Gå til innhold

Er du god på historie?

Mann 42

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Feil og feil, når man bruker ord som vestlig sjøfarer (selv om ordet kolonisering er med) så er ikke 1400-tallet helt korrekt. Det var da vestlige sjøfarere som bosatte seg der lenge før det. Men det er bare ordlegging og flisespikkeri.

Nja, Vikingene kom vel aldri til det som er USA i dag, kom vel til det som er er en del av canada.

(dog har jeg hørt spekulative historier om "viking gener" i meksikanere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Nja, Vikingene kom vel aldri til det som er USA i dag, kom vel til det som er er en del av canada.

(dog har jeg hørt spekulative historier om "viking gener" i meksikanere.)

Det stod vel Amerika, i oppgaveteksten? Eller husker jeg feil? Isåfall, my bad.

Men ja, jeg snakker om Leiv Eiriksson og L'Anse aux Meadows. De koloniserte jo ikke, men var av de første europeerne til å sette sin fot på amerikansk jord, om ikke annet. Når man da skal trekke inn "vestlige sjøfarere", så er jo vikingene ganske viktige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Det stod vel Amerika, i oppgaveteksten? Eller husker jeg feil? Isåfall, my bad.

...

Det sto faktisk USA (var akkurat inne og dobbeltsjekket)

Edit; selv om det selvfølgelig gjør spørsmålet litt spesielt, iom. at det ikke eksisterte noen forente stater på den tiden.

Endret av hogwash
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Det sto faktisk USA (var akkurat inne og dobbeltsjekket)

Ah, da var jeg bare kjapp i lesingen. Da stemmer det jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikingene.

Leiv Eiriksson. Men er det bevist at de kom dit? Jeg har ikke satt meg inn i dette så nøye. Når jeg tenker kolonisering av Amerika, så er det Columbus, 1492, og engelskmennene helt på tampen av hundreåret. Vikingenes kolonisering har jeg alltid tenkt på som litt spekulativ. Selv om vi vet at de gjorde mange spektakulære sjøferder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leiv Eiriksson. Men er det bevist at de kom dit? Jeg har ikke satt meg inn i dette så nøye. Når jeg tenker kolonisering av Amerika, så er det Columbus, 1492, og engelskmennene helt på tampen av hundreåret. Vikingenes kolonisering har jeg alltid tenkt på som litt spekulativ. Selv om vi vet at de gjorde mange spektakulære sjøferder.

Jepp.

http://www.mnh.si.ed...and/archeo.html

9/10 forresten.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Helt utrolig at det der ikke hadde festet seg i hukommelsen. Jeg mener, jeg gikk fortsatt på skolen da dette ble avdekket. Bokstavelig talt. Og jeg har lest bøkene til Ingstad, også. Damn! Må ha vært fordi de aldri kom så langt som til å faktisk kolonisere for alvor. Vikingene hadde ingen heldig hånd med skrælingene. Gikk skeis på Grønland, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Grunnen til at Colombus har fått æren for oppdagelsen av Amerika, er vel at det fra 1492 ble opprettholdt kontakt mellom kontinentene, noe som ikke var tilfelle etter vikingene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Colombus har fått æren for oppdagelsen av Amerika, er vel at det fra 1492 ble opprettholdt kontakt mellom kontinentene, noe som ikke var tilfelle etter vikingene osv.

Det hjelper ikke å oppdage noe, hvis man ikke også utrydder den lokale befolkningen og stjeler alle tingene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det hjelper ikke å oppdage noe, hvis man ikke også utrydder den lokale befolkningen og stjeler alle tingene deres.

Utnyttelsen av ressursene er selvsagt viktig for hvorfor kontakten ble opprettholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Europeerne så vel på amerika som folk ser på nye leiligheter, så fort de kjøper den pusser de opp hele leiligheten, og fjerner alle spor av "tidligere eiere"

Så å utrydde, drepe eller inslave de lokale var jo bare noe man gjorde liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnyttelsen av ressursene er selvsagt viktig for hvorfor kontakten ble opprettholdt.

Sånn kan man jo også si det. "Utnyttelse av ressurser." Vet du hvorfor slavehandelen fra Afrika til det amerikanske kontinentet kom i stand? Indianerne døde for fort, og spanjolene og portugiserne skjønte at de snart ville slippe opp for slaver, hvis de ikke fant på noe lurt, og det fort. Det var en jesuittisk prest som foreslo negere, og det skal visstnok ha vært fordi han ville berge de få gjenlevende indianerne i hans område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Sånn kan man jo også si det. "Utnyttelse av ressurser." Vet du hvorfor slavehandelen fra Afrika til det amerikanske kontinentet kom i stand? Indianerne døde for fort, og spanjolene og portugiserne skjønte at de snart ville slippe opp for slaver, hvis de ikke fant på noe lurt, og det fort. Det var en jesuittisk prest som foreslo negere, og det skal visstnok ha vært fordi han ville berge de få gjenlevende indianerne i hans område.

Jeg vet alt dette, ja.

Uttrykket "utnyttelse av ressurser" var ment som en enkelt samlebegrep fordi jeg ikke gadd å legge ut om hva som ble utnyttet, fordi jeg regnet med at du visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...