnet i lang tid.. Har legeerklæring på at det er sammenheng mellom fars samværsovernattinger og søvnproblem, men dette også betydde ikke noe for dommeren..

men nå i år har jeg begynt å sende barnet i barnehagen dagen etter, og så spør jeg betjeningen om de har merket noe forskjell. Flere ganger sier de at barnet er mer sint og mer egen enn vanligvis..

det hadde vært kjempeflott om barnet gledet seg til samvær med far, at barnet kom like velstelt tilbake som når barnet dro, at barnet fortalte om kjekke aktivteter, og jeg og far klarte å samarbeide! Men det ser ikke ut til å bli virkelig..

Far vet faktisk om at jeg logger, da jeg tok det opp på forrige rettsmøte. Men likevel så er det ingen endring etter hans samvær..

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva har rettsmøtene handlet om? Samværsrett? Hvor mye samvær far skal ha?

Det er skremmende at du ikke når frem. Jeg håper at barnet etterhvert kan sendes i barnehage direkte fra far og når de tar det ustelte barnet opp med deg så ber du dem være så snill å sende bekymringsmelding,

Og så klager man over barnevern som tar barna for tidlig - kjøss meg i rævva.

Istedenfor bekymringsmelding på far, har du prøvd motsatt vinkling - hvordan du skal håndtere barnets overgangsvansker?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper at barnet etterhvert kan sendes i barnehage direkte fra far og når de tar det ustelte barnet opp med deg så ber du dem være så snill å sende bekymringsmelding,

Det er faktisk mors ansvar å avgjøre om barnet utsettes for omsorgssvikt. Dersom mor med viten og vilje sender barnet til en person som utsetter det for omsorgssvikt, ligger også hun tynt an. Jeg fikk heller INGEN hjelp fra BV da jeg ba om det i forhold til mitt barn og hennes far. Politiet i fars hjemkommune hadde sendt bekymringsmelding til BV, og det var mitt ansvar når jeg ble orientert om dette å ta nødvendige forholdsregler. Men de kunne hjelpe meg som vitner i en eventuell rettssak.

Anonym poster: 6096b9cd9cd1fe4840ae564b203713e5

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Det er faktisk mors ansvar å avgjøre om barnet utsettes for omsorgssvikt. Dersom mor med viten og vilje sender barnet til en person som utsetter det for omsorgssvikt, ligger også hun tynt an. Jeg fikk heller INGEN hjelp fra BV da jeg ba om det i forhold til mitt barn og hennes far. Politiet i fars hjemkommune hadde sendt bekymringsmelding til BV, og det var mitt ansvar når jeg ble orientert om dette å ta nødvendige forholdsregler. Men de kunne hjelpe meg som vitner i en eventuell rettssak.

Kanskje du skal være konstruktiv og fortelle hva denne moren skal gjøre når barnevernet ikke vil hjelpe da? Det å da også gå an å be en barnehage sende bekymringsmelding når de ser det samme som mor ser, og som far snakker seg ut av?

I følge barnevern og rettsvesen utsettes ikke barnet for omsorgssvikt så da kan mor ikke nekte barnet overnatting hos far eller samvær. Så da må mor være kreativ med hvordan samværet gjennomføres slik at det som faktisk skjer blir sett sv noen sol ikke lar seg snakke rundt av far.

Endret av Blondie65
Skrevet

Jeg ville unlatt å skaffe pass om dette er tilfellet.

Men i retten, har ikke dere anket saken?

Samværsretten sies å skal være til barnets beste, men man kan jo virkelig stille spørsmålstegn med om denne loven egentlig fungerer etter sin hensikt. Kan jo forstå at mange sier at det er en foreldrelov, ikke barnelov...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville unlatt å skaffe pass om dette er tilfellet.

Men i retten, har ikke dere anket saken?

Samværsretten sies å skal være til barnets beste, men man kan jo virkelig stille spørsmålstegn med om denne loven egentlig fungerer etter sin hensikt. Kan jo forstå at mange sier at det er en foreldrelov, ikke barnelov...

alt handler desverre om fars rettigheter, ikke barnas beste :/ jeg tror i mange tilfeller så er dette en god lov som sikrer godt samvær med begge foreldrene! Men i andre tilfeller, så slår det feil ut, og fedrene kan gjemme seg bak loven om at barnets beste er uansett å ha ha samvær med begge foreldre..

Skal i nytt rettsmøte i slutten av året, som en evaluering av tide n og samværsperioden siden forrige rettsmøte.

Men jeg tror at jeg skal kontakte barnevernet igjen snart, og lufte frustrasjonen til de! de har alle papirene mine liggende på kontoret enda.. slik jeg har forstått bv, så er det stor forskjell på barnevernkontorene. I ene nabokommunen vet jeg de er mer offansive og følger mer opp.. men jeg kan vel ikke kontakte de isteden?

(Jeg har skrevet noen innlegg tidligere her inne på kg, om fars væremåte og psykisk mishandling. han har desverre vist seg å være en meget manipulativ og kontrollerende person.. men har ikke tenkt å ta opp igjen den tråden nå..

Men takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde meldt bekymring til BV hver gang barnet kom hjem med drittent tøy. Jeg hadde fått noen til å bevitne at barnet var ustelt og jeg hadde holdt på til jeg vant.

Når det gjelder passet: kontakt politiet og be dem om råd i saken.

Barnevernet går kun i hjemmet der barnet har den daglige omsorgen, altså hos mor i dette tilfellet. Det er mor som skal skjerme barnet for far hvis hun mener han er uskikket, og gå til barnefordelingssak. Barnevernet kan ikke bestemme samvær, det går under lov om barn og foreldre og ikke barnevernsloven. Sånne saker skal til familievernkontoret, ikke barnevern. Det blir kun barnevernssak hvis mor over lengre tid ikke gjør de riktige valgene og skjermer barnet for samvær ved å gå rettens vei, og da kan moren miste barnet for hun er den med daglig omsorg.

Anonym poster: 82c06b48c8895378474f79436af00050

AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet går kun i hjemmet der barnet har den daglige omsorgen, altså hos mor i dette tilfellet. Det er mor som skal skjerme barnet for far hvis hun mener han er uskikket, og gå til barnefordelingssak. Barnevernet kan ikke bestemme samvær, det går under lov om barn og foreldre og ikke barnevernsloven. Sånne saker skal til familievernkontoret, ikke barnevern. Det blir kun barnevernssak hvis mor over lengre tid ikke gjør de riktige valgene og skjermer barnet for samvær ved å gå rettens vei, og da kan moren miste barnet for hun er den med daglig omsorg.

Takk, dette ble mye ryddigere enn mitt innlegg (kl 16:17)

Til Blondie: Grunnen til at jeg ikke er det du kaller konstruktiv, er at jeg ikke har noen råd å gi. Det jeg ønsket var egentlig å vise dere med alle løsningsforslag og velmente råd, at det er ikke "bare å melde til barnevernet" eller liknende.

Gjest Blondie65
Skrevet

Takk, dette ble mye ryddigere enn mitt innlegg (kl 16:17)

Til Blondie: Grunnen til at jeg ikke er det du kaller konstruktiv, er at jeg ikke har noen råd å gi. Det jeg ønsket var egentlig å vise dere med alle løsningsforslag og velmente råd, at det er ikke "bare å melde til barnevernet" eller liknende.

Det er jo opplagt at det ikk er "bare å". Jeg vet så inderlig godt at manipulerende foreldre kan virke helt fabelaktige for utenforstående - og at jeg ville slitt med å tro på noe av det selv hadde det ikke vært for at jeg har sett noe med egne øyne. Merkelig nok er det i barnefordelingsretten umulig å avsløre og sette på plass en manipulator mens i andre rettsinstansern fikk personen beskjed om å oppføre seg som en voksen og ikke dra inn påstandene uten dekning eller som ikke vedkom saken.

Det må være noe med de sakkyndige, familevernkontoret og i siste instans retten når det gjelder barnefordeling som rett og slett ikke virker.

Jeg har sagt lenge at barnet burde få sn egen bistand advokat med forpliktelse til kun å se barnets side av saken.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke be noen komme hjem til deg den tiden barnet kommer fra far? Er det mulig for deg å feks. flytte dagene hos far, for en liten periode, hvor far da må sende barnet i barnehage? Så kan du prate med barnehagen. Ser de at barnet kommer skittent, lukter vondt eller oppfører seg på en unormal måte, kan du be de sende inn bekymringsmelding og.

Anonym poster: 1f0aaf09a56025d46902f54482292ff1

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke be noen komme hjem til deg den tiden barnet kommer fra far? Er det mulig for deg å feks. flytte dagene hos far, for en liten periode, hvor far da må sende barnet i barnehage? Så kan du prate med barnehagen. Ser de at barnet kommer skittent, lukter vondt eller oppfører seg på en unormal måte, kan du be de sende inn bekymringsmelding og.

Som sagt så hjelper det ikke at bhg sender inn bekymringsmeldingen, da innkaller barnevernet den som har daglig omsorg til møte, altså mor. Det riktige for mor er å gå for en barnefordelingssak, barnevernet kan ikke nekte far å ha samvær, det har de ingen juridiske rettigheter til da det går under lov om barn og foreldre og ikke barnevernsloven. Barnevernet har kun innflytelse om samvær når barnevernet har midlertidig omsorg for barnet eller at det har vært en omsorgsovertakelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt så hjelper det ikke at bhg sender inn bekymringsmeldingen, da innkaller barnevernet den som har daglig omsorg til møte, altså mor. Det riktige for mor er å gå for en barnefordelingssak, barnevernet kan ikke nekte far å ha samvær, det har de ingen juridiske rettigheter til da det går under lov om barn og foreldre og ikke barnevernsloven. Barnevernet har kun innflytelse om samvær når barnevernet har midlertidig omsorg for barnet eller at det har vært en omsorgsovertakelse.

Men det kan vel hjelpe i en evt. fordlingssak?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...