AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Jeg tenker på en liten sak her, som egentlig har vrimlet litt i hodet mitt de siste ukene.Ikke konstant, bare nok til at det fremdeles er der. Saken er at jeg og kjæresten min har vært sammen nå i 2,5 år, og han har et hus mens jeg leier leilighet. Jeg er ikke i leiligheten min annet enn når jeg skal hente post eller hente noe. Sakene mine står der, men jeg bor egentlig her. Det vil si at jeg sover her hver natt, har mine viktigste saker her, stort sett alle klærne mine og slike ting. Vi har pratet om det tidligere, og vi er enige om at det er for tidlig med innflytting, med tanke på at huset snart skal renoveres. Greit å vente med det til etterpå. Men jeg leker litt med tanken på å melde adresseendring, slik at jeg får posten min hit. Renovasjonen har gått tregt hittil (pga ting jeg ikke vil opplyse om her), så det kan ta sin tid. Å ordne det på noen andre måter blir bare for dyrt i forhold til gevinsten. Leiligheten min er ikke så langt unna, så jeg gidder ikke å betale flere hundrelapper for å få posten videresendt etc. Hvor stort er det å melde adresseendring? Hvis jeg en dag skulle "flytte" hjem igjen, hvor lang tid tar det før alt blir som normalt igjen ifm postgang? Er det en såpass liten ting at jeg bare kan melde adresseendring uten å fortelle det til kjæresten/"samboeren" min? Anonym poster: c311d01ec6101ae7324f576e3df8e0e9
petterm Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Du er pliktig til å melde adresseendring innen 8 dager etter at du har flyttet. Siden du ikke lengere sover i leiligheten din så har du pr. definisjon flyttet. Adresseendring må meldes til folkeregisteret, posten og alle du får post fra. All offentlig post bruker folkeregisteret. Har du god oversikt over hvem du får post fra så går det ganske raskt, man som regel glemmer man å gi melding til alle. Husk også telefonleverandøren din, NRK, blader, foreninger osv.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Du er pliktig til å melde adresseendring innen 8 dager etter at du har flyttet. Siden du ikke lengere sover i leiligheten din så har du pr. definisjon flyttet. Adresseendring må meldes til folkeregisteret, posten og alle du får post fra. All offentlig post bruker folkeregisteret. Har du god oversikt over hvem du får post fra så går det ganske raskt, man som regel glemmer man å gi melding til alle. Husk også telefonleverandøren din, NRK, blader, foreninger osv. Hun leier leiligheten, hadde vært riktig om hun ikke gjorde det lenger. Ts, Det går også ann å få seg postboks et sted. Ring posten å hør med den ettersendingen. Endret 20. mai 2013 av Evilposelos
Miamaia83 Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Om du melder adresseforandring slik som petterm beskrev flytter du i realiteten inn hos kjæresten. Du blir registrert i hans bolig. Det du kan gjøre er å melde adresseendring til posten (ikke bruk flytteportalen.no = masse spam). Post fra bank/ligningskontoret osv vil fremdeles bli sendt til folkeregistrert adresse. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 Bruker tråden siden den omhandler noe av det samme. Hvor lenge før kan man melde om adresseendring? Vil gjerne få skilt og sånn, så tenkte melde flytting, men vi flytter ikke før om en uke. Anonym poster: 747ef4efad435b84dabef9b226cd319e
FantasDick Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Ser ikke noe i veien for å melde flytting, men jeg synes absolutt du skal snakke med kjæresten din først! 1
petterm Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Hun leier leiligheten, hadde vært riktig om hun ikke gjorde det lenger. Ts, Det går også ann å få seg postboks et sted. Ring posten å hør med den ettersendingen. Hovedregelen er at man er bosatt der man tar sin døgnhvile. Hvis du bør midlertidig hos kjæresten kan du utsette å melde flytting i inntil et halvt år: "Kapittel 5. Hvor i Norge en person skal regnes som bosatt § 5-1. Hovedregelen om bosted – regelmessig døgnhvile Når ikke annet følger av bestemmelsene i § 5-2 til § 5-11, regnes personer som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile. Tidsbegrensede (midlertidige) opphold av under seks måneders varighet regnes ikke som bosetting på oppholdsstedet, med mindre oppholdsstedet er personens eneste bostedsmessige tilknytning i dette tidsrom. Viser oppholdet seg å vare utover seks måneder, skal vedkommende regnes som bosatt på oppholdsstedet, jf. første ledd."
hjärterdam Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 For meg høres det merkelig ut å ikke si til samboeren/kjæresten at du evt melder endring, hvorfor vil du ikke si det til han? Ellers kan jeg si at min oppfatning er at posten er effektive når det kommer til adresseendringer, har byttet adresse to ganger de siste to årene, og det har alltid gått raskt å få all post dit den skulle
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Hovedregelen er at man er bosatt der man tar sin døgnhvile. Hvis du bør midlertidig hos kjæresten kan du utsette å melde flytting i inntil et halvt år: "Kapittel 5. Hvor i Norge en person skal regnes som bosatt § 5-1. Hovedregelen om bosted – regelmessig døgnhvile Når ikke annet følger av bestemmelsene i § 5-2 til § 5-11, regnes personer som bosatt der de regelmessig tar sin døgnhvile. Tidsbegrensede (midlertidige) opphold av under seks måneders varighet regnes ikke som bosetting på oppholdsstedet, med mindre oppholdsstedet er personens eneste bostedsmessige tilknytning i dette tidsrom. Viser oppholdet seg å vare utover seks måneder, skal vedkommende regnes som bosatt på oppholdsstedet, jf. første ledd." Really? Da bryter jeg selv denne regelen. Hvordan skal noen egentlig finne ut hvor jeg sover om nettene, og hvor lenge jeg har gjort det? Anonym poster: c311d01ec6101ae7324f576e3df8e0e9
petterm Skrevet 20. mai 2013 #10 Skrevet 20. mai 2013 Really? Da bryter jeg selv denne regelen. Hvordan skal noen egentlig finne ut hvor jeg sover om nettene, og hvor lenge jeg har gjort det? Anonym poster: c311d01ec6101ae7324f576e3df8e0e9 Er vel ikke sikkert at noen oppdager hvor du sover:-) Mange lover og regler som ikke er så lett å kontrollere, men lovene og reglene har jo som regel en hensikt. Bostedsadresse avgjør bl.a. hvilken kommune man skatter til, og for den kommunen du bor i er jo det viktig.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #11 Skrevet 20. mai 2013 Ts her, takker for mange svar Lurer på en ting til. Kjæresten min har akkurat søkt om lån for å bygge om huset, kan det at jeg flytter inn hos han ha noen innvirkninger på det? Påvirke det på noen måter? Han har fått lånet, men jeg vil ikke at det skal bli noen problemer med det. Kan det ha noen negative virkninger på økonomien hans, annet enn det daglige vi har opplevd hittil (mat, strøm osv) Anonym poster: c311d01ec6101ae7324f576e3df8e0e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå