Gå til innhold

Phalene eller papillon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Moren var phalene og faren papillon. Hun er nå 3 mnd gammel og i dag datt det ene øret plutselig halvveis ned. Detter det andre også ned da og hun er phalene???

Anonym poster: 5081e22a675d2d64cfbaec3c5cc471c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, hun er en plppiooilon.

Phalene og papillon er samme rase men med forskjellig ørestilling..

Anonym poster: 85aa7656322714d875426e01408fad4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Phalene og papillon er samme rase men med forskjellig ørestilling..

For det visste jeg ikke, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det visste jeg ikke, nei.

OK! "Takk for behjelpelig svar".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

OK! "Takk for behjelpelig svar".

Var jeg ikke snill. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Naria

Så vidt jeg har forstått vil hunden ikke stilles ut som Papillon i Norge dersom en av foreldrene er Phalene, uansett om begge ørene står opp. I Sverige derimot er det ørene alene som bestemmer. Det samme gjelder for Phalene, at selv om ørene henger ned er det ikke en godkjent Phalene i Norge, hvis en av foreldrene er Papillon.

Ta dette med en stor klype salt, da jeg ikke har satt meg skikkelig inn i reglene, da det aldri var aktuelt å stille ut min Papillon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så vidt jeg har forstått vil hunden ikke stilles ut som Papillon i Norge dersom en av foreldrene er Phalene, uansett om begge ørene står opp. I Sverige derimot er det ørene alene som bestemmer. Det samme gjelder for Phalene, at selv om ørene henger ned er det ikke en godkjent Phalene i Norge, hvis en av foreldrene er Papillon.

Ta dette med en stor klype salt, da jeg ikke har satt meg skikkelig inn i reglene, da det aldri var aktuelt å stille ut min Papillon.

Jeg skal ikke stille den ut. Bare lurer. Men nå er øret gått litt opp igjen.. Men takk for svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Jeg skal ikke stille den ut. Bare lurer. Men nå er øret gått litt opp igjen.. Men takk for svar.

OK, da blir det jo spennende å følge med. Blandinger kan ofte få ører i mellom standarden for begge raser, og er helt umulig å forutsi. Flotte raser er det uansett, gratulerer med nytt familiemedlem. :)

Endret av Naria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det lov å blande disse to rasene ?

De blir ansett som en og samme rase, ja du kan "blande" de, godkjent for registrering i nkk selvom hvis begge har stamtavle. Hel papillon som parres kan få phalene selvom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OK, da blir det jo spennende å følge med. Blandinger kan ofte få ører i mellom standarden for begge raser, og er helt umulig å forutsi. Flotte raser er det uansett, gratulerer med nytt familiemedlem. :)

Blir kjempespennende å se hva hun egentlig er :) Nydelig uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir ansett som en og samme rase, ja du kan "blande" de, godkjent for registrering i nkk selvom hvis begge har stamtavle. Hel papillon som parres kan få phalene selvom.

Okai :) Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er nok denne en phalene :)

Hvis den allerede er registrert som papillon så vent til det er helt sikkert at ørene ikke reiser seg igjen og få henne omregistrert til phalene. Ta kontakt med NKK så ordner det seg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På feks chihuahua så er det ikke uvanlig at ørene faller ned i den alderen... de reiser seg stortsett igjen om de har vært oppe før.

Men om dette gjelder papillon også aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På feks chihuahua så er det ikke uvanlig at ørene faller ned i den alderen... de reiser seg stortsett igjen om de har vært oppe før.

Men om dette gjelder papillon også aner jeg ikke.

Det kan gjøre det på papillon også. Jeg kjenner en oppdretter som opplevde at en av valpene fikk hengeører når de var rundt 10 uker gamle. Etter et par uker så fikk hun beskjed fra valpekjøper om at ørene hadde reist seg igjen og der ble de stående.

Det er derfor jeg sier at TS må se det an og være sikker på at ørene ikke reiser seg før hun evt. omregistrerer valpen til å være phalene ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det kan gjøre det på papillon også. Jeg kjenner en oppdretter som opplevde at en av valpene fikk hengeører når de var rundt 10 uker gamle. Etter et par uker så fikk hun beskjed fra valpekjøper om at ørene hadde reist seg igjen og der ble de stående.

Det er derfor jeg sier at TS må se det an og være sikker på at ørene ikke reiser seg før hun evt. omregistrerer valpen til å være phalene ;)

Syntes papillon og phalene er like fine. Så vittig at man ikke kan være helt sikker med disse hundene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden din er fortsatt en blandingshund ;)

Anonym poster: 3221842769f4d84c5c078d33eb45594c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden din er fortsatt en blandingshund ;)

Anonym poster: 3221842769f4d84c5c078d33eb45594c

? Men blandingshunder er ikke registret i NKK. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørene kan flagre litt i forbindelse med tannfelling..

Det er fult mulig å få papillon etter phalene forelder og omvendt.. så dette regnes ikke som blandingshund...forskjellen på disse 2 rasene er ørene.

På papillon så står ørene ( papillon betyr sommerfulg), på Phalene (som betyr nattsvermer) henger de ned.

Om oppdretter er seriøs og kan rasene... vil denne kunne svare deg på disse spørsmålene bedre enn de du får her;-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...