Gå til innhold

Dere med velregulert stoffskifte; hvor kjapt/mye doserte dere opp under graviditet i 1 trimester(eller senere)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hypotyreose og er i 1. trimester, og har tatt den første blodprøven i uke 5 som viste en liten senkning(men ikke noe drastisk).

Nycomed og diverse andre legekilder anbefaler at man øker dose med 1/3 umiddelbart når man blir gravid og så følge med på prøver og evt justere mer - mens endel andre kilder mer henviser generelt til å følge med på blodprøver, men sier samtidig at de fleste trenger økning på 30-50%.

Jeg ligger ganske velregulert fra før til min "optimale" dose, og avtalte med legen å forsøke å dosere opp 20% i starten siden jeg var litt skeptisk til hypersymptomer som jeg vet av erfaring at er ganske ubehagelige.

Men - nå er jo jeg bare vant til å dosere opp/ned uten å være gravid, og vet ca hvor lang tid jeg bruker på en behagelig endring uten særlig bivirkninger - men jeg har jo aldri forsøkt dette ifbm graviditet.

Opplevde dere at behovet økte asap, eller brukte dere god tid på oppdoseringen?

Og isåfall: ca hvor mange uker brukte dere på hvor stor prosentøkning - og merket dere økningssymptomer som til "vanlig"?

Anonym poster: fac9dd9cf14752d9d38e8404ee7c144f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har ikkje auka dosering ved positiv test, men har tatt blodprøve og dosert etter denne ved 5-8 veker. Eg har hatt dårlige verdiar (høg tsh) tidlig i alle mine tre graviditetar, så i ettertid ser eg at eg burde auka dosen litt umiddelbart ved positiv test.

Vanskelig å sei noko om prosentvis auke/veker sidan eg har auka etter blodprøvar heile veien, men har vel auka totalt ca 50%ved 20-30 veker. No er er 24 veker og har berre auka knappe 25%, men eg tek prøvar kvar 3.-4. veke og legen vil dosere meg opp rolig. Har hatt symptomer på lågt stoffskifte særlig i første trimester, men har (pga sein opptrapping) ikkje hatt hyper-symptom.

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

24 uker ja, det var jo veldig rolig oppdosering, men du har sikkert hatt gode prøver underveis denne gangen da.

Dette med 1 trimester går vel ut på at fosteret ikke produserer noe selv, i tillegg til fare for spontanabort/hjerneskader etc, så er derfor jeg føler for å vite litt mer om det, føler ikke så mange fastleger har helt kompetanse på saken......

Man skal vel også helst ligge i øvre sjikt av normal da fosteret tåler forhøyet langt bedre enn for lavt, samtidig har jo iallefall mine hypersymptomer kommet litt snikende før(samme med lavt) - så jeg synes det er utfordrende å bare gå etter formen - spesielt når det kommer til hvorvidt man er litt for lav(tretthet, kvalme osv kan jo like godt være pga selve graviditeten som stoffskiftet).

Så er det jo individuelt også da - jeg har det best med TSH på ca 0,5(+/-) og T4 på rundt 17-18, og tåler veldig dårlig svingninger, selv om de virker små rent tallmessig.

Akkurat det er ikke så helt enkelt å få formidlet til den legen jeg har akkurat nå, så foreløpig må jeg bare styre showet selv - er ikke helt komfortabel med det, men ;)

Anonym poster: fac9dd9cf14752d9d38e8404ee7c144f

Skrevet

Litt svingninger og dårlige verdier må du nok pårekne i løpet av graviditeten.

Eg har som sagt vore låg i starten på mine tre graviditeter ( verst denne gang med tsh på 4,6 ca, i uke 10-18). Likevel har eg hatt problemfrie svangerskap. Denne tredje gang var eg faktisk ikkje klar over at stoffskiftet var så lågt, var trøtt og tom men tilskreiv det graviditeten. Når eg såg verdiane merka eg det - dårlig fokus, taletull og alt sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte dosere opp nesten umiddelbart. Ble faktisk 50% opp før det var innenfor der jeg skulle være.

Omtrent halvveis måtte jeg justeres noe ned igjen. Jeg tok vel prøver en gang i måneden, tror jeg.

Hvis legen din ikke er villig til å hjelpe deg med dette, ville jeg strengt talt byttet umiddelbart. Du har to bytter i året.

I Thyra (medlemsbladet til thyreaforeningen) var det en artikkel om hypo/hyper og graviditet for ikke så lenge siden. Kanskje den finnes på nett?

Anonym poster: 93517c4b33b76d05629957ebedbae183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...