Gå til innhold

Sportsdrikke/trening i varmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har ikke kunnet trene siden før påske pga en skade i foten, men har tenkt å begynne igjen nå. Har gått turer noen ganger nå før det fine, varme været kom, og i går tenkte eg å prøve meg på en joggetur.

Eg gikk ut midt på dagen, så det var selfølgelig så varmt som det går an å bli og sikkert ikke så lurt, men ihvertfall: Eg jogget ca 10 min til en bratt oppoverbakke der er måtte gå opp. På toppen ble eg skikkelig varm og fikk hodepine, og etter dette hadde eg bare ikke energi til å begynne å jogge igjen.

Eg lurer på om det kan være en fordel å ha med sportsdrikke og ikke bare vann, så man får i seg litt næringsstoffer underveis? Og isåfall, hvilke sportsdrikker er bra, de eg har smakt virker å inneholde så mye sukker at eg får belegg på tenna :P

Håper noen har mulighet til å svare :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke sportsdrikke for å jogge i mer enn 10 minutter...!

Om du mener at det er så varmt at du svetter veldig mye, så vil det på korte turer (<1 time, i hvert fall) være godt nok med rent vann, eventuelt kan du drikke ringerdrink eller drikker med lignende innhold.

At du får hodepine og ikke orker mer etter 10 minutters jogging pluss en bakke, skyldes nok heller dårlig form/lite trening, enn mangel på væske eller nødvendige elektrolytter.

Anonym poster: 375367bdfe29d289e0b5ef442fae2f98

• Liker 3
Skrevet

Eg gikk en time etter de 10 min med jogging, men eg hadde bare aldri energi til å begynne å jogge igjen (eller å gå noe særlig fort, noe som gikk fint forrige uke). Eg svettet ikke mye heller, var bare utrolig varm og følte meg dårlig. Eg har hatt heteslag før, og det føltes ut som en veldig mild versjon av det.

Å gå fort og langt har aldri vært noe problem, eg har gått mye i skog og fjell, men har liksom aldri fått til den joggingen. Og eg kan ikke skjønne at det skal være så mye tyngre å jogge sakte på flaten enn å gå rett opp i fjellet, så eg lurte på om det ville hjelpe å få litt energi underveis.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har spist normalt, vil det nok ikke være noe fare for elektrolyttforstyrrelser på en kortere tur. Energi er noe annet. Prøv deg frem ved å f.eks. spise noen biter frukt 30-60 min før løpeturen, det kan gi litt ekstra energi. Ellers er det ikke noe unormalt ved å ikke ha like stor joggekapasitet i varmen. Prøv å jogge tidlig på morgenen eller sent på kvelden i stedet, når det ikke er like varmt.

Anonym poster: d0de5e9a95e2ad3cc42218ae231c159d

Gjest bustyvel
Skrevet

Mange har i seg for mye sportsdrikk, etter min mening er vann mer enn nok så lenge man ikke skal trene virkelig hardt eller lenge. Jeg trener alltid om morgenen når det ikke er så varmt, men greier meg ypperlig med bare vann selv om svetten praktisk talt spruter, he he :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Som regel trenger man først sportsdrikk etter en times joggetur eller aktivitet. Er det under en time holder det med vann.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel trenger man først sportsdrikk etter en times joggetur eller aktivitet. Er det under en time holder det med vann.

Det kommer vel helt an på hvor mye man svetter!

Anonym poster: fe59b0e8d3ad3749a4dd97eb33f0352a

Skrevet

Jer trener Bikram yoga ( 40 grader , 90 minutter) og svetter som en gris. Har kun tatt litt magnesium , ellers så har det holdt med vanlig kost og vann. Trener 4 ganger i uken .

Gjest TinaT
Skrevet

Jeg trener et par timer daglig - også nå i varmen og jeg drikker kun vann.

Dersom jeg trener mer enn en time så fyller jeg på flasken underveis med mer vann ..

Gjest Spirula
Skrevet

Eg har ikke kunnet trene siden før påske pga en skade i foten, men har tenkt å begynne igjen nå. Har gått turer noen ganger nå før det fine, varme været kom, og i går tenkte eg å prøve meg på en joggetur.

Eg gikk ut midt på dagen, så det var selfølgelig så varmt som det går an å bli og sikkert ikke så lurt, men ihvertfall: Eg jogget ca 10 min til en bratt oppoverbakke der er måtte gå opp. På toppen ble eg skikkelig varm og fikk hodepine, og etter dette hadde eg bare ikke energi til å begynne å jogge igjen.

Eg lurer på om det kan være en fordel å ha med sportsdrikke og ikke bare vann, så man får i seg litt næringsstoffer underveis? Og isåfall, hvilke sportsdrikker er bra, de eg har smakt virker å inneholde så mye sukker at eg får belegg på tenna :P

Håper noen har mulighet til å svare :)

Dette høres mer ut som overoppheting på grunn av varmen, enn som noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...