Rights Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Vi har narkomane som må ha seg en eller annen form for rus, alkoholikere som må ha alkohol, og så har vi sukkernarkomane - som bare må ha sukker. Sukker er nemlig det mest avhengighetsskapende på denne jord, og de aller fleste er under dens makt. Slaver til sukkeret ! Det finnes sukker i bortimot alt av ferdigprodukter i butikken, og i tørrvarer. Jeg er selv en sukkernarkoman av dimensjoner, og har igrunn vært det siden jeg var liten. Nå som jeg er "voksen", så har jeg i perioder klart å holde styr på sukkersuget mitt. Jeg er blitt utrolig flink å lage mat, så bortimot alt jeg spiser er lagd ifra bunn av, med gode ferske råvarer. Godteri kjøper jeg aldri inn, for jeg vet om jeg har det liggende så vil jeg spise det opp. Så hvordan ta knekken på søtsuget? Det jeg har gjort, er å spise 1 korg blåbær hver eneste kveld (Det er som regel på kvelden sukkersuget er på det verste), hjelper ikke det så spiser jeg kanskje 1 korg phsysalis også.. men som regel går det greit med kun 1 korg blåbær. Det er jo sukker i dette også, men mye sunnere enn smågodt og slikt fandenskap. Til tider blir det også en del vanilje kesam med banan/blåbær og jordbær. Litt dyrt å spise i lengden, men pytt pytt. Klarer fortsatt å holde alt i "sjakk" (mtp aktivitetsnivå, og hva jeg ønsker å oppnå med kroppen min). Men så skjer det uungåelige: En jente setter sine klør i meg, og det blir noen dater.. Selvsagt med godteri tilstede. Og da er det igrunn gjort. En godteribit er nok - den setter igang alle mulige prosesser i hodet mitt, og det er klin umulig å slutte å spise. En ting til... ok, nå er det nok.... ehm.. bare en liten ting til. Jeg har blitt fanget av sukkerets makt igjen! Og jeg merker med engang, dagen etterpå - at jeg har et sug etter noe godt. Klarer kanskje å holde meg om dagen, men med engang kvelden kommer er det bare å kaste inn handkle å gi meg inn. Slaget er tapt. Til nærmeste godteributikk skal jeg! Og slik fortsetter det... Vil ha sukker... bare må ha det.. sjokolade.. karamellpudding.. banansplit is.. pistasj is... den ene tanken fører til den andre, og alt jeg tenker på er godteri. Må ha det... Kan ikke gå i en eneste butikk uten å fantasere om alt godteriet jeg går forbi. Jeg som så lenge ikke har ofret dette en eneste tanke, sliter nå med å gå forbi. Vil ha.. sukker! Har vært slik i flere uker nå! Men nå er det nok. Det er på tide å dra frem pisken, og komme meg ut av dette sukkerhelvetet igjen. Jeg vet meget godt at jeg aldri vil komme helt ut av det, men det er heller ikke målet. Jeg vil tilbake dit jeg var, der en korg blåbær er nok til å drepe mitt sug. Er ikke gøy å føle meg som en "narkoman" som bare.. "MÅ HA SUKKER"! 2
Gjest Puravida Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Jeg har vært der selv! Jeg ble kvitt godterisuget slik: all sjokolade ble byttet ut med is. Så etter to uker når sjokoladesuget ble borte byttet jeg isen mot milkshake. Etter en uke byttet jeg Milkshake mot smoothie. Drakk kanskje 3 - 4 smoothies hver dag. Haha. I tillegg til dette spiste jeg ca 100 g mandler hver dag (brydde meg ikke om kaloriinnholdet) Spiste mandler hver gang søtsuget kom. På den måten ble jeg kvitt søtsuget for alltid på en måned. Det var ganske greit. Endte opp med at jeg ble "avhengig" av sunne smoothie og mandler. Og det var ikke det verste som kunne skje;) Jeg ble kvitt søtsuget i september, dessverre kom eksamensperioden nå i april/mai og jeg har spist godteri nesten hver dag. Vet ikke hvorfor jeg begynte engang. Sikkert vane, og alle andre spiste sukker. Nå tenker jeg mye på sukker og vil ha det hver dag. Er virkelig på tide at jeg gjentar septembermånedens suksess!
Redbull Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Lavkarbo er helt genialt! Hadde ikke sukkersug i det heletatt når jeg spiste lavkarbo. Hørt om folk som har hatt sukses med krom tabletter også 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 For min del er det motsatt av de fleste. Jeg klarer ikke å tenke på noe annet en godterier, om jeg er helt fri for snop i hus. Jeg må rett og slett alltid ha sjokolade og snop i hus. Om ikke tørner jeg. Så lenge jeg har, så slipper jeg å spise. Kjøpte en pose M&M i februar/mars, og den står her ennå. En uåpna sjokolade fra samme tid også. Jeg kjøper gjerne en Smil eller en platesjokolade, og tar en eller to biter, og så er jeg fornøyd denne dagen. Så en Smil kan vare i kanskje 5-7 dager. Men de gangene det er helt tomt, så kan jeg gå amokk og spise to sjokolader på rappen. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble slik, eller når det skjedde, men er sjeleglad for at det er slik. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 Jeg kan ikke ha det i hus, da spiser jeg det opp. Men idiotisk nok kan jeg noen ganger ta meg en tur forbi sjokoladehyllene i butikken når jeg har skikkelig søtsug og det hjelper. Bare stirre på godteriet og så gå igjen. Anonym poster: 77c1f732f4e4baf66aa6d79188d7d28b 1
Løvetanten Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Jeg var også sånn. Helt manisk med sukker, og kræsjet hver 3.time om jeg ikke fikk i meg mat. Utrolig slitsomt å kjempe mot sukkersuget hver eneste dag 1
Rights Skrevet 20. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2013 For min del er det motsatt av de fleste. Jeg klarer ikke å tenke på noe annet en godterier, om jeg er helt fri for snop i hus. Jeg må rett og slett alltid ha sjokolade og snop i hus. Om ikke tørner jeg. Så lenge jeg har, så slipper jeg å spise. Kjøpte en pose M&M i februar/mars, og den står her ennå. En uåpna sjokolade fra samme tid også. Jeg kjøper gjerne en Smil eller en platesjokolade, og tar en eller to biter, og så er jeg fornøyd denne dagen. Så en Smil kan vare i kanskje 5-7 dager. Men de gangene det er helt tomt, så kan jeg gå amokk og spise to sjokolader på rappen. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble slik, eller når det skjedde, men er sjeleglad for at det er slik. Hehe, morsomt! Har aldri hørt om noe slikt før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå