Gå til innhold

Skal kjøpe nytt spisebord og trenger tips!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Dolca.

Jeg er på jakt etter et nytt spisebord.

Har stor sans for Piet Hein sitt Super Ellipsebord, men siden jeg trenger et bord med klaffer (spiseplass til min. 8-10 stykker) blir dette for dyrt. (26.000.-)

Andre forslag til enkle, men klassisk moderne spisebord til max. 10-12 000 kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har funnet "drømmebordet" for våre del.. Vi MÅ ha stort spisebord i det nye huset vårt, og er ikke i tvil om hvor vi skal kjøpe det- nemlig i et FENGSEL!! jeg var på utsalget her ved Hamar fengsel for å kjøpe en barnestol (kjempefin) og da viste han meg spsiebordene!! De er i ulike størrelser, jeg tror det største var 2m langt, plass til opptil 12 pers. Det var i ubehandlet tre, så kan man gjøre hva man vil med det. Meget god kvalitet på treet, solid utførelse! Og det beste av alt : PRISEN. det koster bare ca 2000,-! de leverer også stoler og benker i samme stil!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå alt som lukter av furumaterialer, (selv om det ikke har "furu-look") hvis du vil ha ett solid bord.

Vi har ett nøtte/kirsebærfarget spisebord i furu (12 personer) med mørke patineringer langs kanter og profiler.

Litt vanskelig å forklare, men det ser dødsstilig ut (ingenting minner om furu, selv om det er materialet) og kostet rundt 18.000,-.

Dyrt og stilig etter min målestokk, men så viser det seg at det tåler jo ingenting.... sukk.

Den minste berøring setter hakk og flekker.

Så jeg synes jeg har byens stiligste spisebord, bare synd at det stort sett lever under (flere lag med) duker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Jeg har funnet "drømmebordet" for våre del.. Vi MÅ ha stort spisebord i det nye huset vårt' date=' og er ikke i tvil om hvor vi skal kjøpe det- nemlig i et FENGSEL!! jeg var på utsalget her ved Hamar fengsel for å kjøpe en barnestol (kjempefin) og da viste han meg spsiebordene!! De er i ulike størrelser, jeg tror det største var 2m langt, plass til opptil 12 pers. Det var i ubehandlet tre, så kan man gjøre hva man vil med det. Meget god kvalitet på treet, solid utførelse! Og det beste av alt : PRISEN. det koster bare ca 2000,-! de leverer også stoler og benker i samme stil!!![/quote']

Holder virkelig et 2 meter langt bord til 12 personer?? Det må være hvis de sitter på benke rundt bordet da? Mitt spisebord er også 2 meter langt, men plass til 12 personer??? Nei, da blir det i alle fall trangt om plassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ekhard spisebord i eik fra IKEA, og er veldig fornøyd med det.

Du får kanskje ikke så veldig godt inntrykk av bordet ut fra det bildet, men sjekk ut katolgen eller stikk innom IKEA. Liker spesielt den litt retro stilen på beina, også er jo eik et ganske hardt materiale som tåler en støyt. Bordet er 2,2 meter, og vi har fått plass til fire stoler på hver langside, slik at det kan sitte totalt 10 stk. ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bord på 2.50 og det går ca 10 stykker rundt det, litt avhengig av antall barn etc. Det er avrundede klaffer, og blir dermed litt mindre enn et firkantet.

"regelen" er at det skal være 60 cm bredde til hver person. Alle har vi vel vært i selskap og fått tildelt 40 cm og må koordinere spisingen med når sidemannen løfter gaffelen :hoho: Husk å se an denne bredden i forhold til hvilke stoler du har - noen spisestoler er ekstra brede.

Jeg falt fullstendig for et glassbord til 50.000, så jeg gikk hjem og pusset opp det gamle spisebordet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolca.

Furu er ikke aktuelt. Har sett på Ikea, men fant ingenting jeg likte der.

Har kjøpt mye på Ikea, men er denne gangen ute etter noe litt mer eksklusivt.

Fant nettopp flere fine bord på nettsidene til Brødrene Andersens Møbelsnedkeri i Danmark. Kjenner noen til om disse har forhandlere i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har Ekhard spisebord i eik fra IKEA, og er veldig fornøyd med det.

quote]

Enig i at dette er et fint bord, men eik er dessverre ikke aktuelt hos oss pga. det vi har fra før av. Det må være et lysere treslag som feks. lønn, bjerk, ask eller oljet bøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Hvorfor ikke få laget et bord hos en møbelsnekker - det gjorde jeg og har aldri vært så fornøyd med et møbel før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Vi lagde faktisk vårt bord selv! Fikk blikkenslager til å sveise bein/ramme, og oppå den monterte vi en gammel stabbursdør (3-felts dør..kjempefin! og riktig gammel og slitt!) så la vi en glassplate oppå! det ble et bord til 8-10 pers..og veldig personlig!

Har planer om å skaffe akrylplate istedetfor glass..men det koster! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi har bord fra Hilmers Hus. Det er 240 cm og da står det 8 stoler rundt det (ingen på endene). I tillegg har vi illeggsplater på tilsammen 1 meter og først da på 3,40 er det plass til 12 gjester. Så jeg tror nok at 2 meter kan bli litt i knappeste laget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bord fra Hilmers Hus. Det er 240 cm og da står det 8 stoler rundt det (ingen på endene). I tillegg har vi illeggsplater på tilsammen 1 meter og først da på 3,40 er det plass til 12 gjester. Så jeg tror nok at 2 meter kan bli litt i knappeste laget ;)

Oioioi, det høres jo bare ut som drømmebordet for oss da! Jeg ELSKER å invitere folk til middag, og det blir gjerne mange rundt bordet. Har plass til 8 (10 om alle spiser i takt) stykker rundt det ikea-bordet vi har arvet hos mine snille svigerforeldre, men det er desverre for lite en del ganger. Når jeg skal ha nytt bord skal det være plass til mange, og det skal være flere innleggsplater slit at det er plass til enda flere ved behov!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...