AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #1 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har lenge vært plaget med acne, men nå i det siste har jeg fått kviselignende utslett istedenfor typisk kviser med puss inni. Utslettet er like stort som et knappenålshode og litt røde, men det er ingen puss i de og de utvikler seg ikke til større kviser. De bare er der lenge,og nesten umulig å få vekk. Det er noen få på venstre kinn, men det høyre kinnet er fullt av disse små nuppene. Jeg bruker ikke å lene meg med hendene på kinnet eller bruke tlf, så jeg skjønner ikke hva det kommer av. Kan dette være et tegn på matallergi? Men det er da rart at det hovedsakelig er lokalisert på høyre kinn? Jeg har ikke noen mageproblemer heller,utenom luft i magen/oppblåst mage, hvis det var matallergi så hadde jeg vel hatt mer mageproblemer? Kan det være pga sminke? Jeg bruker den samme type sminken som da jeg hadde plettfri hud (den er nylig kjøpt,så det er ikke snakk om gammel utgått sminke), så hvorfor skulle jeg reagere på sminke nå plutselig? Jeg er flink til å rense huden også. Kan det være hormoner? Jeg går på Diane p-pillen i 6 mnd nå, hadde det vært hormoner så hadde vel det normalisert seg nå? Er det noen som har hatt lignende kviseutslett? Noen ideer til årsak? Jeg har smurt meg inn med kvisekremer alt for lenge nå,og hvis ikke jeg finner årsaken så vil ikke kvisekremene hjelpe noen ting. Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Soleksem? Anonym poster: 5975ebdb870d40a49683faf157f196e7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 Soleksem? Anonym poster: 5975ebdb870d40a49683faf157f196e7 Er aldri i solen omtrent, og dette utslettet har jeg hatt siden Desember. Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Bruker du fuktighetskrem og vasker sminkekostene jevnlig? Opplever du varme og rødme i kinnene ved anstrengelser? Anonym poster: ab65a5b0f6af7713db1b9411540f9ef2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 Høres ut som soleksem, men... Anonym poster: b81d397de6f2579b7eb68ea46fe90276
Gjest Cytosin Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Perioral dermatitt, nevrodermatitt, eksfoliativ dermatitt eller eksem? http://www.oslohudle...-dermatitt.html Endret 20. mai 2013 av Cytosin
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Bruker du fuktighetskrem og vasker sminkekostene jevnlig? Opplever du varme og rødme i kinnene ved anstrengelser? Anonym poster: ab65a5b0f6af7713db1b9411540f9ef2 Nei jeg rødmer ikke eller er blir varm i ansiktet ved anstrengelse, med mindre jeg blir ordentlig svett (intens trening), noe alle blir. Det er ikke Rosacea. Jeg bruker Avene fuktighetskrem fra Apoteket, den er spesielt for de som bruker kvisekremer og derfor har tørr hud (noe jeg har). Jeg bruker Finacea og Differin. Sminkekoster blir vasket jevnlig, og jeg bruker de på hele ansiktet når jeg først bruker det, så merkelig at utslettet kommer hovedsakelig på høyre side? Sover ikke noe mer på høyre side heller, og jeg legger en ny ren håndduk over puten før jeg skal sove, så det er ikke puten som er synderen her heller... Derfor begynne jeg å lure på om det er matallergi, men igjen; hvorfor hovedsakelig høyre side? Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 Perioral dermatitt, nevrodermatitt, eksfoliativ dermatitt eller eksem? http://www.oslohudle...-dermatitt.html Der står det at der er hovedsakelig rundt munn og øyne og nese, det er disse områdene som er helt fine hos meg. Er kun kinnene dette er på. Står også at varme og sollys kan forverre utslettet, det er ikke tilfellet hos meg da sollys ofte hjelper, men jeg er ikke så glad i å være i sola så den ser jeg ganske sjeldent. Har fått påvist veldig lavt D-vitamin for noen måneder siden, og fikk beskjed om å ta D-vitamin. Jeg har vært inne til kontroll for et par uker siden og da påviste de normale verdier. Prøvde finne et bilde av åssen det ser ut, og dette ser ganske likt ut det jeg har; bittebitteittesmå kviselignende utslett, spredd utover kinnet. Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0
Gjest Cytosin Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Der står det at der er hovedsakelig rundt munn og øyne og nese, det er disse områdene som er helt fine hos meg. Er kun kinnene dette er på. Står også at varme og sollys kan forverre utslettet, det er ikke tilfellet hos meg da sollys ofte hjelper, men jeg er ikke så glad i å være i sola så den ser jeg ganske sjeldent. Har fått påvist veldig lavt D-vitamin for noen måneder siden, og fikk beskjed om å ta D-vitamin. Jeg har vært inne til kontroll for et par uker siden og da påviste de normale verdier. Prøvde finne et bilde av åssen det ser ut, og dette ser ganske likt ut det jeg har; bittebitteittesmå kviselignende utslett, spredd utover kinnet. http://www.geronguid...pg?m=1291677793 Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0 Har du begynt å bruke nye produkter den siste tiden? Jeg brukte selv en fuktighetskrem fra Avene for rundt halvannet år siden og etter å ha brukt kremen i rundt fem måneder begynte jeg på å få bittesmå nupper i ansiktet. Det kan være allergi også, utslett er jo vanlig når det kommer til matallergi. Anbefaler deg uansett til å oppsøke hudlege om utslettet ikke vil forsvinne.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #10 Skrevet 20. mai 2013 Har du begynt å bruke nye produkter den siste tiden? Jeg brukte selv en fuktighetskrem fra Avene for rundt halvannet år siden og etter å ha brukt kremen i rundt fem måneder begynte jeg på å få bittesmå nupper i ansiktet. Det kan være allergi også, utslett er jo vanlig når det kommer til matallergi. Anbefaler deg uansett til å oppsøke hudlege om utslettet ikke vil forsvinne. Nei, jeg bruker de samme produktene omtrent hele tiden. Hadde jeg kjøpt en krem/foundation/pudder og så fått det utslettet like etterpå så hadde jeg lett skjønt hva det kom av. Men jeg bruker den samme type sminken omtrent hele tiden. Skal kutte ut Avene kremen og bruke noe annet i stedet, og se om det kanskje bedrer seg... Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #11 Skrevet 20. mai 2013 Oppdaterte med bilde: http://i.imgur.com/rBfLzPa.jpg Anonym poster: 1f68cd289b5cb865fcb65627cf51e3f0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #12 Skrevet 20. mai 2013 Ser ut som allergisk reaksjon ja. Men er jo litt rart hvis du ikke har begynt å bruke noen nye produkter. Jeg kan få utslett om jeg spiser noe jeg ikke tåler. Kan dette være tilfelle hos deg? Anonym poster: 3e600315b0441c29267c68a3fb7039d0
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #13 Skrevet 14. juni 2015 Jeg vil dra opp denne igjen, for jeg har plutselig fått det samme i en alder av 40. Må være en eller annen slags allergisk reaksjon. Skulle gjerne visst hva TS fant ut.Anonymous poster hash: 185cd...d76
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2015 #14 Skrevet 14. juni 2015 Jeg vil dra opp denne igjen, for jeg har plutselig fått det samme i en alder av 40. Må være en eller annen slags allergisk reaksjon. Skulle gjerne visst hva TS fant ut.Anonymous poster hash: 185cd...d76 Jeg er i 30-årene,og fikk noe som ser ut som dette,som visstnok er hårrotsbetennelse: http://www.oslohudlegesenter.no/h-rrotsbetennelse--hid-34.html Det kom over natten,og jeg våknet opp med hals og brystkasse fullt av slike små nupper. Kanskje noe lignende det du og TS har hatt? Anonymous poster hash: 69aaf...86e
Asal Skrevet 8. februar 2018 #15 Skrevet 8. februar 2018 På 14.6.2015 den 13.49, AnonymBruker skrev: Jeg er i 30-årene,og fikk noe som ser ut som dette,som visstnok er hårrotsbetennelse: http://www.oslohudlegesenter.no/h-rrotsbetennelse--hid-34.html Det kom over natten,og jeg våknet opp med hals og brystkasse fullt av slike små nupper. Kanskje noe lignende det du og TS har hatt? Anonymous poster hash: 69aaf...86e Jg har fått noe lignende, ville bare spurre deg har du blitt noe bedre? Og hvor lang tid det tok til du så bedring og eventuelt hvilken behandling fikk du? Takk 😞
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #16 Skrevet 8. februar 2018 On 5/20/2013 at 5:27 PM, Guest Cytosin said: Perioral dermatitt, nevrodermatitt, eksfoliativ dermatitt eller eksem? http://www.oslohudle...-dermatitt.html Perioral dermatitt er primært rundt munnen da, det er det perioral dermatitt betyr. I kinnene kan det være en type rosacea. Anonymkode: 83380...05c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #17 Skrevet 8. februar 2018 Jeg tror jeg har hatt det samme som du beskriver, nuppelignende utslett/kviser i ansiktet. Selv hadde jeg det i hele panna og høyre side av kinn/hake. Jeg går også på Diane men hadde gått på det i mange år før jeg fikk dette utslettet. For meg så fungerte det å bruke differin ca 1-2 ganger i uken, og så smøre seg godt inn med fuktighetskrem ellers (jeg brukte spenol som merkelig nok fungerer veldig for meg). For meg ble differin mest brukt som en to dagers behandling og da begynte nuppene å tørke ut/forsvinne i løpet av en ukes tid med gode renserutiner og fuktighetskrem. Jeg fikk utslettet etter jeg flyttet fra Bergen til en annen by så mulig fuktighet i luften hadde noe å si.. Håper du finner ut av det! Det er veldig plagsomt. Nå har jeg ikke hatt det siden 2015, og håper jeg slipper å få det igjen!😁 Anonymkode: 80355...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå