AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste denne. Jeg er jente 23, brunt hår, grønne øyne og blir veldig brun om sommeren, er alltid litt brunere i huden ellers enn alle andre uansett årstid. Jeg vet at jeg ikke er adoptert og faren min ser nesten litt italiensk ut, men han er helt norsk. Jeg har veldig lyst til å prøve meg på å granske slekten min, men hvordan kan man gå frem? Navnet mitt er også noe utelandsk, men det er kun fordi moren min syns navnet var fint. Dette er også med på å få folk til å spørre meg om ikke jeg er fra Spania/Italia. Nå er jeg lei det og vil få litt fart på sakene her. Har dere tips? Anonym poster: 1584adb3edfedd8f5d98eb4a186d518c
Amarinda Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Du kan jo prøve digitalarkivene i Norge, du kan nok spore slekten din ett godt stykke tilbake ved å sjekke folketellingene. Imidlertid er det mange som har samme "gener" som deg i Norge, mange tilskriver dette til spanske sjømenn som gikk til lands i norske havner og "tok for seg". Om det er tilfellet et sted tilbake i din slekt finner du nok ikke i digitalarkivene, men du kan prøve å se på gamle slektsbilder - er det tilfellet at flere ser slik ut flere ledd tilbake? 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Du kan jo prøve digitalarkivene i Norge, du kan nok spore slekten din ett godt stykke tilbake ved å sjekke folketellingene. Imidlertid er det mange som har samme "gener" som deg i Norge, mange tilskriver dette til spanske sjømenn som gikk til lands i norske havner og "tok for seg". Om det er tilfellet et sted tilbake i din slekt finner du nok ikke i digitalarkivene, men du kan prøve å se på gamle slektsbilder - er det tilfellet at flere ser slik ut flere ledd tilbake? Tusen takk! Det er på min far sin side at noen kan se litt spanske/italienske ut. De er alltid litt brunere hele året, uten å ta solarium etc. Trekkene i ansiktet ser ikke helt norske ut. Det er ikke så mange igjen på min far sin side, og jeg har ikke sett så mange bilder, siden faren min sin far døde av alkoholisme og de virker ikke så begeistret over å snakke om han. Hvordan går jeg frem for å se i digitalarkivet? Kan jeg gjøre det på min egen pc eller må man søke om å få gjort det? Anonym poster: 1584adb3edfedd8f5d98eb4a186d518c
Amarinda Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Jepp, det er gratis, link her: http://www.arkivverket.no/digitalarkivet Men du må ha navnet på noen som levde rundt 1910 da (din oldefar og mor på din fars side for eksempel).
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #5 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har bare svenske og norske "forfedre" mange generasjoner tilbake i tid, likevel ser jeg ut som en iraner og folk tror jeg ikke drikker, fester elle spiser kjøtt. Blir hele tiden diskriminert pga det. Har jeg lov til å bli sur?Anonymous poster hash: ed763...d00
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #6 Skrevet 11. januar 2014 Er slike tendenser på den ene siden av min familie også. Kan sikkert se sydeuropeiske ut, men all slektsforskning stopper opp bare noen få generasjoner tilbake på den ene siden. Mest sannsynlig er en av besteforeldrene mine av taterslekt. Slikt snakket man selvfølgelig ikke om før i tiden, så det er ingen som vil si noe som helst om det og mest sannsynlig finnes det ingen spor heller. Anonymous poster hash: 20213...300
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #7 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er fra Island og vi har det samme i min familie, riktignok begynner det å vannes ut nå, men mange i min familie er veldig mørke og blir veldig brune om sommeren (og har blitt tatt for å være utlendinger). I vårt tilfelle skyldes det visstnok franske sjømenn i fjordene i øst Slekter du fra vestlandet? Har hørt tilsvarende om spanske/franske sjøfolk der og møtt noen "mørke" nordmenn derfra Anonymous poster hash: 6d645...9b5
Teethgrinding Skrevet 11. januar 2014 #8 Skrevet 11. januar 2014 "Helt norsk" er vel en overdrivelse TS. Jeg tenker at da ligger det mest sannsynlig dominante gener fra utlendinger i slekten din. Jeg er så norsk som det går an. Jeg kjenner faktisk ingen som er mer norsk enn meg selv. Jeg har datert slektslinje direkte ned til sagaene, med unntak av perioden der ting ikke ble nedskrevet (ca til år 1200). Alt kroppshåret mitt blir kritthvitt når jeg blir brun. Viking power. 1
Gjest Skrevet 11. januar 2014 #9 Skrevet 11. januar 2014 Det finnes en del "genpooler" med mørke nordmenn på ulike steder. Jeg kjenner det fra Hallingdal, blandt annet. Jeg har tre teorier om dette. 1. Sjømenn. Gjelder der det kan spores fra kysten. 2. Samisk blod. For noen generasjoner siden ble det "importert" samer sørover for å jobbe med tamrein på diverse fjellheier. 3. Tatere. Omstreifende folk som opprinnelig kom fra sydlige strøk. Enten om de har giftet seg inn i diverse familier eller bare etterlatt litt gener. Husk at de mørke fargene er dominante, derfor trengs det ikke så stor konsentrasjon. I forhold til Island, så er det vel utelukket sjømenn, i første rekke Portugisere på Øst-Island. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #10 Skrevet 11. januar 2014 Jeg har bare svenske og norske "forfedre" mange generasjoner tilbake i tid, likevel ser jeg ut som en iraner og folk tror jeg ikke drikker, fester elle spiser kjøtt. Blir hele tiden diskriminert pga det. Har jeg lov til å bli sur?Anonymous poster hash: ed763...d00 Nei. Anonymous poster hash: 2034c...135 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #11 Skrevet 11. januar 2014 I min familie har det vært utbredt slektsforskning på alle kanter. Helt tlibake til sent 1700-tall er alle fra Norge og Sverige, før det var det noe skotsk og noe tysk. Jeg ser ikke spesielt skandinavisk ut. Har lys hud, men mørkt hår og mørke øyne. Nesten uansett hvor i Europa jeg oppholder meg, tror folk at jeg er innfødt. Anonymous poster hash: 2034c...135
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #12 Skrevet 11. januar 2014 Er du fra kysten (særlig vestlandet), TS? I så fall er det godt mulig du f.eks. har portugisisk blod i årene. Min morfar er fra Bergen, og i hans familie er det vanlig med svart/mørkebrunt hår, brune øyne og gyllen hud. Broren til morfar ser nesten helt utenlandsk ut. Vi har funnet ut at det langt bak i slekten er portugisiske handelsfolk som har giftet seg med noen norske (Bergen var jo et knutepunkt for handel før i tiden). Anonymous poster hash: a0f26...b84
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #13 Skrevet 11. januar 2014 I forhold til Island, så er det vel utelukket sjømenn, i første rekke Portugisere på Øst-Island. Det var først og fremst sjømenn fra Frankrike (og ikke Portugal) som fisket utenfor østkysten på Island og enkelte steder i området har fremdeles sterk kulturhistorisk forbindelse med Frankrike, i form av vennebyer, gatenavn på fransk i tillegg til islandsk etc.. Derfor tenkte jeg at det kunne være noe tilsvarende i ts sin familie Jeg personlig synes det er veldig spennende med slektsforskning og skjønner at ts er nysgjerrig på dette Anonymous poster hash: 6d645...9b5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #14 Skrevet 11. januar 2014 Og NÅ så jeg at noen har hentet tråden fra mai 2013... Jeps, ts leser svarene våre sikkert med iverhet nå... Anonymous poster hash: 6d645...9b5
Teethgrinding Skrevet 11. januar 2014 #15 Skrevet 11. januar 2014 Det finnes en del "genpooler" med mørke nordmenn på ulike steder. Jeg kjenner det fra Hallingdal, blandt annet. Jeg har tre teorier om dette. 1. Sjømenn. Gjelder der det kan spores fra kysten. 2. Samisk blod. For noen generasjoner siden ble det "importert" samer sørover for å jobbe med tamrein på diverse fjellheier. 3. Tatere. Omstreifende folk som opprinnelig kom fra sydlige strøk. Enten om de har giftet seg inn i diverse familier eller bare etterlatt litt gener. Husk at de mørke fargene er dominante, derfor trengs det ikke så stor konsentrasjon. I forhold til Island, så er det vel utelukket sjømenn, i første rekke Portugisere på Øst-Island. Hallingdal <3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #16 Skrevet 11. januar 2014 Er du fra kysten (særlig vestlandet), TS? I så fall er det godt mulig du f.eks. har portugisisk blod i årene. Min morfar er fra Bergen, og i hans familie er det vanlig med svart/mørkebrunt hår, brune øyne og gyllen hud. Broren til morfar ser nesten helt utenlandsk ut. Vi har funnet ut at det langt bak i slekten er portugisiske handelsfolk som har giftet seg med noen norske (Bergen var jo et knutepunkt for handel før i tiden). Anonymous poster hash: a0f26...b84 Interessant:) Jeg er en av disse mørke bergenserne. Når jeg er på ferie i Syd-Europa ser jeg mange som likner på meg både i ansiktstrekk og figur. Når jeg farger håret mørkebrunt får jeg ofte spørsmål om jeg kommer fra Spania,Italia,etc.,og på jobben forrige uke fikk jeg kjeft av en kunde som spurte hvorfor "det bare jobber utlendinger her"... Har også hørt at de mørke genene på Vestlandet kan skyldes vikinger som dro på tokt til Spania,etc..og tok med seg damer tilbake til Norge. Anonymous poster hash: e2e37...3ac
Teethgrinding Skrevet 11. januar 2014 #17 Skrevet 11. januar 2014 Det var først og fremst sjømenn fra Frankrike (og ikke Portugal) som fisket utenfor østkysten på Island og enkelte steder i området har fremdeles sterk kulturhistorisk forbindelse med Frankrike, i form av vennebyer, gatenavn på fransk i tillegg til islandsk etc.. Derfor tenkte jeg at det kunne være noe tilsvarende i ts sin familie Jeg personlig synes det er veldig spennende med slektsforskning og skjønner at ts er nysgjerrig på dette Anonymous poster hash: 6d645...9b5 Det er også nordmenn i Frankrike. Normandie f.eks er norsk, grunnlagt av vikinger i eksil. Store navn har sprunget ut fra nøyaktig den gruppen mennesker i Normandie. Ergo Nordmenn. Nordmannen er best. Alltid. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #18 Skrevet 11. januar 2014 Og NÅ så jeg at noen har hentet tråden fra mai 2013... Jeps, ts leser svarene våre sikkert med iverhet nå...Anonymous poster hash: 6d645...9b5 Jeg er her enda jeg Takk for flere innspill dere. Jeg prøvde meg litt frem, men fikk det ikke helt til, så jeg la det litt på hylla. Etter at denne tråden ble gjenopptatt har jeg bestemt meg for å ta kontakt med noen som kan hjelpe meg med å granske slekten min. Mistenker at jeg har noe portugisisk/spansk bakover i linjene mine. Har også skjønt at brunt hår og lysegrønne øyne kanskje ikke er den vanligste kombinasjonen? Anonymous poster hash: 1584a...18c 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 #19 Skrevet 11. januar 2014 Jeg er her enda jeg Takk for flere innspill dere. Jeg prøvde meg litt frem, men fikk det ikke helt til, så jeg la det litt på hylla. Etter at denne tråden ble gjenopptatt har jeg bestemt meg for å ta kontakt med noen som kan hjelpe meg med å granske slekten min. Mistenker at jeg har noe portugisisk/spansk bakover i linjene mine. Har også skjønt at brunt hår og lysegrønne øyne kanskje ikke er den vanligste kombinasjonen? Anonymous poster hash: 1584a...18c Hehe og der var du jo! :DAnonymous poster hash: 6d645...9b5
Gjest BettyBoop Skrevet 11. januar 2014 #20 Skrevet 11. januar 2014 Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste denne. Jeg er jente 23, brunt hår, grønne øyne og blir veldig brun om sommeren, er alltid litt brunere i huden ellers enn alle andre uansett årstid. Jeg vet at jeg ikke er adoptert og faren min ser nesten litt italiensk ut, men han er helt norsk. Jeg har veldig lyst til å prøve meg på å granske slekten min, men hvordan kan man gå frem? Navnet mitt er også noe utelandsk, men det er kun fordi moren min syns navnet var fint. Dette er også med på å få folk til å spørre meg om ikke jeg er fra Spania/Italia. Nå er jeg lei det og vil få litt fart på sakene her. Har dere tips?Anonym poster: 1584adb3edfedd8f5d98eb4a186d518c http://www.myheritage.no/family-tree-builder http://www.slekt.no/ http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt sjekk disse nettsidene ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå